Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS4-Metody poznawania środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MS4-ASK-MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS4-Metody poznawania środowiska
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

- Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnostycznymi do generowania, przetwarzania oraz analizy i interpretacji danych z badań społecznych ze względu cele kulturalne i edukacyjne.


- Diagnoza rzeczywistości informacyjnej mediów i nowych technologii. Konsekwencja stosowania różnych miar oraz technik analitycznych, ale także rozumienie działania dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczno-kulturalne.


- Korzystanie z narzędzi cyfrowych do generowania, obróbki i prezentacji wyników z badań społeczno-kulturalnych, Zasady opracowania prezentacji graficznej danych, sporządzania komunikatów z badań i redagowania teksów dla potrzeb publikacyjnych.


- Wybrane metody badawcze do analizy uczestnictwa w kulturze w ich różnych wymiarach.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykorzystanie wiedzy zdobytej w poprzednich etapach kształcenia w celu identyfikacji i rozwiązywania wybranych problemów społeczno-kulturalnych.

Aanaliza i interpretacja danych z badania uczestnictwa w kulturze w kategoriach opisu zróżnicowań i nierówności społecznych.

Aanaliza i diagnoza treści procesów komunikacji medialnej powiązana z głębszymi cechami społecznej struktury i kultury.

Znaczenie kultury w stymulowaniu procesów myślowych oraz w kształtowaniu wizji Świata. Tło kulturowe w kształtowaniu ludzkiej umysłowości i w procesów socjalizacyjnych.

Rozumienie i krytyczna postawa wobec współczesnych źródeł danych a także wobec dostępnych diagnoz społecznych i kulturalnych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych

Zasady i standardy opracowania, redagowania i graficznej prezentacji raportów czy artykułów z analizy danych empirycznych dla potrzeb publikacyjnych.

Pełny opis:

W zależności od stopnia zaawansowania grupy w danym roku akademickim będą wybierane odpowiednie pozycje z zaproponowanej listy tematów i lektur.

Tematyka zajęć:

• Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i budowy narzędzi dla potrzeb badań społeczno-kulturalnych. Zagadnienia pomiaru, budowy indeksów, skal, segmentacji itp.

• Redefinicja pojęć i modeli badawczych nad kulturą. Ujęcie tradycyjne a rozszerzone. Koncept tzw. kultury wysokiej – a współczesne teorie kultury.

• Cechy dobrego narzędzia do rejestracji zbieranych danych społeczno-kulturalnych z uwzględnieniem dwu transmisji informacji (respondent → formularz i formularz → zbiór danych).

• Forma pytania kwestionariuszowego a zmienność odpowiedzi.

• Zasady klasyfikowania i kodowania odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach uczestnictwa w kulturze.

• Wybrane problemy reprezentatywności wyników diagnoz społeczno-kulturalnych.

• Funkcjonowanie umysłu i pamięci a proces badawczy. Pułapki działania umysłu i pamięci badanych i badaczy.

• Zapoznanie studentów z badaniami sondażowymi i pułapkami w interpretacji ich wyników. Dostarczenie doświadczeń w zakresie przygotowania sondaży, realizacji i opracowania. Poznanie zarówno mocnych, jak i słabych stron wybranych sondaży.

• Orientacje społeczne Polaków w świetle badań społecznych. Kultura a polityka. Postawy i wybory polityczne a style uczestnictwa w kulturze.

• Analizy oddziaływania mediów za pośrednictwem treści informacyjnych i przekazów o charakterze politycznym. Krytyczna ocena przekazów medialnych i Internetu. Badanie zjawiska współczesnej „nowomowy”.

• Rola mediów jako źródło informacji, promocji i lobbingu. Metody badania i analizy przekazu informacyjnego i publicystycznego. Badania telemetryczne i interpretacja ich wyników. Oceny jakości osiąganych celów programowych mediów.

• Eksperymenty psychologiczne w badaniach uwarunkowań sytuacyjnych ludzkich zachowań.

• Problematyka wielokulturowości oraz kulturowe różnice we współczesnym świecie w świetle badań porównawczych. Kultury euroatlantyckie a kultury dalekowschodnie.

• Badania społeczno-kulturalne a miejsce, w którym żyjemy. Dlaczego ludziom z różnych kultur tak trudno jest się porozumieć? W jakim stopniu o tym, kim jesteśmy, decydują warunki kulturowo-geograficzne?

• Walory badań porównawczych na przykładzie rozważań nad wartościami tradycyjnymi oraz wartościami sprzyjającymi swobodnej ekspresji jako wymiarami zróżnicowania międzykulturowego.

• Metody poznawania różnego rodzaju struktur organizacyjnych i instytucji życia społeczno-kulturalnego. Racjonalność organizacyjna a typologia struktur organizacyjnych.

• Metody analizy wyników z diagnoz społecznych a umiejętność prezentowania ich w postaci raportu z badań. Zasady redagowanie publikacji naukowych. Forma a treść. Wskaźniki i efekty przekłamania formy.

Literatura:

- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008;

- Antonina Gurycka, Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Wydawnictwo: WSiP, 1989

- Harrison L.E., Huntington S.P. (red.). Kultura ma znaczenie. Zysk i S-ka

Wydawnictwo, Poznań. 2003.

- Kamiński Z. Antoni, Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu.

- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 r.

- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych

i socjologicznych, PWN, W-wa 1999;

- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków, 2002 r.;

- Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą

Inaczej. Tłum. Ewa Wojtych. Sopot: Smak Słowa.2009 r.

- Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa, 2007

- Reynolds Garr, Zenn prezentacji. Proste pomysły i ważne zasady, Helion, Gliwice 2009 r.

- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001;

- Artykuły z wybranych czasopism naukowych, prasy i tygodników opinii

- Publikacje i raporty z wybranych badań społecznych

- Prezentacje prowadzącego

- Dokumenty filmowe

Efekty uczenia się:

Potrafi świadomie posługiwać się wybranymi metodami do generowania, przetwarzania, analizy danych z badań społeczno-kulturalnych i interpretacji ich wyników. Zna też granice etyczne i moralne posługiwania się narzędziami gromadzenia i analizy danych.

Posiada nie tylko umiejętność mechanicznego stosowania różnych miar uczestnictwa w kulturze oraz technik analitycznych, ale także rozumie działanie dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczne.

Uwzględniając nowe zjawiska technologiczne i kulturowe oraz współczesne przemiany środowiska społeczno-kulturalnego uczestnicy zajęć zyskają świadomość empirycznych konsekwencji teoretycznych sporów dotyczących pojmowania kultury i zróżnicowania kulturowego, różnych wymiarów tożsamości społecznej oraz komunikacji międzykulturowej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywna obecność na zajęciach.

Zaliczenie nieobecności.

Terminowe i kompletne wykonanie prac pisemnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)