Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne modele systemów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-D3WMSM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne modele systemów medialnych
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane instytucje i systemy informacji masowej działające w różnych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich, w tym w USA.

Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje zarówno strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji zajmujących się gromadzeniem i rozpowszechnianiem informacji, jak też ogólne mechanizmy regulujące działanie i współdziałanie tych instytucji w ramach systemu krajowych nadawców.

Pełny opis:

W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane są m.in. instytucje i systemy informacji masowej działające w krajach rozwiniętych demokracji, jak na przykład USA, W. Brytanii, Francji, Niemczech, jak i krajach przechodzących transformację systemową jak np. w Rosji.

Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje zarówno strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji zajmujących się gromadzeniem i rozpowszechnianiem informacji (agencje informacyjne, dzienniki i czasopisma wysokonakładowe czy specjalistyczne, sieci radiowe i telewizyjne itp.)

Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne wpływające na rozwój systemów oraz regulujące działanie i współdziałanie tych instytucji w ramach systemu krajowych nadawców.

Ćwiczenia poświęcone są poszerzaniu wiedzy zdobywanej na wykładach w odniesieniu do kluczowych mediów w poszczególnych krajach, w tym porównaniu sposobu działania instytucji różnych rynków medialnych. Analizowane są problemy globalizacji informacji, koncentracji mediów i internacjonalizacji przedsiębiorstw medialnych oraz mechanizmów określania warunków działania i ograniczeń zawodu dziennikarza.

Literatura:

Adamowski J. (red.), Wybrane Zagraniczne Systemy Medialne, WAiP, Warszawa 2009

Adamowski J., Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Aspra-JR, Warszawa 2006

Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu (1985-1997), DW „Elipsa”, Warszawa 1998

Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002

Golka B., System medialny Francji, DW „Elipsa”, Warszawa 2001.

Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007

Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, ASPRA-JR, Warszawa 2006

Stasiak-Jazukiewicz E., Duńskie media, DW Elipsa, Warszawa 2009

Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student posiada wiedzę o światowych systemach medialnych, w tym funkcjonowaniu mediów we współczesnych państwach europejskich oraz potęgach medialnych wpływających na transformację innych systemów, jak system mediów Stanów Zjednoczonych.

Umiejętności

- rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w tych krajach, tzn. ważne tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, koncerny medialne, regulatory rynków medialnych)

- analizuje zjawiska koncentracji w mediach, globalizacji informacji oraz ograniczenia prawne wolności działania mediów,

Inne kompetencje

- wyjaśnia specyfikę i porównuje sposoby działania mediów w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych; przyporządkowuje krajowe instytucje medialne oraz analizuje narodowy i ponadnarodowy wpływ ich działania na rynki medialne.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny bądź ustny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach oraz częściowo na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum .........% wymaganej punktacji.

Ćwiczenia: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności w semestrze); dodatkowo pisemna praca na wybrany temat oraz możliwość jej prezentacji podczas zajęć (w formie krótkiego wykładu lub prezentacji multimedialnej)

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)