Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP301-23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie technik rezonansu magnetycznego, które mogą być stosowane w badaniach klinicznych oraz naukowych z zakresu szeroko rozumianych neuronauk. Podczas zajęć studenci poznają zasady fizyczne leżące u podstaw każdej z techniki. Omówione zostaną zasady projektowania badań, wykonania badań, analizy danych oraz raportowania wyników. Studenci będą mieli okazję wziąć udział w badaniach z wykorzystaniem omawianych technik MRI oraz samodzielnie przeanalizują uzyskane wyniki. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne wobec studentów: ukończony kurs BMZ, zainteresowanie tematyką neuroscience, bierna znajomość j. angielskiego Dynamiczny rozwój metodologii związanej z techniką MRI przyczynia się do głębszego zrozumienia mózgowych mechanizmów procesów poznawczych, zmian w strukturze i funkcjach mózgu leżących u podstaw procesów rozwojowych, neurodegeneracyjnych, chorób psychiatrycznych oraz neurologicznych. Wiedza związana z podstawami fizycznymi oraz metodologią prowadzenia badań z zastosowaniem technik neuroobrazowania jest niezbędna w pracy naukowej z zakresu szeroko rozumianej neuronauki. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną technik rezonansu magnetycznego, które są często stosowane w badaniach klinicznych oraz naukowych: funkcjonalny rezonans magnetyczny, morfometria bazująca na voxelach (VBM), obrazowanie tensora dyfuzji (DTI), badanie spoczynkowej aktywności mózgu (rs-fMRI), jednoczesne rejestracje EEG-FMRI. Kurs Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI tworzy całość tematyczną z zajęciami na specjalizacji Neuropsychologia (rok akademicki 2014/2015) Współczesne metody badania pracy mózgu: elektroencefalografia i funkcjonalny rezonans magnetyczny. Te ostatnie zajęcia uzupełnią wiedzę studentów o zastosowanie technik rezonansu magnetycznego sMRI, fMRI, VBM, DTI, rs-fMRI i EEG-fMRI w badaniach klinicznych (m.in. choroby otępienne, depresja, uszkodzenia poudarowe, zaburzenia rozwojowe np. ADHD) i w badaniach nad lokalizacją różnych funkcji poznawczych. |
Literatura: |
Filippi (2009). FMRI Techniques and Protocols. Chapter 1. Principles of MRI and Functional MRI Chapter 5. Experimental Design Chapter 6. Preparing fMRI Data for Statistical Analysis . Chapter 7. Statistical Analysis of fMRI Data Friston K (2003) Introduction: experimental design and statistical parametric mapping. In Frackowiak et al. (Eds.) Human brain function, 2nd Edition. Logothetis NK, Pauls J, Augath M, Trinath T, Oeltermann A, others. Neurophysiological investigation of the basis of the fMRI signal. Nature. 2001;412(6843):150–7. 1. Laufs H. A personalized history of EEG–fMRI integration. NeuroImage. 15 sierpień 2012;62(2):1056–67. 2. Rosenkranz K, Lemieux L. Present and future of simultaneous EEG-fMRI. Magn Reson Mater Phy. 1 grudzień 2010;23(5-6):309–16. 3. Ritter P, Villringer A. Simultaneous EEG–fMRI. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2006;30(6):823–38. 4. Herrmann CS, Debener S. Simultaneous recording of EEG and BOLD responses: a historical perspective. Int J Psychophysiol. marzec 2008;67(3):161–8. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student zna techniki badania OUN: MRI, fMRI, EEG, DTI, rs-FMRI, student rozumie zasady działania każdej z metod, potrafi podać wady i zalety każdej z nich Nabyte umiejętności: Student potrafi: - zaplanować prosty paradygmat badawczy - prawidłowo przygotować pacjenta do badań - przeanalizować dane fMRI - zinterpretować uzyskane wyniki |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium oraz ćwiczenia wykonane podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.