Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-ZNPRU/WDP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji; kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjną;kształtowanie umiejętności działania w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia zapoznają studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnienia teorii wychowania, nauczania i uczenia się; kształtują umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej

Pełny opis:

Zajęcia zapoznają studentów z pedagogiką jej podstawowymi subdyscyplinami, a także rozwojem pedagogiki - od nauczania tradycyjnego do nowego wychowania; z prawidłowościami procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowaniami (między innymi wpływ środowiska, kultury masowej); teorią komunikacji w edukacji i kształtowaniem relacji z klasą, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Literatura:

R. Arends, Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994.

R. Davis, T. Lawrence, Y. Stephen, Konstruowanie sytemu kształcenia Jak doskonalić kształcenie. PWN Warszawa 1983.

Sztuka nauczania. K. Kruszewski (red.) t. 1. Czynności nauczyciela; K. Konarzewski (red.), t. 2, Szkoła, PWN Warszawa 1991 i nast. wyd.

H. Kwiatkowska, Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

Z. Kwieciński, B. Śliwerski B, Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003.

S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004.

J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, wiek XIX i XX, Kraków 2005.

H. Moroz, Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005.

E. Putkiewicz, Gry symulacyjne w szkole, WSziP, Warszawa 1983.

E. Putkiewicz, Korepetycje, szara strefa edukacji, Warszawa 2005.

H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza i umiejętności

-zna i rozumie podstawowe pojęcia teorii wychowania, nauczania i uczenia się

- zna podstawowe prawidłowości związane z sytuacjami edukacyjnymi

-umie zdiagnozować sytuację edukacyjną i dobrać sposoby adekwatnego działania.

-umie z refleksją spojrzeć na zawód nauczycielski w kontekście historycznym

Postawy:

-potrafi zdefiniować sytuację pedagogiczną, zdiagnozować problem i znaleźć sposoby rozwiązania

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności.

Sprawdzian pisemny

Praktyki zawodowe:

nie są przewidziane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)