Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do metod neurokognitywistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-KOG-PL-OBW-5
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do metod neurokognitywistyki
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Kognitywistyka 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodami badań aktywności układu nerwowego stosowanymi w neurokognitywistyce. Pozwalają zrozumieć podstawy metod behawioralnych, psychofizjologicznych i neuroobrazowych oraz zasady weryfikacji hipotez badawczych w neurokognitywistyce.

Pełny opis:

Na wykładzie studenci poznają podstawowe metody neuronauki i psychofizjologii wykorzystywane w badaniach podstawowych i stosowanych. Zapoznają się z technikami stymulacji przezczaszkowej oraz obrazowania strukturalnego i funkcjonalnego a także z zaletami i wadami każdej z tych technik. Ponadto na wykładzie omówione zostaną podstawy pomiaru i analizy najpopularniejszych sygnałów wykorzystywanych w neuronauce i psychofizjologii (np. EEG, BOLD, EKG, itp.) oraz podstawowe zasady weryfikacji hipotez badawczych w neurokognitywistyce. Studenci dowiedzą się również jakie metody, techniki i procedury badawcze należy zastosować w zależności od celu badania i badanej populacji oraz w jaki sposób przy pomocy metod neuronauki i psychofizjologii weryfikować hipotezy badawcze w różnych dziedzinach psychologii.

Literatura:

LITERATURA:

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press.

Luck, S. J. (2014). An introduction to the Event-Related Potential Technique, Second edition. Cambridge, Mass: The MIT Press. Chapters 1-5.

Huettel, S. A., Song, A. W., McCarthy, G. (2016). Functional Magnetic Resonance Imaging, Third Edition. Sinauer Associates.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza - student zna:

- podstawowe metody i techniki neuronauki/psychofizjologii wykorzystywane w badaniach podstawowych i stosowanych prowadzonych w psychologii i naukach pokrewnych

- podstawowe metody i zasady analizy danych w neuronauce i psychofizjologii

- podstawowe powiązania pomiędzy zjawiskami psychicznymi i fizjologicznymi

- podstawowe paradygmaty badawcze stosowane w psychofizjologii i neuronauce

- podstawowe procedury badawcze oraz zasady przeprowadzania eksperymentów i weryfikacji hipotez badawczych w psychofizjologii i neuronauce

- szereg badań przeprowadzonych z zastosowaniem w/w metod i technik

Nabyte umiejętności - student potrafi:

- poprawnie zinterpretować wyniki badań opisanych w zadanej literaturze

- prawidłowo odnosić nowo poznane treści do wiedzy już posiadanej

- wskazać zalety i wady każdej z omówionych metod i technik neuronauki/psychofizjologii

- wskazać, które z nich należy zastosować w zależności od celu badania i badanej populacji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)