Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów w organizacjach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP303-19
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów w organizacjach
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia organizacji i pracy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom teorii i wybranych praktyk podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów w organizacjach

Pełny opis:

1. Decyzje jednopodmiotowe - normatywne modele podejmowania decyzji

2. Decyzje jednopodmiotowe – psychologiczne mechanizmy podejmowania decyzji/odchylenia od modeli normatywnych

3. Decyzje wielopodmiotowe – normatywne modele agregacji decyzji indywidualnych

4. Decyzje grupowe – wpływ dynamiki grup na proces decyzyjny i jego wyniki

5. Decyzje grupowe –procedury i narzędzia usprawniające

6. Proces decyzyjny w organizacjach

7. Proces rozwiązywania problemów, kreatywność i innowacyjność

8. Konflikty społeczne i organizacyjne – funkcja, ramy prawne i metody analizy

9. Teoria gier – analiza i strategie postępowania w sytuacji konfliktów

10. Rozwiązywanie konfliktów – przegląd metod

11. Negocjacje – struktura, dynamika, podstawowe strategie

12. Mediacja – jako wspomaganie procesu rozwiązywania konfliktów

13. Wspomaganie grup decyzyjnych (lub wielostronnego konfliktu) – facylitacja

14. Prezentacje prac zespołowych

15. Test końcowy

Literatura:

Obowiązkowa:

 Barry, B., Lewicki, R.J. i Saunder, D.M. (2011). Zasady negocjacji. Rebis.

 Goodwin, P. & Wright, G. (2015). Analiza decyzji. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. [r. 1-3, 5-6, 13, 16]

 Grzelak, J. (2004). Dylematy społeczne. W T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe.

 Kahnemann, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

 Łasiński, G. (2007). Rozwiązywanie problemów w organizacji. Moderacje w praktyce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

 Moore, C.W. (2009). Mediacje. Kraków: Oficyna.

 Robson, M. (2005). Grupowe rozwiązywanie problemów. Warszawa: PWE

Uzupełniająca:

 Ariely, D. (2008). Potęga irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

 Ariely, D. (2010). Zalety irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

 Bazermann, M.H. & Neale, M.A. (1997). Negocjując racjonalnie. Olsztyn PTP/LIBRA.

 Crozier, M., & Friedberg, E. (1982). Człowiek i system. Warszawa: PWE.

 Dahrendorf, R. (1975). `Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym. W: W. Dreczyński, A. Jasińska -Kania i J. Szacki (red.): Elementy teorii socjologicznych. Warszawa: PWN.

 Deutsch, M. & Coleman, P.T. (red.) (2005). Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.

 Dixit, A.K. & Nalebuff, B.J. (2009). Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym. Warszawa: MT Biznes.

 Domachowski, W., Kowalik, S. i Miluska, J. (1984). Z zagadnień psychologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwa UW [ r. 6.]

 Fisher, R. & Ury, W. (1990). Dochodząc do TAK. Warszawa: PWE.

 Gray, D., Brown, S. & Macanufo, J. (2013). Gamestorming. Warszawa: ABC a Wolers Kluwer business (wydanie II).

 Hankiss, E. (1986). Pułapki społeczne, Warszawa: Wiedza Powszechna.

 Tyszka, T. (1986). Analiza decyzyjna i psychologia decyzji. Warszawa: PWN.

 Tyszka, T. & Zaleśkiewicz, T. (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

 Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: GWP.

 Ury, W. (2007). Odchodząc od NIE. Warszawa: PWE (wyd. II).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie 60 pkt.

Punkty można uzyskać:

▫ w teście końcowym, który składa się z dwóch części:

 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru, w każdym pytaniu za prawidłową odpowiedź 3 pkt. za nieprawidłową lub brak odpowiedzi 0 pkt.

 dwóch pytań/zadań otwartych (odpowiedź w opisu, zapisu obliczeń, rysunku schematu itd.)

▫ za wykonanie indywidualnych zadań domowych (będą ogłaszane po danym wykładzie do przygotowania przed kolejnym wykładem)

 za każde zadania do zdobycia do 3 pkt. (czasem ekstra punkty)

▫ za prace grupowe

 Tematy: proces podejmowania decyzji, wykorzystanie procedur/technik decyzyjnych, analiza konfliktu, planowanie procesu rozwiązywania konfliktu (na podstawie własnych doświadczeń, opowieści aktorów, doniesień medialnych, opisów beletrystycznych/filmów)

 Forma: opis przypadku, projekt doradczy

 Objętość: max 4 strony A4 (zalecane proporcje: 60% opis, 30% analiza, 10% rekomendacje)

 Grupy: zespoły 5-6 osób, dowolny dobór spośród uczestników kursu, skład zespołu musi być podany w przesłanej pracy (uwaga: jedna osoba może być tylko w jednym zespole)

 Termin dostarczenia (ostateczny): 9 dni przed przedostatnimi zajęciami

 Punktacja: dla zespołu max 3 pkt x liczba osób w zespole; procentowy podział punktów w zespole – zaproponowany przez zespół (opisany w ramach pracy wraz z uzasadnieniem)

▫ prezentacje prac grupowych na przedostatnich zajęciach

 Czas prezentacji: 6-10 minut (w zależności od liczby zgłoszeń)

 Pula punktów do zdobycia (do rozdzielenia pomiędzy wszystkie prezentujące zespoły): 60

 Sposób podziału punktów (pomiędzy zespoły): punkty przydzielane przez publiczność wg zasad ustalonych przez studentów na spotkaniu po trzecim od końca wykładzie (lub ustalonych przez wykładowcę)

 Sposób podziału punktów (wewnątrz zespołów): ustalany wewnętrznie przez zespoły (przesłany wraz z prezentacją)

UWAGA: ZE WZGLĘDU NA WIELE MOŻLIWOŚCI ZDOBYWANIA PUNKTÓW W TRAKCIE SEMESTRU STUDENT MOŻE PRZYSTĄPIĆ DO TESTU KOŃCOWEGO TYLKO RAZ (NIE MOŻNA POPRAWIAĆ TESTU).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)