Podstawy psychologii zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii zdrowia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Cele zajęć: 1.Rozwijanie zdolności integracji wiedzy biomedycznej z wiedzą psychologiczną oraz ułatwienie dostrzegania związków pomiędzy medycyną a psychologią jako dyscyplinami badającymi zdrowie i odpowiadającymi za jego stan; 2.Przedstawienie podstawowych form i metod pomocy psychologicznej udzielanej osobom chorym somatycznie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas seminarium omawiane są ogólne zagadnienia psychologii zdrowia o szerokim zakresie zastosowania praktycznego, obejmującego nie tylko sektor medycyny. Zagadnienia zdrowia i jego promocji mają bowiem zastosowanie w rodzinie, w szkolnictwie, w miejscu pracy, a choroba jest zjawiskiem powszechnym i mającym rozległe następstwa psychospołeczne. |
Pełny opis: |
Tematy: Psychologia a problemy zdrowia i choroby: Przyczyny wzrostu zainteresowania zastosowaniem psychologii do obszaru zdrowia i choroby. Główne kierunki zastosowania psychologii: medycyna psychosomatyczna, medycyna behawioralna, psychologia medyczna, psychologia zdrowia. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego. Nowe tendencje w badaniach nad radzeniem sobie i ich znaczenie dla psychologii zdrowia. Psychologiczne następstwa choroby. Zmiany w sytuacji człowieka w następstwie choroby. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby. Poznawcze ustosunkowanie się do choroby. Ból jako główna forma cierpienia w chorobie. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja. Radzenie sobie z emocjami. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą. Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz-pacjent. Kontakt lekarza z pacjentem jako zagadnienie interdyscyplinarne. Decyzja o udaniu się do lekarza. Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem. Satysfakcja pacjenta. Interwencje i pomoc psychologiczna w psychologii zdrowia: Psychologiczne aspekty promocji zdrowia. Psychologiczna prewencja chorób i dysfunkcji somatycznych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1,2,4,5,6,7,8,12,13. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1,2,3,6,10,11. Juczyński, Z. (2009). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Część C oraz część D. Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1,2,3,4,5,6,7,8,15,16. Pasikowski, T. (2000). Stres i zdrowie. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora. Wrześniewski, K., Włodarczyk, D. (red.) (2004). Choroba niedokrwienna serca. Psychologiczne aspekty leczenia i zapobiegania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1,2. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci znają obszary zastosowania psychologii w medycynie i promocji zdrowia. Postawy Studenci widzą związek między posiadaniem wiedzy psychologicznej a efektywnością procesu komunikowania i współpracy z pacjentem. Umiejętności Studenci posiadają umiejętności wykorzystywania wiedzy psychologicznej w kontakcie z pacjentem oraz jego rodziną. Studenci są przygotowani do współpracy z pracownikami służby zdrowia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność Aktywność Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.