Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP301-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie technik rezonansu magnetycznego, które mogą być

stosowane w badaniach klinicznych oraz naukowych z zakresu szeroko rozumianych

neuronauk. Podczas zajęć studenci poznają zasady fizyczne leżące u podstaw każdej z

techniki. Omówione zostaną zasady projektowania badań, wykonania badań, analizy danych

oraz raportowania wyników. Studenci będą mieli okazję wziąć udział w badaniach z

wykorzystaniem omawianych technik MRI oraz samodzielnie przeanalizują uzyskane wyniki.

Pełny opis:

Wymagania wstępne wobec studentów: ukończony kurs BMZ, zainteresowanie tematyką neuroscience, bierna znajomość j. angielskiego

Dynamiczny rozwój metodologii związanej z techniką MRI przyczynia się do głębszego zrozumienia mózgowych mechanizmów procesów poznawczych, zmian w strukturze i funkcjach mózgu leżących u podstaw procesów rozwojowych, neurodegeneracyjnych, chorób psychiatrycznych oraz neurologicznych.

Wiedza związana z podstawami fizycznymi oraz metodologią prowadzenia badań z zastosowaniem technik neuroobrazowania jest niezbędna w pracy naukowej z zakresu szeroko rozumianej neuronauki.

Podczas zajęć zaprezentowane zostaną technik rezonansu magnetycznego, które są często stosowane w badaniach klinicznych oraz naukowych: funkcjonalny rezonans magnetyczny, morfometria bazująca na voxelach (VBM), obrazowanie tensora dyfuzji (DTI), badanie spoczynkowej aktywności mózgu (rs-fMRI), jednoczesne rejestracje EEG-FMRI.

Kurs Podstawy neuroobrazowania z wykorzystaniem techniki MRI tworzy całość tematyczną z zajęciami na specjalizacji Neuropsychologia (rok akademicki 2014/2015) Współczesne metody badania pracy mózgu: elektroencefalografia i funkcjonalny rezonans magnetyczny. Te ostatnie zajęcia uzupełnią wiedzę studentów o zastosowanie technik rezonansu magnetycznego sMRI, fMRI, VBM, DTI, rs-fMRI i EEG-fMRI w badaniach klinicznych (m.in. choroby otępienne, depresja, uszkodzenia poudarowe, zaburzenia rozwojowe np. ADHD) i w badaniach nad lokalizacją różnych funkcji poznawczych.

Literatura:

Filippi (2009). FMRI Techniques and Protocols.

Chapter 1. Principles of MRI and Functional MRI

Chapter 5. Experimental Design

Chapter 6. Preparing fMRI Data for Statistical Analysis .

Chapter 7. Statistical Analysis of fMRI Data

Friston K (2003) Introduction: experimental design and statistical parametric mapping. In

Frackowiak et al. (Eds.) Human brain function, 2nd Edition.

Logothetis NK, Pauls J, Augath M, Trinath T, Oeltermann A, others. Neurophysiological

investigation of the basis of the fMRI signal. Nature. 2001;412(6843):150–7.

1.

Laufs H. A personalized history of EEG–fMRI integration. NeuroImage. 15 sierpień

2012;62(2):1056–67.

2.

Rosenkranz K, Lemieux L. Present and future of simultaneous EEG-fMRI. Magn Reson

Mater Phy. 1 grudzień 2010;23(5-6):309–16.

3.

Ritter P, Villringer A. Simultaneous EEG–fMRI. Neuroscience & Biobehavioral Reviews.

2006;30(6):823–38.

4.

Herrmann CS, Debener S. Simultaneous recording of EEG and BOLD responses: a historical

perspective. Int J Psychophysiol. marzec 2008;67(3):161–8.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- student zna techniki badania OUN: MRI, fMRI, EEG, DTI, rs-FMRI, student rozumie

zasady działania każdej z metod, potrafi podać wady i zalety każdej z nich

Nabyte umiejętności:

Student potrafi:

- zaplanować prosty paradygmat badawczy

- prawidłowo przygotować pacjenta do badań

- przeanalizować dane fMRI

- zinterpretować uzyskane wyniki

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium oraz ćwiczenia wykonane podczas zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)