Dziennikarz w obliczu trudnych tematów: między teorią a praktyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z6DOTT-FAK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziennikarz w obliczu trudnych tematów: między teorią a praktyką |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest adresowany do studentów / studentek, którzy / które chcą w sposób obiektywny i inkluzywny, prezentując otwartą postawę wobec różnic kulturowych, społecznych, religijnych itd., przygotowywać materiały dziennikarskie i brać udział w debacie medialnej poświęconej wymienionym w Opisie pełnym zagadnieniom. Forma konwersatoryjna wiąże się z aktywnym udziałem w zajęciach, na których podstawie będą przygotowane publikacje i materiały wzbogacające dotychczasowe ustalenia specjalistów dotyczące ww. zagadnień. Uwaga: Podczas zajęć będą poruszane tematy drażliwe. |
Pełny opis: |
Zagadnienia, których odniesienie do mediów będzie przedmiotem kolejnych spotkań: 1. Wprowadzenie do dyskursu medialnego. Moc słowa i wrażliwość na słowo. Pojęcie komunikacji inkluzywnej. 2. Język wrażliwy na płeć, język równościowy. Feminatywy i neutratywy. Androcentryzm językowy, językowa niewidzialność kobiet. Tożsamość płciowa, tożsamość seksualna. 3. Wulgaryzmy w debacie publicznej i w przestrzeni publicznej. Pojęcie tabu w planie treści i wyrażania, eufemizmy. 4. Poprawność polityczna a poprawność językowa. Jak mówić o tematach drażliwych: kwestiach rasowych, różnicach religijnych i światopoglądowych. 5. Język i niepełnosprawność oraz choroba. Stereotypizacja i stygmatyzacja osób chorujących psychicznie. 6. Samobójstwa i próby samobójcze w mediach – praktyka i zasady informowania. 7. Komunikowanie o zbrodniach i aktach terroru. Język wobec śmierci. 8. Podsumowanie: komunikacja empatyczna. Wolność słowa a szacunek do drugiego człowieka. Zawłaszczenie kulturowe, obiektywność wobec polaryzacji społecznej. |
Literatura: |
Inkluzywna komunikacja w Sekretariacie Generalnym Rady, 2018, pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf (europa.eu) Baran A., Gmitrowicz A., Pawelec R., i in., ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM, PORADNIK DLA PRACOWNIKÓW MEDIÓW www.itaka.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/PORADNIK-I-skompresowany.pdf Bibliografia 1. Baran A., Gmitrowicz A., Pawelec R., i in., ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM, PORADNIK DLA PRACOWNIKÓW MEDIÓW www.itaka.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/PORADNIK-I-skompresowany.pdf 2. Bergen B., What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych, Kraków 2019. 3. Inkluzywna komunikacja w Sekretariacie Generalnym Rady, 2018, pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf (europa.eu) 4. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. R. Wodak, M. Krzyżanowski, Warszawa 2011. 5. Język a media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach, red. Skowronek B., Horyń E., Walecka-Rynduch A., Kraków 2016. 6. Kimmel M., Społeczeństwo genderowe, Gdańsk 2015. 7. Krawczyński Ł., Medialny obraz osób z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie wybranych dzienników, “Studia Medioznawcze”, nr 4 (67) 2016. 8. Goban-Klas T., Komunikowanie i media [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008. 9. Małocha-Krupa A., Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław 2018. 10. Meek A., Biopolitical Media: Catastrophe, Immunity and Bare Life, Londyn 2015 11. O płci, ciele i seksualności w języku i mediach, red. Karwatowska M. , Lublin 2014. |
Efekty uczenia się: |
- student / studentka zna trudne tematy będące przedmiotem debaty medialnej i umie wypowiadać się o nich w sposób obiektywny, nie urażając niczyich uczuć - student / studentka rozumie problemy związane z bezpieczeństwem mówienia o trudnych tematach medialnych i umie poruszać je w sposób bezpieczny dla odbiorców mediów - student / studentka potrafi używać języka adekwatnego do sytuacji i tematu oraz wartościować środki językowe - student / studentka prezentuje w dyskursie medialnym otwartą postawę wobec różnorodności społecznej, kulturowej, religijnej i odmienności przekonań |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie: 1. Bieżącej ewaluacji zajęć na podstawie merytorycznego przygotowania i aktywności – obecność na zajęciach jest obowiązkowa. 2. Artykułu informacyjnego z wypowiedziami na zadany temat dotyczący omawianych zagadnień na podstawie praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas zajęć (1500-2500 znaków) 2. Tekstu stanowiącego głos w dyskusji na jeden z wybranych tematów (z listy zagadnień, objętość 4000-8000 znaków). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.