Jak osiągać swoje cele? Teoria i praktyka psychologii motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Jak osiągać swoje cele? Teoria i praktyka psychologii motywacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przedstawienie uczestnikom klasycznych i współczesnych podejść do ludzkiej motywacji ze szczególnym naciskiem na kontekst realizowania celów. Omówione oraz przećwiczone zostaną metody, które wspomagają skuteczne osiąganie celów osobistych i zawodowych. Zaprezentowane zostaną także ich podstawy teoretyczne. Zajęcia będą miały formę zarówno wykładu, jak i dyskusji, pracy w grupach oraz ćwiczeń. Podczas seminarium zostanie przeprowadzony jeden krótki sprawdzian pisemny i jeden dłuższy, podsumowujący zajęcia. Oprócz tego wymagana będzie krótka praca pisemna. |
Pełny opis: |
Pełny opis: 1. Wprowadzenie Omówienie kwestii organizacyjnych i zasad zaliczenia. Poznanie się. Podstawowe pojęcia (motywacja, samoregulacja, samokontrola, cel). 2. Klasyczne teorie motywacji Od behawioryzmu i psychoanalizy, do psychologii humanistycznej i poznawczej. Łukaszewski, W. (2001). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. [w:] Strelau, J (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, T2 (s. 427-440). Gdańsk: GWP. 3. Cele i cybernetyka – model kontroli działania Carver, C. S. i Scheier, M. F. (2012). Cybernetic control processes and the self-regulation of behavior. [w:] Ryan, R.M. (Red.), Oxford Handbook of Human Motivation (s. 28-42). New York, NY: Oxford University Press. 4. Jak formułować swoje cele? Locke, E.A. i Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57, 705–717. 5. Cele, procesy poznawcze i mózg: modele procesów dualnych Hofmann, W., Friese, M. i Strack, F. (2009). Impulse and self-control from a dual-systems perspective. Perspective on Psychological Science, 4(2), 162–176. 6. Mam cel, ale go nie realizuję – prokrastynacja Steel, P. (2007). The nature of procrastination : A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory Failure. Psychological Bulletin 133(1), 65–94. 7. Czy pozytywne myślenie wspiera osiąganie celów? Oettingen, G. (2012). Future thought and behaviour change. European Review of Social Psychology, 23(1), 1-63. 8. Planowanie poszczególnych etapów celu Praca z celem na linii czasu – ćwiczenie. 9. Jak wdrażać zachowanie? Intencje implementacji Gollwitzer, P. M., (2014). Weakness of the will: Is a quick fix possible? Motivation and Emotion, 38(3), 305-322. 10. Wiara w swoje kompetencje – poczucie własnej skuteczności Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122–147. 11. Przekonania a realizacja celów Dweck, C. S., Chiu, C., i Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and reactions: A world from two perspectives. Psychological Inquiry, 6(4), 267–285. 12. Jak kształtować motywację wewnętrzną? Teoria autodeterminacji Ryan, R. M., i Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. 13. Cele i buddyzm: uważność Teper, R., i Inzlicht, M. (2013). Meditation, mindfulness and executive control: The importance of emotional acceptance and brain-based performance monitoring. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8, 85–92. 14. Cele i buddyzm: samowspółczucie Barnard, L. K., i Curry, J. F. (2011). Self-compassion: Conceptualizations, correlates, & interventions. Review of General Psychology, 15(4), 289-303. 15. Egzamin |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna podstawowe koncepcje motywacji - definiuje zasadnicze pojęcia z zakresu psychologii motywacji - wymienia mechanizmy, na których oparte są poszczególne metody praktyczne Umiejętności - potrafi formułować swoje cele - potrafi planować ich osiągnięcie - potrafi wdrażać, monitorować oraz modyfikować zachowania prowadzące do celu Postawy - rozumie złożoność procesów wpływających na osiąganie celów - postrzega motywację jako zjawisko wielowymiarowe, integrujące wiele subdyscyplin psychologii - ocenia skuteczność metod, które mają wspierać osiąganie celów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Praca pisemna: raport dotyczący zastosowania metod z zajęć do osiągnięcia własnego celu – 30% oceny końcowej. Kolokwium w połowie semestru: 20% oceny końcowej. Egzamin: 50% oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Jędrzejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.