Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czytelnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D2C
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czytelnictwo
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 2 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Definicja i podstawowe pojęcia.

Czytelnictwo jako interdyscyplinarne pole badawcze.

Historia badań czytelniczych. Badania historii czytelnictwa.

Badania ilościowe i jakościowe czytelnictwa.

Promocja czytelnictwa.

Pełny opis:

Definicja i podstawowe pojęcia.

Czytelnictwo jako interdyscyplinarne pole badawcze.

Czytelnictwo w perspektywie psychologicznej.

Czytelnictwo w perspektywie socjologicznej.

Historia badań czytelniczych. Badania historii czytelnictwa.

Badania ilościowe i jakościowe czytelnictwa.

Społeczny obieg książki - badania IKiCz BN.

Audiobooki i ebooki.

Promocja czytelnictwa.

Literatura:

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Warszawa 2013.

Chymkowski R., Autobiografie lekturowe studentów. Warszawa 2011.

Furedi F., The history of reading. 2015.

Griswold W., McDonnell T., Wright N., Reading and the reading class in the twenty-first century. “Annual Review of Sociology” 2005 vol. 31 nr 1 s. 127-141. Dostępny w World Wide Web: http://www.academia.edu/582522/Reading_and_the_Reading_Class_in_the_Twenty-First_Century

Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce. Polska Izba Książki, Warszawa 2013-2015

Kisilowska M., Paul M., Zając M., Jak czytają Polacy? Warszawa 2016.

Kołodziejska J., Szerokie okno biblioteki. Warszawa 2006.

Komza M., Badania nad historią czytelnictwa w Bibliotece Narodowej. „Roczniki Biblioteczne” 1998 R. 42 s. 174-180.

Koryś I., Dawidowicz-Chymowska O., Społeczny zasięg książki w Polsce w 2010 roku. Warszawa: IKiCz BN, 2013.

Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Warszawa: IKiCz BN, 2010.

Kostecki J., Czytelnik w świecie wartości. W: Skalska-Zlat M., Żbikowska-Migoń A., red., Dokument, książka, biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Wrocław 2008 s. 85-113.

Krajewski M., W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1.

Lecce, S., Bianco, F., & Hughes, C. (2021). Reading minds and reading texts: Evidence for independent and specific associations. Cognitive Development, 57, 101010.

Migoń K., O współczesnej sytuacji badawczej w naukach o książce, bibliotece i informacji. „Przegląd Biblioteczny” 2008 R. 76 z. 1 s. 14-21.

Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. Warszawa 2000.

Tubylewicz K., Diduszko-Zyglewska A., red., Szwecja czyta, Polska czyta. Warszawa: Krytyka Polityczna, 2015.

Wojciechowski J., Czytelnictwo. Kraków 2000.

Wojciechowski J., Odbiór komunikatów z Internetu i z druku. "Przegląd Biblioteczny" 2011 z. 3. s. 305-340.

oraz raporty czytelnicze IKiCz BN.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- podstawową metodologię wykorzystywaną w badaniach czytelniczych.

- pojęcia, zakres i cele badań czytelnictwa.

- powiązania czytelnictwa z wybranymi innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi.

- główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w czytelnictwie.

- działalność bibliotek i innych podmiotów w zakresie promocji czytelnictwa.

Student potrafi:

- sformułować problem badawczy, zaproponować adekwatne metody i narzędzia jego realizacji,

- przeprowadzić analizę czytelniczych projektów badawczych,

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie czytelnictwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

Student jest gotów do:

- identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z promocją czytelnictwa.

- w miarę możliwości: uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny lub pisemny

zajęcia realizowane online w trybie synchronicznym

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)