ADHD u dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-FA-02-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | ADHD u dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do tematu zespołu deficytu uwagi z nadaktywnością: zapoznanie studentów z obrazem klinicznym funkcjonowania oraz diagnozą osób z ADHD. Zostaną omówione przyczyny i mechanizmu leżące u podłoża objawów ADHD, jak również funkcjonowanie rodziny oraz funkcjonowanie społeczne i szkolne tej grupy dzieci. Studenci poznają zaburzenia najczęściej współwystępujące z ADHD, a także uzyskają wiedzę na temat metod terapii tej grupy dzieci. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki ADHD oraz psychopatologii dzieci i młodzieży. Obraz kliniczny funkcjonowania dzieci i młodzieży z ADHD. Diagnoza dzieci z ADHD. Przyczyny i mechanizmy leżące u podłoża objawów ADHD. Czynniki genetyczne, neurologiczne, środowiskowe. Przyczyny i mechanizmy u podłoża objawów ADHD c.d. Deficyty funkcji wykonawczych. Przyczyny i mechanizmy u podłoża objawów ADHD c.d. Rola czynników emocjonalno-motywacyjnych. Funkcjonowanie rodziny dziecka z ADHD. Funkcjonowanie społeczne oraz trudności w mentalizacji u dzieci z ADHD. Funkcjonowanie dziecka z ADHD w szkole. Czynniki osobowościowe u dzieci z ADHD. Obraz własnej osoby, cele życiowe. Współwystępowanie ADHD z zaburzeniami zachowaniami i zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi Współwystępowanie ADHD z lękiem i depresją. Współwystępowanie ADHD z innymi zaburzeniami (m.in. zespołem Aspergera, trudnościami w uczeniu). Terapia dzieci i młodzieży z ADHD. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: GWP cz. I (rozdziały 1-6). Literatura uzupełniająca: • Święcicka, M. (2005). Uwaga, samokontrola, emocje. Psychologiczna analiza zachowań dzieci z zaburzeniami uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Emu. Literatura uzupełniająca: • Borkowska, A.R. (2006). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. W. Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. • Święcicka, M. (2006). Nazwać czy zrozumieć. Rola psychologa w diagnozowaniu dziecka z objawami nadpobudliwości. W: A. Maryniak, M. Święcicka (red.), Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 4, Warszawa: Emu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: Posiada podstawową wiedzę na temat obrazu klinicznego funkcjonowania oraz diagnozy osób z ADHD . Zostaną omówione, jak również funkcjonowanie rodziny oraz funkcjonowanie społeczne i szkolne tej grupy dzieci . Studenci poznają zaburzenia najczęściej współwystępujące z ADHD, a także uzyskają wiedzę na temat metod terapii tej grupy dzieci. Wie, jakie są przyczyny i mechanizmu leżące u podłoża objawów ADHD Zna specyfikę funkcjonowania rodziny oraz funkcjonowania społecznego i szkolnego tej grupy dzieci Posiada wiedzę na temat zaburzeń najczęściej współwystępujących z ADHD Wie, jakie są metody terapii tej grupy dzieci. Umiejętności. Student: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami dotyczącymi zespołu deficytu uwagi z nadaktywnością Postawy. Student: Przyjmuje postawę rozumiejącą i nieoceniającą wobec dziecka z ADHD oraz jego rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
60% - kolokwium sprawdzające wiedzę studentów. 10% - aktywność na zajęciach: branie udziału w dyskusjach oraz udział w ćwiczeniach dotyczących budowania relacji z dzieckiem. 30 % - przeprowadzenie wywiadu z: rodzicem dziecka z ADHD terapeutą dziecięcym (rozmowa o dzieciach z objawami ADHD w terapii, diagnozie) nauczycielem, który miał doświadczenia z pracą z uczniem z ADHD. osobą dorosłą z ADHD. Lub przygotowanie referatu na wybrany z tematów (temat i literatura do ustalenia z prowadzącym) Warunkiem zaliczenia zajęć jest pozytywny wynik kolokwium i obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczane są 2 nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.