Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP306-02
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii zdrowia
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia zdrowia i rehabilitacji
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Cele zajęć:

1.Rozwijanie zdolności integracji wiedzy biomedycznej z wiedzą psychologiczną oraz ułatwienie dostrzegania związków pomiędzy medycyną a psychologią jako dyscyplinami badającymi zdrowie i odpowiadającymi za jego stan;

2.Przedstawienie podstawowych form i metod pomocy psychologicznej udzielanej osobom chorym somatycznie.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas seminarium omawiane są ogólne zagadnienia psychologii zdrowia o szerokim zakresie zastosowania praktycznego, obejmującego nie tylko sektor medycyny. Zagadnienia zdrowia i jego promocji mają bowiem zastosowanie w rodzinie, w szkolnictwie, w miejscu pracy, a choroba jest zjawiskiem powszechnym i mającym rozległe następstwa psychospołeczne.

Pełny opis:

Tematy:

Psychologia a problemy zdrowia i choroby: Przyczyny wzrostu zainteresowania zastosowaniem psychologii do obszaru zdrowia i choroby. Główne kierunki zastosowania psychologii: medycyna psychosomatyczna, medycyna behawioralna, psychologia medyczna, psychologia zdrowia.

Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego.

Nowe tendencje w badaniach nad radzeniem sobie i ich znaczenie dla psychologii zdrowia.

Psychologiczne następstwa choroby. Zmiany w sytuacji człowieka w następstwie choroby. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby. Poznawcze ustosunkowanie się do choroby. Ból jako główna forma cierpienia w chorobie.

Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja. Radzenie sobie z emocjami. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą.

Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz-pacjent. Kontakt lekarza z pacjentem jako zagadnienie interdyscyplinarne. Decyzja o udaniu się do lekarza. Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem. Satysfakcja pacjenta.

Interwencje i pomoc psychologiczna w psychologii zdrowia: Psychologiczne aspekty promocji zdrowia. Psychologiczna prewencja chorób i dysfunkcji somatycznych.

Literatura:

Zalecana literatura:

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1,2,4,5,6,7,8,12,13.

Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1,2,3,6,10,11.

Juczyński, Z. (2009). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Część C oraz część D.

Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1,2,3,4,5,6,7,8,15,16.

Pasikowski, T. (2000). Stres i zdrowie. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.

Wrześniewski, K., Włodarczyk, D. (red.) (2004). Choroba niedokrwienna serca. Psychologiczne aspekty leczenia i zapobiegania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1,2.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają obszary zastosowania psychologii w medycynie i promocji zdrowia.

Postawy

Studenci widzą związek między posiadaniem wiedzy psychologicznej a efektywnością procesu komunikowania i współpracy z pacjentem.

Umiejętności

Studenci posiadają umiejętności wykorzystywania wiedzy psychologicznej w kontakcie z pacjentem oraz jego rodziną.

Studenci są przygotowani do współpracy z pracownikami służby zdrowia.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność

Aktywność

Kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)