Pedagogika na poszczególnych etapach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNP-KEE-IBER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika na poszczególnych etapach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu pedagogika jest przygotowanie studenta do pełnienia zadań wychowawczych i opiekuńczych niezbędnych w pracy nauczyciela na poszczególnych etapach edukacyjnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności praktycznych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami oraz szerszym środowiskiem szkolnym. Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii. Kształcenie na poszczególnych etapach edukacyjnych |
Pełny opis: |
II etap edukacyjny (klasy IV - VI szkoły podstawowej): 1.Formy aktywności dziecka – nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne. 2.Progi edukacyjne. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Ambicje i aspiracje. Motywacja. 3.Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Tworzenie klimatu wychowawczego. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego dzieci. 4.Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. 5.Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. Treści kształcenia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do pracy na II etapie edukacyjnym dla osób przygotowujących się do nauczania języka obcego i nauczania w zakresie technologii informacyjnej, prowadzenia edukacji muzycznej i edukacji plastycznej oraz wychowania fizycznego obejmują także zagadnienia dotyczące opieki i wychowania na I etapie edukacyjnym. III i IV etap edukacyjny (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie): 1. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności 2. Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony. 3. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja. 4. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. 5. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów. |
Literatura: |
- Arends R., Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994. - Danilewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, WSiP Warszawa 2002. - Davis R., Dar dysleksji, Zysk i ska, Poznań 2001. - Davis R., Lawrence T., Stephen Y., Konstruowanie sytemu kształcenia Jak doskonalić kształcenie, PWN, Warszawa 1983. - Debesse M., Mialaret G. (red.), Rozprawy o wychowaniu, PWN, Warszawa 1998. - Janowski A., Pedagogika praktyczna, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. - Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, GWP, Gdańsk 2003. - Kawula S. i inni, Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002. - Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wyd. UMCS, Lublin 2003. - Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t. 1, PWN, Warszawa 1991 i nast. - Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. - Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1 i 2, PWN, Warszawa 2003. - Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, OW Impuls, Kraków 2003 i nast. - Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela, Impuls, Kraków 2005. - Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Zysk i ska, Poznań 2004. - Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańsk 2005. - Siemieniecki B. (red.) Pedagogika medialna, PWN, Warszawa 2007. - Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tomy 1-3 GWP, Gdańsk 2006. - Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSziP, Warszawa 1996. - Turska D., Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych., Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006. - Wolańczyk T., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Biforium, Lublin 1991. |
Efekty uczenia się: |
1) Student po kursie pedagogiki ma wiedzę na temat: - rozwoju człowieka w cyklu życia w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń - wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych i społeczno-kulturowych podstaw - współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów - głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących - projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju - struktury i funkcji systemu edukacji, celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) - specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych - etyki zawodu nauczyciela 2) w zakresie umiejętności: - potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną korzystając z różnych źródeł - potrafi wstępnie opracowywać wyniki obserwacji i rozpoznać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zdobył umiejętności komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej. - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi - potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych - potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, pracuje z grupą - potrafi wspierać samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie - potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej pracy - potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów - potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne - potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego 3) w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; trafnie ocenia własne kompetencje i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne - jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczyć ustnie. 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Przygotowanie prac zespołowych (3 prace w ciągu semestru) 4. Kolokwium zaliczeniowe na przedostatnich zajęciach w semestrze |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki nie są przewidziane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.