Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

M2-Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SP-EPITP-M2-PPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: M2-Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Cel stanowi zapoznanie słuchaczy z organizacją pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami terapeutycznymi na terenie profesjonalnych placówek. Umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej.

Skrócony opis:

Moduł ma na celu zapoznanie słuchaczy z organizacją pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi i terapeutycznymi na terenie profesjonalnych placówek świadczących pomoc psychoterapeutyczną. Umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej. Moduł ma charakter hospitacyjno - uczestniczący i powinien zapoznać studentów z różnymi zakresami pomocy psychologiczno - pedagogicznej ,jej funkcjami, zadaniami, podejmowanymi działania. Praktyki w poradniach zapoznają też studentów z metodami, narzędziami i technikami diagnozowania dzieci w młodszym wieku szkolnym u których występują różnorakie trudności w nauce. Praktyka ma na celu zapoznanie słuchaczy z organizacją pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami terapeutycznymi na terenie profesjonalnych placówek. Umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej. Pr

Pełny opis:

Moduł jest formą wprowadzenia słuchaczy w realia pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studenci mają okazję zweryfikować rozwiązania teoretyczne w praktyce . Praktyka w placówkach umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej. Praktyka ma charakter pracy hospitacyjno - uczestniczącej i powinna zapoznać studentów z różnymi zakresami pomocy psychologiczno - pedagogicznej ,jej funkcjami, zadaniami, podejmowanymi działaniami, organizacją pracy a także formami współpracy ze środowiskiem dziecka. Program praktyki zapoznaje też studentów z metodami, narzędziami i technikami diagnozowania dzieci w młodszym wieku szkolnym u których występują różnorakie trudności w nauce. Studenci powinni zapoznać się z terapią wczesnodziecięcą skierowaną na dzieci z problemami w rozwoju, zachowaniu i edukacji.

Literatura:

T. Lewandowska - Kidoń i B. Kalinowska -Wild - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej

B. Skałbania - Poradnia psychologiczno - pedagogiczna w środowisku lokalnym

J. Łaskowska - Wybrane problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w systemie edukacji

A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedszkola i szkoły

- zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym: wykorzystujących metodę projektu

- zna metody aktywizujące rozwój i uczenie się dziecka

- wie, jakimi metodami diagnozować i oceniać rozwój dziecka oraz jego osiągnięcia edukacyjne

- posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się)

- zna metodę analizy zdarzeń krytycznych

- posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci

- wskazuje metody organizowania współpracy z rodzicami odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego

- zna pojęcie ukrytego programu, wskazuje jego przejawy w organizacji przestrzeni i pracy przedszkola i szkoły

- posiada wiedzę na temat organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci i środowiskiem lokalnym.

Umiejętności:

- potrafi korzystać z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej oraz ją prowadzić

- umie obserwować pracę nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji

- potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów

- umie świadomie i celowo wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, świadomie dobiera formy pracy dzieci oraz celowo organizuje przestrzeń

- potrafi diagnozować i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

- potrafi oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

- potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci

- potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych

- potrafi wykorzystać różne formy i sposoby włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką

- potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w szkole i przedszkolu

- posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych

- potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej

- umie oceniać i dokumentować własną pracę

Kompetencje społeczne:

- rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk

- wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie praktyk

- współpracuje z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola i szkoły

- jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, rodzicami i innymi sprzymierzeńcami w środowisku lokalnym

- jest otwarty, empatyczny, refleksyjny i życzliwy w kontaktach z dziećmi

- jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły

- rozumie konieczność i podejmuje działania sprzyjające doskonaleniu kompetencji zawodowych (w zakresie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) oraz dokonuje samooceny własnych kompetencji

- postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie na podstawie prowadzonej dokumentacji obecności w placówce i realizacji wyznaczonych zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)