Specjalizacja - dziennikarstwo on-line
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D4SPON-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja - dziennikarstwo on-line |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) - Specjalizacje |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Specjalistyczne przygotowanie kadry dziennikarskiej w zakresie kompleksowego wykorzystania potencjału technologii informacyjnych i możliwości Internetu w pracy dziennikarza. |
Pełny opis: |
Przekazanie wiedzy i zajęcia praktyczne z zakresu: 1. Tworzenie treści do internetu a) Materiały graficzne i. Grafika rastrowa/Photoshop ii. Grafika wektorowa/Adobe Illustrator b) Audio i. Audio on-line ii. Radio on-line c) Wideo i. Wideo on-line ii. Telewizja internetowa d) Tekst e) Konstrukcja stron WWW f) Narzędzia technologii informacyjnych 2. Tworzenie treści na poszczególne typy platform a) Treści na urządzenia mobilne b) Treści na strony www 3. Promowanie treści a) SEO b) SEM i reklama on-line c) Media społecznościowe d) Newslettery 4. Skuteczność treści a) Wyznaczanie celów dla treści b) Pomiar skuteczności treści i. Analityka internetowa ii. Analityka social mediów iii. Badania widowni internetowej iv. Monitoring mediów 5. Zaawansowany Office a) Najczęściej wykorzystywane narzędzia programu Microsoft Word b) Najpopularniejsze formuły programu Microsoft Excel c) Tworzenie wykresów różnego typu w programie Microsoft Excel d) Prosta analiza statystyczna w programie Microsoft Excel e) Praca z wykresami przestawnymi w programie Microsoft Excel 6. Prawo w internecie a) Odpowiedzialność prawna za naruszenie w sieci dóbr b) Problemy prawa prasowego i autorskiego c) Zasady ochrony danych osobistych oraz świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym prowadzenia sklepu internetowego W trakcie semestru studenci realizują projekt przejściowy, który jest jednym z elementów zaliczenia. |
Literatura: |
1. Kristina Cutura, Reklamuj się z Google. Skuteczne rozwiązania i przykłady, Helion 2014 2. Avinash Kaushik, Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych, Helion 2010 3. Ewa Szczepaniak, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Onepress 2019 4. Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło, AdWords i Analytics. Zostań certyfikowanym specjalistą, PWN, 2017 5. Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie C. Stricchiola, SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek, Helion 2016 6. Artur Jabłoński, Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie, Grupa Marketer, 2021 7. Artur Jabłoński, Skuteczna reklama na Linkedin, Onepress 2021 8. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować, Onepress, 2017 9. Krzysztof Gonciarz, Webshows. Sekrety wideo w internecie, KG Tofu Media, 2013 10. Anna Miotk, Skuteczne social media, Onepress, 2017 11. Magdalena Daniłoś, Video marketing nie tylko na YouTube, Onepress, 2017 12. Martyna Zastrożna, Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych, Onepress 2015 13. Martyna Zastrożna, Google Analytics dla marketingowców. Wydanie II, Onepress 2015 14. Steve Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie II, Helion 2012 15. Joanna Wrycza-Bekier, Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Onepress 2021 16. Joanna Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone, Onepress 2021 17. Joanna Wrycza-Bekier, Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu. Wydanie II zaktualizowane i poszerzone, Onepress 2013 18. Marcin Żukowski, Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, Onepress 2016 19. Ann Handley, C.C. Chapman, Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne) (ebook), Onepress 2012 20. Norbert Oruba, Marketing w Twojej firmie, MT Biznes, 2021 21. Patrycja Górecka-Butora, Paweł Strykowski, Katarzyna Biegun, Influencer marketing od A do Z, Whitepress, 2019 22. Ciborowska, Agnieszka, Lipiński, Jarosław i Grupa Wydawnicza Helion. WordPress 5 dla początkujących. Gliwice: Helion, 2019. 23. Duckett, Jon, Piotr Rajca, i Grupa Wydawnicza Helion. HTML i CSS: zaprojektuj i zbuduj witrynę WWW : podręcznik Front-End Developera. Gliwice: Helion, 2018. 24. Faulkner, Andrew, Chavez, Conrad, Cieślak, Piotr, Waśko, Zbigniew, Helion. Adobe Photoshop PL edycja 2020: oficjalny podręcznik. Gliwice: Helion, 2021. 25. Jago, Maxim, Maksymilian Gutowski, i Grupa Wydawnicza Helion. Adobe Premiere Pro CC: oficjalny podręcznik. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2018. 26. Kelby, Scott, Piotr Cieślak, i Grupa Wydawnicza Helion. Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego: edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC. Gliwice: Helion, 2019. 27. Przedpełska-Bieniek, Małgorzata. Dźwięk w filmie. Warszawa: Wydawnictwo Sonoria, 2009. 28. Stockman, Steve, Gutowski, Maksymilian, Helion. Kręć filmy, które wciągają! Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2017. 29. Wimmer, Paweł i Grupa Wydawnicza Helion. WordPress 5: rewolucja Gutenberga. Gliwice: Helion, 2020. 30. Wood, Brian, Cieślak, Piotr, Zatorska, Joanna i Helion. Adobe Illustrator PL edycja 2020: oficjalny podręcznik. Gliwice: Helion, 2021. 31. Bychawska-Siniarska Dominika, Głowacka Dorota, Wirtualne media – realne problemy, Warszawa 2014. 32. Aleksandra Tomaszewska-Adamarek, ABC Word 2016 PL, Helion, 2015. 33. Michael Alexander, Dick Kusleika, i John Walkenbach, Excel 2019 PL. Biblia, tłum. Piotr Cieślak, Helion, 2019. 34. Michael Alexander i Dick Kusleika, Excel: 101 formuł gotowych do użycia, tłum. Andrzej Watrak, Helion, 2015. 35. John Walkenbach i Michael Alexander, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, tłum. Adam Bąk, Wydawnictwo Helion, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA: (podstawowe założenie: student ma wiedzę na temat zasad tworzenia treści do internetu, zna też narzędzia, które mu pomogą stworzyć i wypromować treści) - zna zasady tworzenia i edycji tekstu, obrazu, dźwięku i wideo na potrzeby internetu i poszczególnych platform (strony www, urządzenia mobilne) - zna narzędzia służące do tworzenia i edycji poszczególnych typów treści internetowych - zna podstawowe narzędzia usług hostingowych (zasoby plikowe, WWW, CMS, logi, bezpieczeństwo, kopie bezpieczeństwa itp.) - zna podstawy i narzędzia digital marketingu oraz narzędzia wspierające działania digital marketingowe (analityka webowa, analityka social mediów, monitoring mediów, itp.) - zna możliwości i ograniczenia w edycji dokumentów za pomocą programu Microsoft Word - zna zróżnicowane narzędzia programu Microsoft Excel, jego wbudowane formuły oraz dostępne dodatki - zna podstawowe przepisy regulujące odpowiedzialność za naruszenie w sieci dóbr osobistych, ochronę praw autorskich i danych osobowych a także zasady świadczenia usług drogą elektroniczną UMIEJĘTNOŚCI: (podstawowe założenie: student umie tworzyć różnego typu treści do mediów on-line i umie te treści promować) - umie zaprojektować i stworzyć odpowiednie treści on-line (wideo, podcast, materiał graficzny, tekst) - umie zaprojektować i zbudować kompletny serwis internetowy w oparciu o system do zarządzania treścią (CMS - Wordpress) - potrafi zarządzać systemem CMS - Wordpress - potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia i edytowania materiałów graficznych (np. Photoshop / Ilustrator), wideo (np. Adobe Premiere) , audio (np. Adobe Audition / Audacity) - umie wypromować stworzone przez siebie treści za pomocą odpowiednich narzędzi digital marketingu (media społecznościowe, SEO, reklama on-line) - umie zmierzyć skuteczność swoich treści korzystając z narzędzi analitycznych (analityka webowa, analityka social media, monitoring mediów, badania widowni on-line) - potrafi edytować rozbudowane dokumenty w programie Microsoft Word oraz współpracować nad nimi z innymi osobami - potrafi pracować z różnego rodzaju danymi w programie Microsoft Excel, potrafi analizować i poddawać je obróbce za pomocą zróżnicowanych formuł oraz przedstawiać wyniki w formie graficznej - potrafi zarejestrować dziennik internetowy, zarejestrować zbiór danych osobowych, korzystać z utworów udostępnionych na licencji creative commons, napisać regulamin sklepu internetowego ZROZUMIENIE: (podstawowe założenie: student rozumie, że przygotowujemy go do zawodowego funkcjonowania w mediach cyfrowych) - rozumie, w jaki sposób funkcjonują media cyfrowe i jakie wymagania są stawiane dziennikarzom pracujących w tych mediach - rozumie rolę reklamy jako źródła dochodów mediów - rozumie rolę digital marketingu jako narzędzia promocji treści medialnych - rozumie rolę planowania i oceny efektów w tworzeniu treści internetowych - rozumie, istotną rolę technologii w publikacji materiałów on-line |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła podczas zajęć + praca semestralna - projekt przejściowy. Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów u wszystkich wykładowców. Zajęcia są obowiązkowe. Nieobecności wymagają usprawiedliwienia wg zasad i regulaminów przyjętych na UW. Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.