Podstawowe umiejętności terapeutyczne z wykorzystaniem zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP302-15 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności terapeutyczne z wykorzystaniem zabawy |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi umiejętnościami terapeutycznymi z wykorzystaniem zabawy: poznanie zasad, technik oraz faz terapii zabawą skoncentrowanej na dziecku oraz terapii poznawczo-behawioralnej, jak również poznanie metod integracji terapii dyrektywnej i niedyrektywnej. Studenci zapoznają się również z metodami terapii wykorzystującymi zabawę w budowaniu bliskości w relacji rodzice-dzieci. W ramach zajęć studenci będą analizować materiał kliniczny (opisy studiów przypadków, filmy) oraz ćwiczyć stosowanie podstawowych technik terapeutycznych z wykorzystaniem zabawy. |
Pełny opis: |
Szczegółowy opis zajęć: 1. Wprowadzenie do tematu terapii zabawą. Rola zabawy w rozwoju i terapii dzieci. Historia i szkoły terapii zabawą dzieci. 2. Terapia zabawą skoncentrowana na dziecku. Wprowadzenie, podstawowe zasady i techniki 3. Motywy oraz fazy terapii zabawą skoncentrowanej na dziecku. Zalecane zabawki oraz charakterystyka pokoju terapeutycznego. 4. Oglądanie filmu z demonstracją całej sesji terapii zabawą prowadzonej przez terapeutę Garry'ego Landretha. Wspólna dyskusja. 5. Terapia skoncentrowana na dziecku. Ćwiczenia. Odgrywanie ról dziecko-terapeuta 6. Poznawczo-behawioralna terapia dla dzieci z wykorzystaniem zabawy i twórczości 7. Propozycje integracji niedyrektywnego oraz dyrektywnego podejścia w terapii zabawą. 8. Rola rodzica w trakcie terapii zabawą dziecka. 9. Wykorzystanie zabawy w budowaniu bliskości w relacji rodzice-dzieci: parent-child interaction therapy, filial therapy, theraplay, zabawy dotykowe. 10. Wykorzystanie twórczości, kukiełek oraz gier w terapii dzieci, terapia z wykorzystaniem piasku (sandplay therapy). 11. Oglądanie oraz omawianie fragmentów nagrań wideo z zabawy studentów z dziećmi. 12. Prezentacja wywiadów z terapeutami. |
Literatura: |
Axline, V. (1986). Dibs in Search Of Self . Nowy Jork: The Random House Publishing Group Kendall P. C., Hedtke, K.A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Gdańsk: GWP Landreth, G. ( 2012). The Art of the Relationship. Routlege. Taylor & Francis Group. Oaklander, V. (1988). Windows To Our Children |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: Zna podstawowe zasady, techniki oraz fazy terapii zabawą skoncentrowanej na dziecku Zna podstawowe zasady oraz techniki terapii poznawczo-behawioralnej z wykorzystaniem zabawy Posiada wiedzę, w jaki sposób można integrować metody dyrektywne i niedyrektywne w terapii zabawą Wie, jaka jest rola rodzica w terapii zabawą dziecka oraz zna metody terapii wykorzystujące zabawę w budowaniu bliskości w relacji rodzice-dzieci. Umiejętności. Student: potrafi nawiązać akceptującą i empatyczną relację z dzieckiem posługuje się podstawowymi technikami terapii zabawą skoncentrowanej na dziecku posługuje się podstawowymi technikami terapii poznawczo-behawioralnej Postawy. Student: przyjmuje postawę rozumiejącą, nieoceniającą i empatyczną wobec dziecka oraz jego rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
50% - kolokwium sprawdzające wiedzę studentów. 20% - aktywność na zajęciach - udział w dyskusjach, ćwiczenie umiejętności terapeutycznych w parach i grupach. 30 % - przygotowanie zadania: przeprowadzanie zabawy z dzieckiem z wykorzystaniem wybranych technik terapii skoncentrowanej na dziecku oraz nagranie jej na wideo, wspólne omówienie fragmentów nagrań na zajęciach. Warunkiem zaliczenia zajęć jest pozytywny wynik kolokwium i obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczane są 2 nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.