Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzice, dzieci, młodzież – portret współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SD63/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzice, dzieci, młodzież – portret współczesny
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Proponowana tematyka

- Metody społeczno-wychowawczej w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami;

- Młodzież ryzyka edukacyjnego i jej wspieranie;

- Współczesne rodzicielstwo i jego przemiany;

- Nowe media w życiu w spółczesnej rodziny,

Tematyka zajęć związana jest z poszczególnymi etapami przygotowanie pracy dyplomowej:

• praca nad koncepcją pracy i metodologią badań własnych,

• wybór terenu badań i ich przeprowadzenie,

• analiza zebranego materiału badawczego.

Pełny opis:

Zakres tematyczny prac:

 Metody społeczno-wychowawczej w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami: metody stosowane w pracy w pracy z dziećmi i rodzinami w instytucjach opieki i wychowania, projekty i programy pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami (podopiecznymi różnorodnych placówek instytucji publicznych i organizacji pozarządowych), innowacyjne projekty i programy pracy z Polsce i na świecie,

 Młodzież ryzyka edukacyjnego i jej wspieranie : metody przeciwdziałania, interwencji i kompensacji w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym, NEETs, przedwczesne porzucanie nauki szkolnej jako zjawisko społeczne i wyzwanie dla pracy społeczno-wychowawczej,

 Współczesne rodzicielstwo i jego przemiany: nurty dyskursu o rodzicielstwie (rodzicielstwo bliskości, rodzicielstwo powoli, kompetentne rodzicielstwie), formy wspierania rodziców (szkoły rodzenia, warsztaty kompetencji rodzicielskich, kluby rodziców, grupy samopomocowe itp.), ich rola i miejsce w systemie wspierania rodziny,

 Nowe media w życiu w spółczesnej rodziny, obraz rodzicielstwa i rodziny w mediach: korzystanie z mediów przez dzieci i młodzież, społeczne funkcje nowych mediów w życiu dzieci i rodziny, blogi i fora rodzicielskie, wsparcie w internecie, obraz rodzicielstwa i rodziny w mediach.

I. Przygotowanie koncepcji pracy i badań

Wybór i sprecyzowanie tematu pracy dyplomowej

Technika pisania pracy

Wyszukanie i analiza literatury przedmiotu

Przygotowanie części teoretycznej pracy

Poznanie technik badań ilościowych i jakościowych

Wybór metody i technik badawczych, określenie próby i terenu badań,

Sformułowanie założeń metodologicznych pracy - celu i przedmiotu, problemów badawczych i hipotez.

II. Przeprowadzenie badań własnych

Przygotowanie narzędzi badawczych

Przeprowadzenie badań

Wstępna analiza zebranych materiałów badawczych

III. Uporządkowanie i systematyzacja zebranego materiału badawczego

Prezentacja wyników badań - o charakterze ilościowym i jakościowym

Analiza uwzględniająca przyjęte problemy/hipotezy

Wnioski i propozycje dotyczące badanej przez studenta rzeczywistości pedagogicznej.

Literatura:

Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, PWN: Warszawa 2007.

Bereźnicki Franciszek, Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Impuls: Kraków 2010.

Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, Impuls 2006.

Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN: Warszawa 2008.

Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk: Katowice 1999 (i nowsze wydania).

Efekty uczenia się:

WIADOMOŚCI

Zna metody i techniki badania i analizy danych ilościowych i jakościowych,

Zna i potrafi zastosować odpowiednią technikę pisania pracy dyplomowej

Zna zasady prawidłowego sporządzania bibliografii i przypisów

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi przygotować koncepcję badań własnych opartą na wiedzy metodologicznej

Umie odpowiednio dobrać metodę u techniki badań

Umie określić właściwe warunki przeprowadzenia badań,

Potrafi przeprowadzić badania w terenie wykorzystując wybrane metody, techniki i narzędzia

Potrafi dokonać analizy zebranego materiału badawczego

Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań.

POSTAWY

Przestrzega zasad etycznych i metodologicznych przeprowadzania badań.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady i kryteria oceniania:

Obecność na seminarium

Realizacja w każdym semestrze określonego etapu powstawania pracy dyplomowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)