MNP-Pedagogika ogólna-konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MNP-PO-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MNP-Pedagogika ogólna-konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, szczególnie cywilizacyjno-kulturowych uwarunkowań kształtowania się tożsamości pedagogiki, wielości perspektyw oraz złożonych relacji między teorią a praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będą analizowane cywilizacyjno-kulturowe uwarunkowania: powstania i ewolucji tożsamości pedagogiki; zmiany relacji między teorią a praktyką edukacyjną; wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Jako kontekst powyższych tematów pojawia się analiza pedagogicznych implikacji, fundamentalnych dla refleksji edukacyjnej, następujących zagadnień etycznych: Pochodzenie etyki. Podstawowe pojęcia, problemy, opozycje. Etyka a moralność. Działy etyki. Rozumienie dobra w systemach etycznych. Historyczne tradycje etyczne. Natura etyki - realizm, intuicjonizm, naturalizm, relatywizm, subiektywizm. Struktura oceny moralnej - wartość, norma, powinność, sankcja. Prawda w etyce - uzasadnianie norm etycznych. Dylematy etyczne (konflikty wartości). Etyka a prawo i obyczaj. Wartości moralne a profesjonalne - zawodowe kodeksy etyczne. Próby i możliwości uniwersalizacji norm etycznych (etyka praw człowieka). Etyka a polityka - wartości etyczne a cele i interesy polityczne. Możliwość oceny, kryteria etycznej oceny aktów politycznych. Pokój jako wartość - problem "wojny sprawiedliwej", pacyfizm, terroryzm, walka bez przemocy. Równość jako wartość - interpretacje równości, równość a pluralizm, konfliktogenność równości. Sprawiedliwość jako wartość - interpretacje sprawiedliwości, sprawiedliwość a równość. Elementy bioetyki: moralny aspekt cierpienia i śmierci, aborcja, eutanazja, eksperymenty medyczne i genetyczne. Kara śmierci, samobójstwo, prawa zwierząt. |
Literatura: |
1.Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, PWN, Warszawa 1996, r. II, V. 2.Allan Bloom, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997, 27-50, 128-162. 3.Charles Taylor, Immanentne kontroświecenie, tłum. A. Pawelec, w: Oświecenie dzisiaj, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja Im. Stefana Batorego, Kraków – Warszawa 1999, s. 46-64. 4.Eric Voegelin, Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów, „Odra”, nr 11, 1998r, s. 35-43. 5.Francis Fukuyama, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Znak, Kraków 2008, s. 143-233. 6.Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie?, w: Tadeusz Kroński, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 1996, s. 164-173 oraz w: Zbigniew Kuderowicz, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 2000, s. 194-199. 7.John Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 1994, s. 12-51. 8.Leo Strauss, Czym jest edukacja liberalna?, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 1(53), 2005r., s. 217-223 oraz Wykształcenie liberalne i odpowiedzialność, w: tegoż: Sokratejskie pytania, Aletheia, Warszawa 1998, s. 257-277. 9.Leszek Kołakowski, Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, w: tegoż, Moje słuszne poglądy na wszystko, Znak, Kraków 2000. 10.Leszek Kołakowski, O tolerancji, w: tegoż, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 1998, s. 35-41. 11.Marek Okólski, Demograficzno-instytucjonalne antynomie współczesności, w: Janusz Reykowski, Tadeusz Bielicki (red.) Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 1997. 12.Michael J. Sandel, Republika proceduralna i nieuwarunkowana jaźń, w: Paweł Śpiewak (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Aletheia, Warszawa 2004, s. 71-90. 13.Peter Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, r. 4, 7. 14.Tadeusz Bielicki, Pojęcie natury ludzkiej w świetle biologicznej teorii zachowań społecznych, w: Janusz Reykowski, Tadeusz Bielicki (red.) Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 1997. 15.Thomas L. Pangle, Przeciw kanonom i kanoniczności: dialektyka sercem szkolnictwa wyższego, w: tegoż, Uszlachetnianie demokracji, Znak, Kraków 1994, s. 259-309 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: interpretacja podstawowej wiedzy o rozwoju pedagogiki i praktyki edukacyjnej (w tym także oświatowej) oraz zmienności i złożoności relacji między teorią i praktyką edukacyjną; poprawne posługiwanie się kategoriami pojęciowymi współczesnej pedagogiki; posługiwanie się podstawowymi ideami, pojęciami i opozycjami w obrębie refleksji pedagogiczno-etycznej. Student wie, na czym polega problem kształtowania się tożsamości pedagogiki. Ma świadomość problematyczności i "nieoczywistości" podstawowych założeń koncepcji pedagogicznych i etycznych oraz rozumie pedagogiczne implikacje fundamentalnych dla refleksji edukacyjnej zagadnień i kategorii etycznych. Umie odczytać edukacyjną perspektywę napięć i sprzeczności właściwych współczesnej refleksji etycznej, społecznej, politycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do uzyskania zaleczenia konwersatorium są niezbędne: - obecność na zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności - czytanie lektur, - aktywne uczestnictwo, - udzielenie podczas zajęć zaliczeniowych poprawnej odpowiedzi na pytania dotyczące analizowanych tekstów, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.