Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalizacja - dziennikarstwo on-line

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-D4SPON-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalizacja - dziennikarstwo on-line
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) - Specjalizacje
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Specjalistyczne przygotowanie kadry dziennikarskiej w zakresie kompleksowego wykorzystania potencjału technologii informacyjnych i możliwości Internetu w pracy dziennikarza.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy i zajęcia praktyczne z zakresu:

1. Tworzenie treści do internetu

a) Materiały graficzne

i. Grafika rastrowa/Photoshop

ii. Grafika wektorowa/Adobe Illustrator

b) Audio

i. Audio on-line

ii. Radio on-line

c) Wideo

i. Wideo on-line

ii. Telewizja internetowa

d) Tekst

e) Konstrukcja stron WWW

f) Narzędzia technologii informacyjnych

2. Tworzenie treści na poszczególne typy platform

a) Treści na urządzenia mobilne

b) Treści na strony www

3. Promowanie treści

a) SEO

b) SEM i reklama on-line

c) Media społecznościowe

d) Newslettery

4. Skuteczność treści

a) Wyznaczanie celów dla treści

b) Pomiar skuteczności treści

i. Analityka internetowa

ii. Analityka social mediów

iii. Badania widowni internetowej

iv. Monitoring mediów

5. Zaawansowany Office

a) Najczęściej wykorzystywane narzędzia programu Microsoft Word

b) Najpopularniejsze formuły programu Microsoft Excel

c) Tworzenie wykresów różnego typu w programie Microsoft Excel

d) Prosta analiza statystyczna w programie Microsoft Excel

e) Praca z wykresami przestawnymi w programie Microsoft Excel

6. Prawo w internecie

a) Odpowiedzialność prawna za naruszenie w sieci dóbr

b) Problemy prawa prasowego i autorskiego

c) Zasady ochrony danych osobistych oraz świadczenia usług drogą

elektroniczną, w tym prowadzenia sklepu internetowego

W trakcie semestru studenci realizują projekt przejściowy, który jest jednym z elementów zaliczenia.

Literatura:

1. Kristina Cutura, Reklamuj się z Google. Skuteczne rozwiązania i przykłady, Helion 2014

2. Avinash Kaushik, Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych, Helion 2010

3. Ewa Szczepaniak, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Onepress 2019

4. Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło, AdWords i Analytics. Zostań certyfikowanym specjalistą, PWN, 2017

5. Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie C. Stricchiola, SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek, Helion 2016

6. Artur Jabłoński, Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie, Grupa Marketer, 2021

7. Artur Jabłoński, Skuteczna reklama na Linkedin, Onepress 2021

8. Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować, Onepress, 2017

9. Krzysztof Gonciarz, Webshows. Sekrety wideo w internecie, KG Tofu Media, 2013

10. Anna Miotk, Skuteczne social media, Onepress, 2017

11. Magdalena Daniłoś, Video marketing nie tylko na YouTube, Onepress, 2017

12. Martyna Zastrożna, Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych, Onepress 2015

13. Martyna Zastrożna, Google Analytics dla marketingowców. Wydanie II, Onepress 2015

14. Steve Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie II, Helion 2012

15. Joanna Wrycza-Bekier, Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Onepress 2021

16. Joanna Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone, Onepress 2021

17. Joanna Wrycza-Bekier, Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu. Wydanie II zaktualizowane i poszerzone, Onepress 2013

18. Marcin Żukowski, Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, Onepress 2016

19. Ann Handley, C.C. Chapman, Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne) (ebook), Onepress 2012

20. Norbert Oruba, Marketing w Twojej firmie, MT Biznes, 2021

21. Patrycja Górecka-Butora, Paweł Strykowski, Katarzyna Biegun, Influencer marketing od A do Z, Whitepress, 2019

22. Ciborowska, Agnieszka, Lipiński, Jarosław i Grupa Wydawnicza Helion. WordPress 5 dla początkujących. Gliwice: Helion, 2019.

23. Duckett, Jon, Piotr Rajca, i Grupa Wydawnicza Helion. HTML i CSS: zaprojektuj i zbuduj witrynę WWW : podręcznik Front-End Developera. Gliwice: Helion, 2018.

24. Faulkner, Andrew, Chavez, Conrad, Cieślak, Piotr, Waśko, Zbigniew, Helion. Adobe Photoshop PL edycja 2020: oficjalny podręcznik. Gliwice: Helion, 2021.

25. Jago, Maxim, Maksymilian Gutowski, i Grupa Wydawnicza Helion. Adobe Premiere Pro CC: oficjalny podręcznik. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2018.

26. Kelby, Scott, Piotr Cieślak, i Grupa Wydawnicza Helion. Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego: edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC. Gliwice: Helion, 2019.

