MS2 - Pedagogika przygody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS2-AKN-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Pedagogika przygody |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zostaną zaprezentowane teoretyczne podstawy pedagogiki przygody, kierunki w jakich obecnie ten nurt się rozwija, a także studenci zapoznają się z metodami i praktycznymi sposobami realizacji zaprezentowanych założeń. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja założeń teoretycznych oraz wybranych form praktycznych outdoor i adventure education. Tzw. „Pedagogika przygody”, na polskim gruncie, nie ma swojego miejsca w naukach, natomiast można spotkać się ze stosowaniem jej w praktyce. Zajęcia przybliżą obszary w jakich wykorzystywana jest edukacja przygodowa, do jakich grup wiekowych jest ona skierowana, jakimi formami i metodami pracy się posługuje. W trakcie zajęć studenci będą uczestniczyli w szeregu form praktycznych; grach terenowych, ćwiczeniach, symulacjach. Zajęcia dają możliwość poznania najnowszych trendów w pedagogice przygody oraz przetestowania ciekawych form pracy na forum grupy. |
Literatura: |
Edukacja Przygodą. Outdoor i adventure education w Polsce. Teoria, przykłady, konteksty, red. A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2012 Michl W., Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011 Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2014 Ryszka R., Pedagogika przeżyć. Praktycznie, Kraków 2016 Outdoor-owy zawrót głowy, red. K. Jurewicz, Szczecin 2015 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student definiuje pojęcia outdoor i adventure education - student wskazuje różnice i podobieństwa między Erleibnispädagogik, outdoor i adventure education - student wskazuje na polskie realizacje postulatów praktycznych pedagogiki przygody. Umiejętności - student opisuje formy pracy pedagogiki przygody - student potrafi przygotować propozycję zajęć z zakresu pedagogiki przygody dla wybranej grupy wiekowej - student potrafi przeanalizować polskie projekty pod kątem zastosowania w nich teorii outdoor i adventure education Kompetencje - student buduje relacje z innymi oraz współpracuje w zespole - student dąży do założonych rezultatów - student wykazuje się elastycznością myślenia i ciekawością poznawczą - student wykazuje się gotowością do uczenia się - student kształtuje w sobie krytyczne spojrzenie na teorię i praktykę pedagogiczną |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na minimum 5 warsztatach - napisanie konspektu zajęć opartego na metodach pedagogiki przygody - przeprowadzenie godzinnych zajęć według opracowanego scenariusza Student otrzymuje ocenę z przedmiotu – tylko do wewnętrznych rozliczeń w ramach modułu. Uzyskanie średniej oceny min. 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu „Metody działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej” zwalnia z egzaminu modułowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.