Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3-Logopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MS3-EP-LO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3-Logopedia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają w problematykę logopedii jako nauki o zaburzeniach komunikacji językowej. Przedstawiają elementy logopedii istotne z punktu widzenia przyszłego pedagoga. Ukazują jej przedmiot oraz interdyscyplinarność wiedzy, którą możemy umiejscowić pomiędzy naukami: pedagogicznymi, psychologicznymi, medycznymi, lingwistycznymi. Zajęcia przygotowują studenta do poznawania i pogłębiania wiedzy związanej z zakłóceniami w rozwoju mowy i języka.

Literatura:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.

2. Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.

3. Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.

4. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, X, 37-48.

5. Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya [w:] J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa, 25-36.

6. Styczek I., 1980, Logopedia, Warszawa.

7. Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa.

8. Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.

9. Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa 1994.

10. Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Logopeda” 1(7)/2009.

Inne pozycje będą podawane na bieżąco podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia: student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy i języka. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do wykonywanych przez siebie działań pedagogicznych. Dostrzega istotność i zasadność profilaktyki logopedycznej. Zna podstawowe wady wymowy. Potrafi ocenić konieczność konsultacji logopedycznej. Dostrzega różnice między mową a pismem. Potrafi opracować pomoce edukacyjne służące usprawnianiu językowemu dla dzieci z trudnościami w opanowywaniu komunikacji językowej

Metody i kryteria oceniania:

kurs kontrolowany, samodzielna prace wykonywane przez studentów. Test jednokrotnego wyboru na zakończenie przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)