Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prowadzenie treningów, warsztatów i szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP9-28
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prowadzenie treningów, warsztatów i szkoleń
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Część praktyczna zajęć wprowadza w wybrane podstawowe rodzaje pracy z grupą. (kolejno: zajęcia integracyjne; trening interpersonalny, warsztaty specyficznych umiejętności, grupy wsparcia i grupy rozwoju osobistego). Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z ogólnymi zasadami i metodami psychologicznej pracy z grupą oraz ze specyfiką prowadzenia wybranych rodzajów grup treningowych. Akcent jest położony na warsztat pracy psychologa (m.in. bardziej lub mniej dyrektywna rola prowadzącego, cel i sposób organizacji zajęć, dobór ćwiczeń, wprowadzanie instrukcji, podsumowania), a nie na specyficzne treści czy scenariusze zajęć każdego rodzaju (których jest ogromna różnorodność i które na tych zajęciach będą przywoływane jedynie tytułem przykładu). Podczas zajęć każdy student musi przygotować w parze z inną osobą i poprowadzić 3-godzinne wybrane zajęcia. Następnie pozostali uczestnicy i trener udzielają informacji zwrotnych.

Efekty uczenia się:

Po udziale w zajęciach studenci powinni:

- wiedzieć, jakie są podstawowe zasady pracy trenera z grupami

- odróżniać formy pracy z grupami (warsztaty specyficznych umiejętności, grupy wsparcia, trening interpersonlany, trening intrapersonalny)

- umieć udzielać informację zwrotną dotyczącą pracy innych osób w grupie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobylińska
Prowadzący grup: Dorota Kobylińska, Małgorzata Styśko-Kunkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia dotyczą prowadzenia grupowych zajęć treningowych i warsztatowych (kolejno: zajęcia integracyjne; trening interpersonalny, warsztaty specyficznych umiejętności, grupy wsparcia i grupy rozwoju osobistego). Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z ogólnymi zasadami i metodami psychologicznej pracy z grupą oraz ze specyfiką prowadzenia wybranych rodzajów grup treningowych. Akcent jest położony na warsztat pracy psychologa (m.in. bardziej lub mniej dyrektywna rola prowadzącego, cel i sposób organizacji zajęć, dobór ćwiczeń, wprowadzanie instrukcji, podsumowania), a nie na specyficzne treści czy scenariusze zajęć każdego rodzaju (których jest ogromna różnorodność i które na tych zajęciach będą przywoływane jedynie tytułem przykładu). Podczas zajęć każdy student musi przygotować w parze z inną osobą i poprowadzić 3-godzinne wybrane zajęcia. Następnie pozostali uczestnicy i trener udzielają informacji zwrotnych.

Literatura:

"Zagadnienia ogólne:

1. Corey M.. i Corey G. (1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa.

2. Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.

3. Kossowksa M. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna.

4. Łaguna M. (2004). Szkolenia: jak je prowadzić by..... Gdańsk: GWP.

5. Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa. Podrozdział 4.5. „Wsparcie psychologiczne” (str. 84-90 )- opis grup wsparcia i wskazówki do ich prowadzenia.

6. Argyle M. (1999) Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, PWN. Rozdziały 10, 11 i 12 (str. 266-332). Znajdziemy tu przegląd interesującej nas problematyki ogólnej z uwzględnieniem badań empirycznych i wkładu wiedzy akademickiej do praktyki

7.(1991) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Seria: Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP. Wydawnictwo IBE, Warszawa. Jest to zbiór ćwiczeń wraz z krótkimi wskazówkami dla prowadzącego, do twórczego wykorzystania w wielu różnych formach psychologicznej pracy z grupą.

8. Adams K. i Galanes G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: PAN.

Specyficzne rodzaje psychologicznej pracy z grupą:

8.Król-Fijewska M. (1992), Trening asertywności. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa

9.Szczepańska H. (1996), Trening asertywności dla współuzależnionych (TAW). Poradnik terapeuty. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa. Warto zauważyć na szczególny charakter opisywanych tu zajęć: połączenie warsztatu umiejętności (asertywnych) z elementami grupy wsparcia (dla adresatek mających specyficzny problem).

10.Faber A. i Mazlish E. (1997) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Materiały do zajęć warsztatowych. Media Rodzina of Poznań, Poznań. Polecam też pozostałe książki tych autorek (a także T.Gordona), adresowane do rodziców i nauczycieli, ale napisane tak, że psycholog także może wiele stąd skorzystać.

11.Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa.. Szczególnie polecam rozdziały 4 i 5, a już zupełnie wyjątkowe znaczenie ma dla nas fragment (patrz literatura obowiazkowa), w którym zawarto opis grup wsparcia– o ile mi wiadomo, jedyny tekst na ten temat w literaturze polskiej.

12.Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. (1997) MEN, Wyd. Agencja Informacji Użytkowej. Jest to polskie opracowanie amerykańskiego programu dla młodzieży, zawierające scenariusze zajęć wraz ze wskazówkami dla trenera - może być pomocne w planowaniu zajęć nie tylko dla młodzieży.

13.Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, PTP, Warszawa, wyd.II (wyd. I ukazało się pod tytułem „Umiejętności interpersonalne i samorealizacja”, 1985). Zbiór pomocny przy układaniu scenariuszy warsztatów różnych umiejętności interpersonalnych.

14.Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. Pozostałe rozdziały – interesujący zapis kilku treningów wraz z analizą. Bardzo pouczające, może na razie zastąpić brak osobistych doświadczeń treningowych.

15.Praszkier R. i Różycki A. (1983) Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa, Nasza Ksiegarnia.

16.Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)