Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziennikarz w obliczu trudnych tematów: między teorią a praktyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z6DOTT-FAK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziennikarz w obliczu trudnych tematów: między teorią a praktyką
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot jest adresowany do studentów / studentek, którzy / które chcą w sposób obiektywny i inkluzywny, prezentując otwartą postawę wobec różnic kulturowych, społecznych, religijnych itd., przygotowywać materiały dziennikarskie i brać udział w debacie medialnej poświęconej wymienionym w Opisie pełnym zagadnieniom. Forma konwersatoryjna wiąże się z aktywnym udziałem w zajęciach, na których podstawie będą przygotowane publikacje i materiały wzbogacające dotychczasowe ustalenia specjalistów dotyczące ww. zagadnień.

Uwaga: Podczas zajęć będą poruszane tematy drażliwe.

Pełny opis:

Zagadnienia, których odniesienie do mediów będzie przedmiotem kolejnych spotkań:

1. Wprowadzenie do dyskursu medialnego. Moc słowa i wrażliwość na słowo. Pojęcie komunikacji inkluzywnej.

2. Język wrażliwy na płeć, język równościowy. Feminatywy i neutratywy. Androcentryzm językowy, językowa niewidzialność kobiet. Tożsamość płciowa, tożsamość seksualna.

3. Wulgaryzmy w debacie publicznej i w przestrzeni publicznej. Pojęcie tabu w planie treści i wyrażania, eufemizmy.

4. Poprawność polityczna a poprawność językowa. Jak mówić o tematach drażliwych: kwestiach rasowych, różnicach religijnych i światopoglądowych.

5. Język i niepełnosprawność oraz choroba. Stereotypizacja i stygmatyzacja osób chorujących psychicznie.

6. Samobójstwa i próby samobójcze w mediach – praktyka i zasady informowania.

7. Komunikowanie o zbrodniach i aktach terroru. Język wobec śmierci.

8. Podsumowanie: komunikacja empatyczna. Wolność słowa a szacunek do drugiego człowieka. Zawłaszczenie kulturowe, obiektywność wobec polaryzacji społecznej.

Literatura:

Inkluzywna komunikacja w Sekretariacie Generalnym Rady, 2018, pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf (europa.eu)

Baran A., Gmitrowicz A., Pawelec R., i in., ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM, PORADNIK DLA PRACOWNIKÓW MEDIÓW www.itaka.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/PORADNIK-I-skompresowany.pdf

Bibliografia

1. Baran A., Gmitrowicz A., Pawelec R., i in., ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM, PORADNIK DLA PRACOWNIKÓW MEDIÓW www.itaka.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/PORADNIK-I-skompresowany.pdf

2. Bergen B., What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych, Kraków 2019.

3. Inkluzywna komunikacja w Sekretariacie Generalnym Rady, 2018, pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf (europa.eu)

4. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. R. Wodak, M. Krzyżanowski, Warszawa 2011.

5. Język a media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach, red. Skowronek B., Horyń E., Walecka-Rynduch A., Kraków 2016.

6. Kimmel M., Społeczeństwo genderowe, Gdańsk 2015.

7. Krawczyński Ł., Medialny obraz osób z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie wybranych dzienników, “Studia Medioznawcze”, nr 4 (67) 2016.

8. Goban-Klas T., Komunikowanie i media [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

9. Małocha-Krupa A., Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław 2018.

10. Meek A., Biopolitical Media: Catastrophe, Immunity and Bare Life, Londyn 2015

11. O płci, ciele i seksualności w języku i mediach, red. Karwatowska M. , Lublin 2014.

Efekty uczenia się:

- student / studentka zna trudne tematy będące przedmiotem debaty medialnej i umie wypowiadać się o nich w sposób obiektywny, nie urażając niczyich uczuć

- student / studentka rozumie problemy związane z bezpieczeństwem mówienia o trudnych tematach medialnych i umie poruszać je w sposób bezpieczny dla odbiorców mediów

- student / studentka potrafi używać języka adekwatnego do sytuacji i tematu oraz wartościować środki językowe

- student / studentka prezentuje w dyskursie medialnym otwartą postawę wobec różnorodności społecznej, kulturowej, religijnej i odmienności przekonań

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie:

1. Bieżącej ewaluacji zajęć na podstawie merytorycznego przygotowania i aktywności – obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

2. Artykułu informacyjnego z wypowiedziami na zadany temat dotyczący omawianych zagadnień na podstawie praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas zajęć (1500-2500 znaków)

2. Tekstu stanowiącego głos w dyskusji na jeden z wybranych tematów (z listy zagadnień, objętość 4000-8000 znaków).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)