Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-IN-D-PED-EDU
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN Dzienne Blok EDU
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania , nowoczesnej dydaktyki ). Teoria celów nauczania i wychowania. Charakterystyka prawidłowości procesu nauczania. Zasady i metody nauczania i wychowania. Istota i znaczenie komunikacji wychowawczej z uczniami i rodzicami. Proces indywidualizacji i różnicowanie procesów edukacyjnych .


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania , nowoczesnej dydaktyki ). Teoria celów nauczania i wychowania. Charakterystyka prawidłowości procesu nauczania. Zasady i metody nauczania i wychowania. Istota i znaczenie komunikacji wychowawczej z uczniami i rodzicami. Proces indywidualizacji i różnicowanie procesów edukacyjnych .

Pełny opis:

Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć

- wychowanie jako fakt społeczny , człowiek jako podmiot wychowania, ewolucja wychowania , definicje wychowania i jego rozumienie ( szerokie i wąskie ujęcie ), dziedziny wychowania ,

- pedagogika jako humanistyczna nauka o człowieku i wychowaniu , jej podstawowe kategorie

- idee nowego wychowania : przełom w pojmowaniu dziecka , dzieciństwa , wychowania i powinności nauczycielskich

- szkoła jako instytucja edukacyjna , jej zadania i powinności , przyczyny dysfunkcyjności

- alternatywne spojrzenie na szkołę na przykładzie poglądów i działalności :M.Montessori , J. Deweya, A.S.Neilla , C.Freineta , R.Steinera .

- proces nauczania jako proces komunikowania

- uczeń zdolny i uczeń z trudnościami i niepowodzeniami w nauce

Literatura:

- Janowski A , Poznawanie uczniów . WSiP.Warszawa 1985

-Kupisiewicz Cz. , Podstawy dydaktyki ogólnej Warszawa 1989

- Kwiatkowska H , . Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli Warszawa 1988

- Tripp D , . Teoria środków wychowania . WSiP , Warszawa 1996

- J.Dewey , Moje pedagogiczne credo

- A.S.Neill , Nowa Summerhill

- M.Miksza , Zrozumieć Montessori

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych;

- posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej, oraz ich prawidłowości i zakłóceń;

- posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturalnych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw;

-posiada wiedzę na temat alternatywnych metod kształcenia;

- posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów;

- posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;

- posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców, nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. Instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;

- posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;

- posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;

- posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela;

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;

- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii;

- posiada umiejętności pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji ;

- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętności współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami, bibliotekarzami, i rodzicami uczniów;

- potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne;

- potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;

- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania uczniów;

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania :podstawą uzyskania pozytywnej oceny jest

- obecność obowiązkowa;

- aktywne uczestnictwo w zajęciach ( zabieranie głosu w dyskusji );

- prezentacja ustna wyznaczonych zagadnień ;

Metody - wykład , dyskusja , prezentacje ustne

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)