MS1-Wybrane zagadnienia w terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PWT-WZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Wybrane zagadnienia w terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest koncentrowanie uwagi studentów na specyficznych aspektach wpływu terapeutycznego na dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych na szczeblu wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę z zakresu wybranych aspektów funkcjonowania społecznego, edukacyjnego i wychowawczego uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami i trudnościami rozwojowymi takimi jak: ADHD, zespół Aspergera, autyzm, dyskalkulia, dysleksja, zaburzenia zachowania, itd. Pozwala także poznać metody motywowania i aktywizowania edukacyjnego wymienionych grup uczniów, indywidualizowania pracy z nimi, redukowania niewłaściwych zachowań i postaw. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu koncentrują się wokół zagadnień wiążących się zarówno z codziennym wpływem dydaktyczno - wychowawczym na dzieci jak i rozmaitymi aspektami oddziaływań terapeutycznych. Dotyczą zarówno organizacji zajęć terapeutycznych, jak i modeli wpływu terapeutycznego oraz szeroko pojętego integrowania działań wspierających rozwój i edukację uczniów w kształceniu zintegrowanym.Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę z zakresu wybranych aspektów funkcjonowania społecznego, edukacyjnego i wychowawczego uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami i trudnościami rozwojowymi takimi jak: ADHD, zespół Aspergera, autyzm, dyskalkulia, dysleksja, zaburzenia zachowania, itd. Pozwala także poznać metody motywowania i aktywizowania edukacyjnego wymienionych grup uczniów, indywidualizowania pracy z nimi, redukowania niewłaściwych zachowań i postaw. |
Literatura: |
J.Thompson- Specjalne potrzeby edukacyjne red. A. Balejko, M. Zińczuk -Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce P. A. Gindrich - Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznychL. Wiatrowska, H. Dmochowska - Dziesko u progu szkoły |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - interpretuje potrzeby edukacyjne dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi i wyznacza na tej podstawie sposoby wpływu terapeutycznego - jest świadomy różnic indywidualnych uczniów i wykorzystuje wiedzę na rzecz indywidualizowania pracy z dziećmi o specyficznych zaburzeniach i trudnościach edukacyjnych - rozumie potrzebę wykorzystywania zróżnicowanych sposobów wpływu terapeutycznego dla zmiany zachowań, motywacji i postaw uczniów UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi dobrać metody wpływu terapeutycznegodo indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów - potrafi wprowadzać w przebieg codziennej edukacjiuczniów elementy wpływów terapeutycznych sprzjajacych m. in. aktywizowaniu dzieci do realizacji zadań, nawiązywania współpracy z rówieśnikami itp. - potrafi różnicować i klasyfikować na podstawie objawów trudności uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - jest refleksyjny, poszukujący aktywnie rozwiązań terapeutycznych wspierajacych rozwój i edukację uczniów - wykazuje się determinacją w realizacji wyznaczonych celów terapeutycznych w stosunku do uczniów - przejawia wrażliwość i zainteresowania uczniem i jego problemami |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę przedmiotu składają się przygotowywane indywidualnie i w grupach prezentacje i projekty dotyczące sposobów postępowania terapeutycznego z dziećmi o wybranych problemach edukacyjnych i rozwojowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.