Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka praktyczna w SPSSie (część II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-K207N16
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka praktyczna w SPSSie (część II)
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Metodologia, Statystyka i Psychometria
Strona przedmiotu: http://kampus.uw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu danych, dlatego też zalecane jest wcześniejsze zaliczenie wykładu ze statystyki oraz zajęć z informatyki i/lub I części zajęć ze statystyki praktycznej.

Student powinien znać podstawy SPSSa - umieć wpisać i opisać dane, stworzyć nową zmienną, wybrać określone przypadki do obliczeń, policzyć test t studenta, jego nieparametryczne odpowiedniki, test chi-kwadrat oraz korelacje.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów pragnących poznać w praktyce program SPSS (Statistical Package for Social Sciences) służący do analizowania danych. W semestrze letnim (część II) zajęcia obejmą podstawy jedno i dwuczynnikowej analizy wariancji, analizy wariancji z powtarzanymi pomiarami oraz analizy regresji. Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu danych, dlatego też wymagane jest wcześniejsze zaliczenie wykładu ze statystyki oraz zajęć z informatyki i/lub I części zajęć ze statystyki praktycznej.

Pełny opis:

Cel zajęć i formy pracy

Kurs przeznaczony jest dla studentów pragnących poznać w praktyce program SPSS (Statistical Package for Social Sciences) służący do analizowania danych. W semestrze letnim (cz. II) zajęcia obejmą jedno- i dwuczynnikową analizę wariancji, analizę wariancji z powtarzanymi pomiarami oraz analizę regresji. Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu danych, dlatego też wymagane jest wcześniejsze zaliczenie wykładu ze statystyki oraz zajęć z informatyki i/lub I części zajęć ze statystyki praktycznej. Obliczenia i analizy prowadzone są na wpisywanych bezpośrednio przez studentów lub przygotowanych zbiorach danych.

Zakres tematyczny zajęć:

1 Jednoczynnikowa analiza wariancji - założenia, zastosowanie, porównania planowane i porównania a posteriori (testy post-hoc i kontrasty), ilustracja graficzna uzyskanych wyników

2 Dwuczynnikowa analiza wariancji - założenia, zastosowanie, omówienie efektów głównych i interakcyjnych, testy post-hoc dla efektów głównych, analiza efektów prostych, ilustracja graficzna uzyskanych wyników

3 Analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami - zastosowanie, omówienie efektów głównych i interakcyjnych, analiza efektów głównych i prostych. Dwuczynnikowa analiza wariancji w schemacie wewnątrzgrupowym i mieszanym.

4 Wybrane testy nieparametryczne dla kilku grup zależnych i niezależnych

5 Podstawy Analizy regresji jedno i wielozmiennowej oraz korelacji - założenia, zastosowanie

Literatura:

literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica (rozdział 9, 10, 11, 12, 13, 14, dodatkowo rozdz. 6 i 15 + fragmenty rozdz. 15, str. 391-395, 400-407 - do raportu)

i/lub:

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.

Bedyńska, S. i Książek, M. (red.). (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. (Część I Modele regresji - rozdz. 1-4).

Dodatkowo:

Francuz P. i Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. (rozdz. 6.3, 7.4, 8.1, 8.2, 8.3; do raportu: rozdz. 9 - głównie str. 594-603)

King, B.M. i Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. (rozdz. 8, 10, 17, 20, 21, 22- fragmenty)

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007 ? wyd. II uzupełnione). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica (głównie str. 59-61 oraz 65-73 do raportu)

Wieczorkowska G. i Wierzbiński J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdz. 6, 7, 8, 10, 11, dodatkowo rozdz. 2)

Na stronie wspomagającego kursu internetowego będą także dostępne dodatkowe materiały ułatwiające zrozumienie omawianych tematów, zawierające krótki wstęp teoretyczny, opis gdzie można je znaleźć w SPSSie oraz przykładowe zadania teoretyczne i praktyczne.

literatura uzupełniająca:

Dodatkowe materiały ułatwiające zrozumienie omawianych tematów, zawierające krótki wstęp teoretyczny, opis gdzie można je znaleźć w SPSSie, przykładowe zadania teoretyczne i praktyczne oraz prace domowe będą dostępne na stronie wspomagającego kursu internetowego:

http://kampus.uw.edu.pl szukamy Wydziału Psychologii i kursu: Statystyka praktyczna w SPSS II

UWAGA: Proszę zapisywać się podając pełne imię i nazwisko oraz poczekać na autoryzację 2-3 dni

Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN (rozdz. 8, 9, 10, 18, 19, 22.7, 22.8, 27, 28)

Nowojczyk M. (2002). Przewodnik po statystyce dla socjologów. Kraków: SPSS Polska.

Wieczorkowska G., Kochański P. i Eljaszuk M. (2004 lub 2005). Statystyka: wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (rozdz. 6, 7, 8, 10)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student będzie umiał policzyć (umiejętności) i zinterpretować (wiedza) wyniki:

- jednoczynnikowej analizy wariancji

- dwuczynnikowej analizy wariancji

- analizy wariancji z powtarzanymi pomiarami

- nieparametrycznych odpowiedników analizy wariancji

- analizy regresji (w stopniu podstawowym)

oraz krytycznie czytać teksty wykorzystujące wyżej wymienione testy statystycznie

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: trzy testy oraz napisanie raportu [3pkt/30h]

W trakcie zajęć będą 3 testy cząstkowe składające się z części teoretycznej (pytania testowe) i praktycznej (samodzielne wykonanie analiz na komputerze i np. uzupełnienie wydruków, podanie wyników lub dokonanie obliczeń).

Do każdego testu przysługuje Państwu jedna poprawka, przy czym jej wyniki będą liczone jako średnia ważona z pierwszego (waga 0,3) i drugiego podejścia (waga 0,7). W przypadku pisania testu w późniejszym terminie tracą Państwo możliwość pisania poprawki. Na każdym teście można mieć jedną kartkę A4 własnoręcznych notatek.

Pod koniec semestru studenci zobowiązani są do napisania krótkiego raportu z przeprowadzonych analiz. Praca ta może być wspólna (maksymalnie 2 osoby) i powinna zawierać: hipotezę/y, opis zastosowanych zmiennych (skala, deklaracja braków danych, ewentualne przekształcenia, sposób obliczania wyników), rysunek i opis słowny uzyskanych wyników (co wyszło i czy pozwala to na odrzucenie hipotezy zerowej), wraz z wynikami zastosowanego testu statystycznego, poznanego w tym semestrze.

Z raportu nie będą wystawiane stopnie, jedynie zaliczenie.

Podstawą oceny końcowej będzie średnia z testów cząstkowych, o ile student zaliczy raport. Do średniej z testów cząstkowych będą doliczane punkty dodatkowe uzyskane w trakcie zajęć, za prace domowe i aktywne uczestnictwo w internetowym kursie uzupełniającym.

Nieobecność na zajęciach zdecydowanie utrudnia zrozumienie kolejnych zagadnień, natomiast chęć zrozumienia omawianego materiału ułatwia Państwu zaliczenie zajęć, a mi ich prowadzenie! Aktywne uczestnictwo jest mile widziane i nagradzane.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)