Trening inteligencji emocjonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Trening inteligencji emocjonalnej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W pierwszej kolejności przyjmowani będą studenci specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, następnie studenci 4 i 5 roku psychologii. Zajęcia TYLKO DLA STUDENTÓW PSYCHOLOGII. Mile widziane wcześniejsze uczestnictwo w treningu interpersonalnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności składających się na inteligencję emocjonalną w rozumieniu P. Saloveya i J.D. Mayera. Pomimo licznych kontrowersji wokół pojęcia inteligencji emocjonalnej, nie ulega wątpliwości, że zdolności do spostrzegania, rozumienia i regulacji emocji u siebie i innych wpływają pozytywnie na społeczne i poznawcze funkcjonowanie człowieka. Podczas zajęć będziemy ćwiczyć powyższe umiejętności, uzupełniając je niezbędną porcją wiedzy teoretycznej. Ze względu na specyfikę przy warsztatowej niezwykle ważną kwestią pozostaje obecność na całości zajęć. UWAGA! Zajęcia w formie zblokowanej! |
Pełny opis: |
Wprowadzenie. Rola inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz związanych z nimi kompetencji w funkcjonowaniu interpersonalnym i poznawczym Blok 1. Rozpoznawanie i wyrażanie emocji - Rozpoznawanie emocji u innych. Mimiczne i behawioralne wskaźniki emocji - Rozpoznawanie emocji u siebie. Somatyczne wskaźniki emocji - Wyrażanie emocji: słowa, ciało, symbol Blok 2. Rozwijanie zdolności do rozumienia i analizowania emocji - Funkcje emocji - Dostrzeganie różnic pomiędzy emocjami - Nieszczera ekspresja emocji: jak rozpoznać kłamcę? - Analiza emocji, emocje przeciwne, przyczyny emocji Blok 3. Rozwijanie zdolności świadomej regulacji i kontroli emocji - Otwartość na emocje - Radzenie sobie ze stresem - Monitorowanie emocji - Czynniki wspomagających zdolność regulacji emocji Blok 4. Rozwijanie zdolności do emocjonalnego wspomagania myślenia - Inteligencja emocjonalna – pobudzenie – poznanie. Wpływ emocji na procesy poznawcze - Wykorzystywanie emocji do rozwiązywania problemów Blok 5. Wykorzystanie IE w sytuacjach życiowych - Motywowanie przez emocje - Regulacja emocjonalna w autoprezentacji - Praca nad problemami zgłoszonymi przez uczestników Podsumowanie i ocena zajęć |
Literatura: |
Brak literatury obowiązkowej - zajęcia warsztatowe. |
Efekty uczenia się: |
Student lepiej rozpoznaje stany emocjonalne u siebie i innych. Student potrafi skuteczniej wywierać wpływ na emocje własne i innych oraz obniżać poziom stresu i emocji negatywnych. Student rozumie swoje emocje oraz potrafi wspierać rozwój samoświadomości emocjonalnej. Student potrafi skutecznie wykorzystywać emocje do wspierania myślenia, zapamiętywania, twórczego myślenia i podejmowania decyzji. Uczestnik zajęć posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do poprowadzenia warsztatów inteligencji emocjonalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane na podstawie obecności (na ocenę dostateczną). W celu uzyskania wyższej oceny wymagana jest praca pisemna, polegająca na zaprojektowaniu fragmentu warsztatu IE (opracowanie własnego ćwiczenia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.