Metody badań i planowanie eksperymentów w neurokognitywistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG-PL-N1L-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań i planowanie eksperymentów w neurokognitywistyce |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Kognitywistyka 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs przedstawia najważniejsze metody badawcze neurokognitywistyki: neuroobrazowe (MRI i pokrewne, NIRS) oraz behawioralne (m.in. eye-tracking). Studenci poznają podstawy teoretyczne każdej z metod, jak również nauczą się prowadzić badania i analizować poszczególne rodzaje danych. Zajęcia realizowane w dużej mierze w laboratoriach UW i jednostek współpracujących. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie stosowania metod eksperymentalnych neurokognitywistyki oraz rozwój umiejętności posługiwania się tymi metodami w praktyce. Obejmuje zajęcia o charakterze wykładowym połączone z ćwiczeniami podczas których studenci zapoznają się z aparaturą i oprogramowaniem pozwalającym na zbieranie i analizę danych behawioralnych, eye-trackingowych oraz neuroobrazowych (rodzina metod MRI oraz NIRS). Studenci będą uczyć się samodzielnie zbierać dane eksperymentalne oraz je opracowywać i analizować. Ćwiczenia analityczne będą obejmować także pracę z istniejącymi już zestawami danych eksperymentalnych. Praca na zajęciach będzie obejmować opracowanie wybranych lektur i doniesień z badań, opracowanie raportów laboratoryjnych oraz wykonywanie dodatkowych zadań. Znajomość lektur będzie sprawdzana testowo. Zajęcia zblokowane, odbywają się w następujących terminach: 9.03 - zajęcia wstępne - Okruszek/Pluta - projektowanie paradygmatów + podstawy Presentation Zajęcia fMRI (Pluta/Wolak) : 16.03, 23.03. 13.04, 20.04 Zajęcia EEG : (Okruszek): 27.04, 11.05, 18.05, 1.06 8.06 - (Okruszek/ Pluta) zajęcia podsumowujące/prezentacje raportów |
Literatura: |
Literatura do poszczególnych zajęć będzie sukcesywnie udostępniana na stronie kursu w systemie Moodle UW (kampus.come.uw.edu.pl) Poniżej podajemy kilka podstawowych podręczników. Blok eye-trackingowy Holmqvist K., Nystrom M., Andersson R., Dewhurst R., Jarodzka H., van De Wijer J. (2015). Eye Tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press. Blok MRI: Filippi (2009). FMRI Techniques and Ptotocols. Chapter 1. Principles of MRI and Functional MRI Chapter 5. Experimental Design Chapter 6. Preparing fMRI Data for Statistical Analysis . Chapter 7. Statistical Analysis of fMRI Data K. Friston (2003) Introduction: experimental design and statistical parametric mapping. In Frackowiak et al. (Eds.) Human brain function, 2nd Edition. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady działania aparatury badawczej stosowanej w kognitywistyce i naukach pokrewnych (inżynieria biomedyczna, biocybernetyka). Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą najnowszych nurtów badań z zakresu kognitywistyki oraz nauk pokrewnych, zna wykorzystywane współcześnie w kognitywistyce paradygmaty badawcze i techniki oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod badawczych. Zna specjalistyczną terminologię używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania. Ma wiedzę dotyczącą zasad etycznych i uznanych procedur postępowania podczas prowadzenia badań naukowych. Ma wiedzę w zakresie zaawansowanych metod statytycznych stosowanych w badaniach w kognitywistyce oraz zna wybrane narzędzia statystyczne. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy oraz higieny pracy. Umiejętności Posiada umiejętność łączenia metod i idei z różnych obszarów kognitywistyki. Prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, odwołując się do zaawansowanych koncepcji, konstruktów i modeli teoretycznych, a także opierając się na wynikach badań z kognitywistyki oraz dyscyplin pokrewnych. Potrafi precyzyjnie przedstawić (w mowie i w piśmie) wybrane zagadnienie z zakresu kognitywistyki, posługując się specjalistyczną terminologią, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Umie dyskutować w tym zakresie ze specjalistami różnych dziedzin. Umie samodzielnie i we współpracy z innymi zaprojektować i przeprowadzić badania naukowe z zakresu kognitywistyki (sformułować problem badawczy, pytania lub hipotezy, dokonać ich operacjonalizacji i zweryfikowac przy użyciu właściwych metod). Potrafi wybrać odpowiednie metody statystyczne i matematyczne do opisu zjawisk związanych z procesami poznawczymi oraz samodzielnie przeprowadzić zaawansowaną analizę statystyczną oraz zinterpretować jej wynik. Potrafi przedstawić wyniki badań (eksperymentalnych lub obliczeniowych) w formie pisemnego raportu z właściwymi standardami edytorskimi i ustnego wystąpienia z adekwatnym wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. Potrafi posługiwać się wybranymi programami komputerowymi, wykorzystywanymi w badaniach z zakresu kognitywistyki i nauk pokrewnych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie poprzez systematyczne zapoznawanie się z publikacjami w czasopismach naukowych i popularnonaukowych z zakresu różnych dyscyplin. Poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role. Potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu badawczego (także zespołu interdyscyplinarnego). Jest wrażliwy na zagadnienia uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób. Dba o rzetelność prowadzonych badań oraz prezentowanych wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie raportów laboratoryjnych Wykonanie dodatkowych zadań Kolokwium zaliczające |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.