Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Pedagogika przygody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MS2-AKN-PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Pedagogika przygody
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

W ramach zajęć zostaną zaprezentowane teoretyczne podstawy pedagogiki przygody, kierunki w jakich obecnie ten nurt się rozwija, a także studenci zapoznają się z metodami i praktycznymi sposobami realizacji zaprezentowanych założeń.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja założeń teoretycznych oraz wybranych form praktycznych outdoor i adventure education. Tzw. „Pedagogika przygody”, na polskim gruncie, nie ma swojego miejsca w naukach, natomiast można spotkać się ze stosowaniem jej w praktyce. Zajęcia przybliżą obszary w jakich wykorzystywana jest edukacja przygodowa, do jakich grup wiekowych jest ona skierowana, jakimi formami i metodami pracy się posługuje. W trakcie zajęć studenci będą uczestniczyli w szeregu form praktycznych; grach terenowych, ćwiczeniach, symulacjach. Zajęcia dają możliwość poznania najnowszych trendów w pedagogice przygody oraz przetestowania ciekawych form pracy na forum grupy.

Literatura:

Edukacja Przygodą. Outdoor i adventure education w Polsce. Teoria, przykłady, konteksty, red. A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2012

Michl W., Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011

Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2014

Ryszka R., Pedagogika przeżyć. Praktycznie, Kraków 2016

Outdoor-owy zawrót głowy, red. K. Jurewicz, Szczecin 2015

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student definiuje pojęcia outdoor i adventure education

- student wskazuje różnice i podobieństwa między Erleibnispädagogik, outdoor i adventure education

- student wskazuje na polskie realizacje postulatów praktycznych pedagogiki przygody.

Umiejętności

- student opisuje formy pracy pedagogiki przygody

- student potrafi przygotować propozycję zajęć z zakresu pedagogiki przygody dla wybranej grupy wiekowej

- student potrafi przeanalizować polskie projekty pod kątem zastosowania w nich teorii outdoor i adventure education

Kompetencje

- student buduje relacje z innymi oraz współpracuje w zespole

- student dąży do założonych rezultatów

- student wykazuje się elastycznością myślenia i ciekawością poznawczą

- student wykazuje się gotowością do uczenia się

- student kształtuje w sobie krytyczne spojrzenie na teorię i praktykę pedagogiczną

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na minimum 5 warsztatach

- napisanie konspektu zajęć opartego na metodach pedagogiki przygody

- przeprowadzenie godzinnych zajęć według opracowanego scenariusza

Student otrzymuje ocenę z przedmiotu – tylko do wewnętrznych rozliczeń w ramach modułu. Uzyskanie średniej oceny min. 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu „Metody działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej” zwalnia z egzaminu modułowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)