Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening inteligencji emocjonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-21
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening inteligencji emocjonalnej
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

W pierwszej kolejności przyjmowani będą studenci specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, następnie studenci 4 i 5 roku psychologii.

Zajęcia TYLKO DLA STUDENTÓW PSYCHOLOGII.

Mile widziane wcześniejsze uczestnictwo w treningu interpersonalnym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie zdolności składających się na inteligencję emocjonalną w rozumieniu P. Saloveya i J.D. Mayera. Pomimo licznych kontrowersji wokół pojęcia inteligencji emocjonalnej, nie ulega wątpliwości, że zdolności do spostrzegania, rozumienia i regulacji emocji u siebie i innych wpływają pozytywnie na społeczne i poznawcze funkcjonowanie człowieka.

Podczas zajęć będziemy ćwiczyć powyższe umiejętności, uzupełniając je niezbędną porcją wiedzy teoretycznej. Ze względu na specyfikę przy warsztatowej niezwykle ważną kwestią pozostaje obecność na całości zajęć.

UWAGA! Zajęcia w formie zblokowanej!

Pełny opis:

Wprowadzenie. Rola inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz związanych z nimi kompetencji w funkcjonowaniu interpersonalnym i poznawczym

Blok 1. Rozpoznawanie i wyrażanie emocji

- Rozpoznawanie emocji u innych. Mimiczne i behawioralne wskaźniki emocji

- Rozpoznawanie emocji u siebie. Somatyczne wskaźniki emocji

- Wyrażanie emocji: słowa, ciało, symbol

Blok 2. Rozwijanie zdolności do rozumienia i analizowania emocji

- Funkcje emocji

- Dostrzeganie różnic pomiędzy emocjami

- Nieszczera ekspresja emocji: jak rozpoznać kłamcę?

- Analiza emocji, emocje przeciwne, przyczyny emocji

Blok 3. Rozwijanie zdolności świadomej regulacji i kontroli emocji

- Otwartość na emocje

- Radzenie sobie ze stresem

- Monitorowanie emocji

- Czynniki wspomagających zdolność regulacji emocji

Blok 4. Rozwijanie zdolności do emocjonalnego wspomagania myślenia

- Inteligencja emocjonalna – pobudzenie – poznanie. Wpływ emocji na procesy poznawcze

- Wykorzystywanie emocji do rozwiązywania problemów

Blok 5. Wykorzystanie IE w sytuacjach życiowych

- Motywowanie przez emocje

- Regulacja emocjonalna w autoprezentacji

- Praca nad problemami zgłoszonymi przez uczestników

Podsumowanie i ocena zajęć

Literatura:

Brak literatury obowiązkowej - zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się:

Student lepiej rozpoznaje stany emocjonalne u siebie i innych.

Student potrafi skuteczniej wywierać wpływ na emocje własne i innych oraz obniżać poziom stresu i emocji negatywnych.

Student rozumie swoje emocje oraz potrafi wspierać rozwój samoświadomości emocjonalnej.

Student potrafi skutecznie wykorzystywać emocje do wspierania myślenia, zapamiętywania, twórczego myślenia i podejmowania decyzji.

Uczestnik zajęć posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do poprowadzenia warsztatów inteligencji emocjonalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane na podstawie obecności (na ocenę dostateczną).

W celu uzyskania wyższej oceny wymagana jest praca pisemna, polegająca na zaprojektowaniu fragmentu warsztatu IE (opracowanie własnego ćwiczenia).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)