MM - Projekt animacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MM-A-PA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Projekt animacyjny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest gruntowne zapoznanie uczestników z metodą pracy z grupą, jaką stanowi projekt animacyjny. W trakcie warsztatów studenci poznają różne konteksty stosowania projektu animacyjnego (wymiar grupowy, środowiskowy, mikro-i makrospołeczny) i odmienne sposoby jego definiowania: jako procesu ukierunkowanego na dokonanie zmiany w przestrzeni społecznej – w grupie, w środowisku lokalnym, jako metody pracy animatora pomagającej mu osiągnąć zamierzone cele, czy jako narzędzie zmiany i aktywizacji społecznej grup i jednostek, budowania właściwych relacji społecznych między grupami. Omówienie konkretnych przykładów zrealizowanych projektów animacyjnych i przeanalizowanie ich mocnych stron oraz zapoznanie się z trudnościami, na jakie napotkali ich realizatorzy ma na celu przygotowanie studentów do profesjonalnego stosowania tej metody w ich własnej pracy animacyjnej. |
Pełny opis: |
Opis szczegółowy: 1. Przedstawienie programu zajęć, proponowanej literatury i warunków zaliczenia przedmiotu – wstępne zaplanowanie terminów realizacji mini-projektów integracyjnych w wybranych szkołach, przedszkolach i świetlicach, podział na zespoły projektowe. Praca metodą projektów – zarys ogólny – prezentacja tematyczna. 2. Projekt animacyjny krok po kroku – szczegółowa analiza poszczególnych etapów przygotowania i realizacji projektu animacyjnego, metoda Laswella. Rozdz. 2 Czym jest projekt?, rozdz. 3 Projekt krok po kroku, w: Zarządzanie projektem, pakiet szkoleniowy nr 3 (niebieski), dostępne na: http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/211/zarz_dzanie_projektem_pakiet_szkolenniowy_3_14401.pdf Projekt, Narzędzia, Zasoby, w: Teraz! Animacja kultury, IKP dostępne na: http://ikp.uw.edu.pl/teraz-animacja-kultury-culture-animation-now/ 3. Dokumentacja projektu – wnioski aplikacyjne, raport z diagnozą, scenariusze działań, budżet i dokumentacja przebiegu realizacji projektu, dokumenty ewaluacyjne, sprawozdania cząstkowe i raport końcowy. 4. Wstęp do realizacji mini-projektu animacyjnego – projekt: warsztat integracyjny. Wstęp i rozdz. Warsztat integracyjny ss. 5-22, w: Beata Kolska-Lach, O relacji dorosły dziecko raz jeszcze; Przygotowanie scenariusza zajęć z elementami ewaluacji na podstawie tekstu: Grażyna Walczewska-Klimczak Przygody z Robinsonem, w: „Guliwer” nr 4/1995 5./6. Realizacja mini-projektów w wybranych szkołach i placówkach. 7/8. Omówienie przebiegu realizacji mini-projektów z komentarzem krytycznym – złożenie dokumentacji sprawozdawczej; podsumowanie i ewaluacja warsztatów. |
Literatura: |
Dadel, O projekcie i wniosku raz jeszcze Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel oraz literatura wynikająca ze specyfiki realizowanego projektu |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: wiedza: - student zna różne definicje projektu animacyjnego z uwzględnieniem co najmniej kilku kontekstów jego zastosowania; - zna etapy przygotowania i realizacji projektu animacyjnego, potrafi je scharakteryzować i uzasadnić ich znaczenie w całościowej koncepcji projektu; -wymienia przykłady projektów zrealizowanych przez różne grupy i organizacje; umiejętności: - student opracowuje własny mini-projekt dla wybranej grupy, do tego celu potrafi wykorzystać materiały źródłowe i adoptować je do potrzeb własnych i grupy; - student potrafi zaplanować organizację pracy własnej w ramach pracy w grupie projektowej; postawa: - student wyraża gotowość zarówno do prowadzenia działań projektowych, jak także do krytycznej autoanalizy tego procesu; - docenia wartość budowania relacji wewnątrzgrupowych w atmosferze zrozumienia i wzajemnego poszanowania jej uczestników; - student z zaangażowaniem i rozwagą realizuje powierzone mu zadania projektowe, dbając o bezpieczeństwo własne i uczestników projektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach student zobowiązany jest: - aktywnie uczestniczyć w zajęciach (znać treść zalecanych tekstów, brać czynny udział w dyskusjach); - raz współprzygotować własne wystąpienie (mini-wykład z prezentacją multimedialną) na zadany temat na podstawie wskazanego tekstu i innych źródeł); - mieć wymaganą frekwencję – dopuszczalna 1 nieobecność, niedopuszczalne spóźnienia :-) - współzrealizować w ustalonych terminach mini-projekt animacyjny i rozliczyć się z dokumentacji projektowej (pisemne sprawozdanie grupowe, multimedialna prezentacja przebiegu i osiągnięć grupy w ramach mini-projektu z komentarzem); |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.