Etyka współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW784 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka współczesności |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentów wszystkich kierunków. Zakłada się ze po jego ukończeniu studentki i studenci będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieć je odnieść do społecznych zagadnień etycznych, takich jak równość, wolność, emancypacja, globalizacja, rozwój społeczny. Będą znać i rozumieć historyczne systemy etyczne Milla i Kanta oraz współczesne koncepcje sprawiedliwości. |
Pełny opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentów wszystkich kierunków. Zakłada się ze po jego ukończeniu studentki i studenci będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieć je odnieść do społecznych zagadnień etycznych, takich jak równość, wolność, emancypacja, globalizacja, rozwój społeczny. Będą znać i rozumieć historyczne systemy etyczne Milla i Kanta oraz współczesne koncepcje sprawiedliwości. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: Kantowska etyka obowiązku, Millowska zasada użyteczności, teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, perspektywa zdolności Amartyi Sena i Marthy Nussbaum, libertarianizm, etyka globalizacji Petera Singera, zagadnienie klas społecznych według marksizmu. |
Literatura: |
H. Brighouse, „Sprawiedliwość, P. Singer (red.), „Przewodnik po etyce, I. Kant, „Co to jest Oświecenie”, J. S. Mill, „Utylitaryzm”, P. Singer, „Etyka globalizacji” |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) będzie W sferze wiedzy: - znać główne historyczne i współczesne stanowiska, kierunki i systemy etyczne -znać normy i reguły wynikające z etycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka w społeczeństwie - znać kwestie etyczne mające wpływ na strukturę i rozwój społeczeństwa W sferze umiejętności: - posługiwać się zasadami i normami etyki w podejmowaniu interwencji społecznych i ekonomicznych - aktywnie uczestniczyć we współczesnych dyskusjach z zakresu etyki oraz rozwijać poczucie moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nami uczestnictwo w życiu społecznym - prezentować publicznie swoje poglądy i opinie dotyczące problematyki społecznej, argumentować odwołując się do zasad etycznych W sferze kompetencji społecznych: - być gotowy/a nawiązywać relacje społeczne ze Świadomością problematyki moralnej - być świadomy/a dylematów etycznych związanych z ekonomiczną strukturą społeczeństwa KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności podczas zajęć. Egzamin pisemny weryfikuje wiedzę z zakresu współczesnych, kierunków i systemów etycznych, norm i reguł działań. Poddaje on również ocenie umiejętności dotyczące zastosowania zasad i norm moralnych w podejmowaniu aktywności społecznej i ekonomicznej. Aktywność merytoryczna podczas zajęć, realizowana w ramach dyskusji dotyczących lektur obligatoryjnych i wybranych zagadnień, sprawdza świadomość współczesnych problemów, dylematów i sporów moralnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.