MD-Podstawy dydaktyki, kultura szkoły I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SP-PED-M2-PDKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Podstawy dydaktyki, kultura szkoły I |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu jest elementem programu studiów podyplomowych dla nauczycieli bez przygotowania pedagogicznego, których ogólnym celem jest zapewnienie słuchaczom uprawnień nauczycielskich (pedagogicznych) wynikających z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (dz. Ustaw z dnia 6 lutego 2012). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy dydaktyki - kultura szkoły 1 zapewni rozwój kompetencji dydaktycznych słuchaczy podyplomowych studiów dla nauczycieli bez przygotowania pedagogicznego poprzez uzupełnienie i utrwalenie podstawowej wiedzy o procesie kształcenia pozwalającej na zrozumienie zasad wykorzystania oraz operacyjne opanowanie najważniejszych narzędzi dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Fundamentem kompetencji dydaktycznych są: - umiejętność wykorzystania wiedzy na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania edukacyjnego oraz sprawność osiągania założonych celów edukacyjnych w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, który pozwala zaplanować oraz efektywne przeprowadzić zajęcia z określonego przedmiotu. Na kompetencje nauczycieli składają się predyspozycje: - intelektualne umożliwiające trafne spostrzeganie i obserwowanie rzeczywistości; - interpretacyjne będące sumą wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej, metodyk szczegółowych umożliwiających obserwację i właściwą ocenę sytuacji edukacyjnych; - wykonawczo-komunikacyjne umożliwiające realizację zamierzonych celów dydaktycznych oraz - autokreacyjne, których tworzywem jest refleksja dydaktyczna, a efektem rozwój i samodoskonalenie się w realizacji roli społeczno-zawodowej nauczyciela. |
Literatura: |
1. K. Kruszewski, K. Konarzewski (red): Sztuka nauczania, tom 1 i 2. 2. W Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. 3. Cz. Kupisiewicz: Dydaktyka ogólna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza z zakresu: - kształcenia i wychowania - współczesnych teorii uczenia się i nauczania - środowisk wychowawczych - struktury i funkcji systemu edukacji - specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - komunikacji interpersonalnej i społecznej - ogólnych założeń metodycznych wykonywania zadań dydaktycznych. Umiejętności: - potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych - rozwija umiejętności zawodowe - potrafi kierować procesem kształcenia - potrafi pracować w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie założeń projektu lekcji. Udział w zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
1. 30 godzinna praktyka pedagogiczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Marek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Marek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.