Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPRU/WDP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji; kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjną;kształtowanie umiejętności działania w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnienia teorii wychowania, nauczania i uczenia się; kształtują umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej |
Pełny opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z pedagogiką jej podstawowymi subdyscyplinami, a także rozwojem pedagogiki - od nauczania tradycyjnego do nowego wychowania; z prawidłowościami procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowaniami (między innymi wpływ środowiska, kultury masowej); teorią komunikacji w edukacji i kształtowaniem relacji z klasą, rodzicami i środowiskiem lokalnym. |
Literatura: |
R. Arends, Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994. R. Davis, T. Lawrence, Y. Stephen, Konstruowanie sytemu kształcenia Jak doskonalić kształcenie. PWN Warszawa 1983. Sztuka nauczania. K. Kruszewski (red.) t. 1. Czynności nauczyciela; K. Konarzewski (red.), t. 2, Szkoła, PWN Warszawa 1991 i nast. wyd. H. Kwiatkowska, Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Z. Kwieciński, B. Śliwerski B, Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003. S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, wiek XIX i XX, Kraków 2005. H. Moroz, Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005. E. Putkiewicz, Gry symulacyjne w szkole, WSziP, Warszawa 1983. E. Putkiewicz, Korepetycje, szara strefa edukacji, Warszawa 2005. H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności -zna i rozumie podstawowe pojęcia teorii wychowania, nauczania i uczenia się - zna podstawowe prawidłowości związane z sytuacjami edukacyjnymi -umie zdiagnozować sytuację edukacyjną i dobrać sposoby adekwatnego działania. -umie z refleksją spojrzeć na zawód nauczycielski w kontekście historycznym Postawy: -potrafi zdefiniować sytuację pedagogiczną, zdiagnozować problem i znaleźć sposoby rozwiązania |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności. Sprawdzian pisemny |
Praktyki zawodowe: |
nie są przewidziane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.