Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OG-Psych-PRI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagany podstawowy kurs: Wprowadzenie do psychologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przegląd podstawowej wiedzy na temat koncepcji i teorii odnoszących się do różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. Dodatkowo, wykład ma posłużyć do przedstawienia współczesnego stanu wiedzy na temat źródeł różnic indywidualnych oraz funkcjonalnego znaczenia różnic indywidualnych w zakresie inteligencji i temperamentu. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu obejmuje następujące szczegółowe zagadnienia: Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych. Genetyczny i środowiskowy wpływ na osobowość. Źródła różnic indywidualnych. Biologiczne koncepcje temperamentu: Eysenck, Gray, Cloninger. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua: podstawowe założenia. Rozwój Regulacyjnej Teorii Temperamentu. Osobowość w ujęciu Pięcioczynnikowej Teorii Osobowości P.T. Costy i R.R. McCrae. Wybrane koncepcje temperamentu odnoszące się do dzieci. Funkcjonalne znaczenie temperamentu. Inteligencja i zdolności – zagadnienia ogólne. Pojęcie inteligencji i jej struktura w ujęciu psychometrycznym. Poznawcze podejście do inteligencji. Biologiczne podejście do inteligencji. Pojęcie stylu poznawczego: charakterystyka i znaczenie. |
Literatura: |
Literatura wymagana: Strelau, J. (2013). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura zalecana: Deary, I.J. (2012). Inteligencja. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pisula, W., Oniszczenko, W. (2008). Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1, s. 303 – 338). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student - zna podstawowe pojęcia dotyczące różnic indywidualnych - zna najważniejsze zagadnienia związane z różnicami indywidualnymi - zna główne koncepcje temperamentu i inteligencji Umiejętności. Student - potrafi wyjaśnić źródła różnic indywidualnych - prawidłowo różnicuje koncepcje temperamentu i inteligencji - prawidłowo wyjaśnia związek pomiędzy temperamentem i inteligencją a zachowaniem Postawy. Student - zachowuje krytycyzm wobec teorii różnic indywidualnych - rozpoznaje wady i zalety różnych teorii temperamentu i inteligencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne: test zawierający 25 pytań zamkniętych. Kryteria ocen: 15-16 punktów - dostateczny 17-18 punktów - dostateczny plus 19-20 punktów - dobry 21-22 punkty - dobry plus 23-24 punkty - bardzo dobry 25 punktów – celujący |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.