Makroekonomia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMz2MAKROI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia I |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami współczesnej makroekonomii, analiza zachowania podmiotów występujących w gospodarce / producent, konsument, państwo/metody mierzenia makro -agregatów w gospodarce, analiza działania rynków dóbr, pracy i pieniądza, zasady funkcjonowania gospodarki otwartej, polityka fiskalna, polityka pieniężna państwa, współczesne problemy gospodarcze- inflacja, bezrobocie, cykl koniunkturalny. |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do makroekonomii i rachunku dochodu narodowego / zasoby i strumienie w gospodarce, arytmetyka zasobów i strumieni, podstawowe problemy makroekonomiczne. 2.Rachunek dochodu narodowego/ PKB, PNB, PNN, DN,DO,YD, metody liczenia ,PKB- podejście realne i nominalne, deflator,PKB w cenach rynkowych i cenach czynników produkcji, metoda dochodowa, metoda wydatkowa, PKB, PNB a poziom życia. 3. Omówienie makroagregatów na przykładzie danych statystycznych 4.Determinanty dochodu narodowego / ruch okrężny, składniki popytu globalnego- popyt konsumpcyjny, wydatki inwestycyjne, popyt globalny, produkcja w punkcie równowagi, KSK, KSO, mnożnik, paradoks zapobiegliwości. 5.Ruch okrężny w gospodarce 3-podmiotowej zamkniętej / udział państwa w ruchu okrężnym, wpływ wydatków państwa i podatków na wielkość produkcji, budżet państwa, dług publiczny i deficyt, automatyczne stabilizatory. 6.Wpływ handlu zagranicznego na dochód narodowy / eksport netto a dochód zapewniający równowagę, mnożnik w gospodarce otwartej, model gospodarki 3-podmoiotowej otwartej. 7.Pieniądz i jego funkcje / początki systemu bankowego, współczesny system bankowy, banki komercyjne a podaż pieniądza, baza monetarna i mnożnik kreacji pieniądza. 8. Bank centralny i system pieniężny / bank centralny a podaż pieniądza, popyt na pieniądz, kontrola podaży pieniądza, cele i narzędzia polityki pieniężnej. 9.Polityka pieniężna i fiskalna w gospodarce zamkniętej / efekt tłumienia, efekt wypierania, pieniądz , stopa procentowa i popyt globalny ,krzywa IS, krzywa LM, model IS-LM, ekspansywna i restrykcyjna polityka pieniężna i fiskalna, zarządzanie popytem a charakter polityki stabilizacyjnej. 10. Podstawowe problemy makroekonomiczne – bezrobocie/ struktura bezrobocia, rodzaje bezrobocia, naturalna stopa bezrobocia, ekonomia podażowa, prywatny i społeczny koszt bezrobocia. 11. Podstawowe problemy makro ekonomiczne – inflacja / rodzaje inflacji, inflacja pieniądz i deficyt budżetowy, krótko i długookresowa krzywa Phillipsa, metody walki z inflacją. 12.Handel międzynarodowy i polityka handlowa/ struktura geograficzna i towarowa handlu światowego, przewaga komparatywna, ekonomiczne aspekty ceł i subsydiów, inne środki polityki handlowej. 13.Międzynarodowy system walutowy/ system waluty złotej, stałe i płynne kursy walutowe, Europejski System Walutowy. |
Literatura: |
R.E. Hall, J.B. Taylor- Makroekonomia. Teoria, funkcjonowanie, polityka, PWN Warszawa D. Begg,S. Fischer, R. Dornbusch- Makroekonomia, PWN , Warszawa N. G. Mankiw, M.P. Taylor- Makroekonomia, PWE Warszawa W. Zborowska, M. Szałański- Polityka mieszana w makroekonomicznych modelach równowagi krótkookresowej. Symulacje komputerowe, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu studenci: 1. będą posiadali wiedzę w zakresie funkcjonowania gospodarki 2. zapoznają się z teoriami makroekonomii w zakresie podstawowych modeli gospodarki oraz analizy podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem gospodarki 3. będą rozumieli metody analityczne i modele teoretyczne związane z funkcjonowaniem poszczególnych segmentów gospodarki 4. będą rozumieli różnicę między wybranymi narzędziami matematycznymi i statystycznymi. Po zakończeniu kursu studenci będą potrafili: 1. zastosować koncepcje teoretyczne w rozwiązywaniu problemów występujących w gospodarce 2. zdobędą umiejętność abstrakcyjnego myślenia 3. zbudować ogólny model ekonomiczny i dokonać jego analizy 4. ocenić specyficzne warunki, w których problemy próbuje się rozwiązać 5. wybrać właściwą metodę statystyczną i graficzną dla danego problem badawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemna praca w formie półotwartego testu. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z testu, który będzie składał się z czterech części 1.określ, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe z krótkim uzasadnieniem 2.test wyboru, 3. zadania, 4.przedstwa graficznie i omów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.