Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-IN-D-PED-EDU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN Dzienne Blok EDU |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania , nowoczesnej dydaktyki ). Teoria celów nauczania i wychowania. Charakterystyka prawidłowości procesu nauczania. Zasady i metody nauczania i wychowania. Istota i znaczenie komunikacji wychowawczej z uczniami i rodzicami. Proces indywidualizacji i różnicowanie procesów edukacyjnych . |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania , nowoczesnej dydaktyki ). Teoria celów nauczania i wychowania. Charakterystyka prawidłowości procesu nauczania. Zasady i metody nauczania i wychowania. Istota i znaczenie komunikacji wychowawczej z uczniami i rodzicami. Proces indywidualizacji i różnicowanie procesów edukacyjnych . |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć - wychowanie jako fakt społeczny , człowiek jako podmiot wychowania, ewolucja wychowania , definicje wychowania i jego rozumienie ( szerokie i wąskie ujęcie ), dziedziny wychowania , - pedagogika jako humanistyczna nauka o człowieku i wychowaniu , jej podstawowe kategorie - idee nowego wychowania : przełom w pojmowaniu dziecka , dzieciństwa , wychowania i powinności nauczycielskich - szkoła jako instytucja edukacyjna , jej zadania i powinności , przyczyny dysfunkcyjności - alternatywne spojrzenie na szkołę na przykładzie poglądów i działalności :M.Montessori , J. Deweya, A.S.Neilla , C.Freineta , R.Steinera . - proces nauczania jako proces komunikowania - uczeń zdolny i uczeń z trudnościami i niepowodzeniami w nauce |
Literatura: |
- Janowski A , Poznawanie uczniów . WSiP.Warszawa 1985 -Kupisiewicz Cz. , Podstawy dydaktyki ogólnej Warszawa 1989 - Kwiatkowska H , . Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli Warszawa 1988 - Tripp D , . Teoria środków wychowania . WSiP , Warszawa 1996 - J.Dewey , Moje pedagogiczne credo - A.S.Neill , Nowa Summerhill - M.Miksza , Zrozumieć Montessori |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych; - posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej, oraz ich prawidłowości i zakłóceń; - posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturalnych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw; -posiada wiedzę na temat alternatywnych metod kształcenia; - posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; - posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych; - posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców, nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. Instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; - posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego; - posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela; UMIEJĘTNOŚCI - potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; - posiada umiejętności pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji ; - potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętności współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami, bibliotekarzami, i rodzicami uczniów; - potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; - potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, i przestrzegania zasad etyki zawodowej; - ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania uczniów; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania :podstawą uzyskania pozytywnej oceny jest - obecność obowiązkowa; - aktywne uczestnictwo w zajęciach ( zabieranie głosu w dyskusji ); - prezentacja ustna wyznaczonych zagadnień ; Metody - wykład , dyskusja , prezentacje ustne |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.