Wprowadzenie do metod neurokognitywistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG-PL-OBW-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metod neurokognitywistyki |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Kognitywistyka 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodami badań aktywności układu nerwowego stosowanymi w neurokognitywistyce. Pozwalają zrozumieć podstawy metod behawioralnych, psychofizjologicznych i neuroobrazowych oraz zasady weryfikacji hipotez badawczych w neurokognitywistyce. |
Pełny opis: |
Na wykładzie studenci poznają podstawowe metody neuronauki i psychofizjologii wykorzystywane w badaniach podstawowych i stosowanych. Zapoznają się z technikami stymulacji przezczaszkowej oraz obrazowania strukturalnego i funkcjonalnego a także z zaletami i wadami każdej z tych technik. Ponadto na wykładzie omówione zostaną podstawy pomiaru i analizy najpopularniejszych sygnałów wykorzystywanych w neuronauce i psychofizjologii (np. EEG, BOLD, EKG, itp.) oraz podstawowe zasady weryfikacji hipotez badawczych w neurokognitywistyce. Studenci dowiedzą się również jakie metody, techniki i procedury badawcze należy zastosować w zależności od celu badania i badanej populacji oraz w jaki sposób przy pomocy metod neuronauki i psychofizjologii weryfikować hipotezy badawcze w różnych dziedzinach psychologii. |
Literatura: |
LITERATURA: Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press. Luck, S. J. (2014). An introduction to the Event-Related Potential Technique, Second edition. Cambridge, Mass: The MIT Press. Chapters 1-5. Huettel, S. A., Song, A. W., McCarthy, G. (2016). Functional Magnetic Resonance Imaging, Third Edition. Sinauer Associates. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza - student zna: - podstawowe metody i techniki neuronauki/psychofizjologii wykorzystywane w badaniach podstawowych i stosowanych prowadzonych w psychologii i naukach pokrewnych - podstawowe metody i zasady analizy danych w neuronauce i psychofizjologii - podstawowe powiązania pomiędzy zjawiskami psychicznymi i fizjologicznymi - podstawowe paradygmaty badawcze stosowane w psychofizjologii i neuronauce - podstawowe procedury badawcze oraz zasady przeprowadzania eksperymentów i weryfikacji hipotez badawczych w psychofizjologii i neuronauce - szereg badań przeprowadzonych z zastosowaniem w/w metod i technik Nabyte umiejętności - student potrafi: - poprawnie zinterpretować wyniki badań opisanych w zadanej literaturze - prawidłowo odnosić nowo poznane treści do wiedzy już posiadanej - wskazać zalety i wady każdej z omówionych metod i technik neuronauki/psychofizjologii - wskazać, które z nich należy zastosować w zależności od celu badania i badanej populacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.