27. Przedpełska-Bieniek, Małgorzata. Dźwięk w filmie. Warszawa: Wydawnictwo Sonoria, 2009.

28. Stockman, Steve, Gutowski, Maksymilian, Helion. Kręć filmy, które wciągają! Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2017.

29. Wimmer, Paweł i Grupa Wydawnicza Helion. WordPress 5: rewolucja Gutenberga. Gliwice: Helion, 2020.

30. Wood, Brian, Cieślak, Piotr, Zatorska, Joanna i Helion. Adobe Illustrator PL edycja 2020: oficjalny podręcznik. Gliwice: Helion, 2021.

31. Bychawska-Siniarska Dominika, Głowacka Dorota, Wirtualne media – realne problemy, Warszawa 2014.

32. Aleksandra Tomaszewska-Adamarek, ABC Word 2016 PL, Helion, 2015.

33. Michael Alexander, Dick Kusleika, i John Walkenbach, Excel 2019 PL. Biblia, tłum.

Piotr Cieślak, Helion, 2019.

34. Michael Alexander i Dick Kusleika, Excel: 101 formuł gotowych do użycia, tłum. Andrzej Watrak, Helion, 2015.

35. John Walkenbach i Michael Alexander, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, tłum. Adam Bąk, Wydawnictwo Helion, 2014.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA:

(podstawowe założenie: student ma wiedzę na temat zasad tworzenia treści do internetu, zna też narzędzia, które mu pomogą stworzyć i wypromować treści)

- zna zasady tworzenia i edycji tekstu, obrazu, dźwięku i wideo na potrzeby internetu i poszczególnych platform (strony www, urządzenia mobilne)

- zna narzędzia służące do tworzenia i edycji poszczególnych typów treści internetowych

- zna podstawowe narzędzia usług hostingowych (zasoby plikowe, WWW, CMS, logi, bezpieczeństwo, kopie bezpieczeństwa itp.)

- zna podstawy i narzędzia digital marketingu oraz narzędzia wspierające działania digital marketingowe (analityka webowa, analityka social mediów, monitoring mediów, itp.)

- zna możliwości i ograniczenia w edycji dokumentów za pomocą programu Microsoft Word

- zna zróżnicowane narzędzia programu Microsoft Excel, jego wbudowane formuły oraz dostępne dodatki

- zna podstawowe przepisy regulujące odpowiedzialność za naruszenie w sieci dóbr osobistych, ochronę praw autorskich i danych osobowych a także zasady świadczenia usług drogą elektroniczną

UMIEJĘTNOŚCI:

(podstawowe założenie: student umie tworzyć różnego typu treści do mediów on-line i umie te treści promować)

- umie zaprojektować i stworzyć odpowiednie treści on-line (wideo, podcast, materiał graficzny, tekst)

- umie zaprojektować i zbudować kompletny serwis internetowy w oparciu o system do zarządzania treścią (CMS - Wordpress)

- potrafi zarządzać systemem CMS - Wordpress

- potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia i edytowania materiałów graficznych (np. Photoshop / Ilustrator), wideo (np. Adobe Premiere) , audio (np. Adobe Audition / Audacity)

- umie wypromować stworzone przez siebie treści za pomocą odpowiednich narzędzi digital marketingu (media społecznościowe, SEO, reklama on-line)

- umie zmierzyć skuteczność swoich treści korzystając z narzędzi analitycznych (analityka webowa, analityka social media, monitoring mediów, badania widowni on-line)

- potrafi edytować rozbudowane dokumenty w programie Microsoft Word oraz współpracować nad nimi z innymi osobami

- potrafi pracować z różnego rodzaju danymi w programie Microsoft Excel, potrafi analizować i poddawać je obróbce za pomocą zróżnicowanych formuł oraz przedstawiać wyniki w formie graficznej

- potrafi zarejestrować dziennik internetowy, zarejestrować zbiór danych osobowych, korzystać z utworów udostępnionych na licencji creative commons, napisać regulamin sklepu internetowego

ZROZUMIENIE:

(podstawowe założenie: student rozumie, że przygotowujemy go do zawodowego funkcjonowania w mediach cyfrowych)

- rozumie, w jaki sposób funkcjonują media cyfrowe i jakie wymagania są stawiane dziennikarzom pracujących w tych mediach

- rozumie rolę reklamy jako źródła dochodów mediów

- rozumie rolę digital marketingu jako narzędzia promocji treści medialnych

- rozumie rolę planowania i oceny efektów w tworzeniu treści internetowych

- rozumie, istotną rolę technologii w publikacji materiałów on-line

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła podczas zajęć + praca semestralna - projekt przejściowy.

Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów u wszystkich wykładowców.

Zajęcia są obowiązkowe. Nieobecności wymagają usprawiedliwienia wg zasad i regulaminów przyjętych na UW. Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)