Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Użytkownicy informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-Z1UZIN
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Użytkownicy informacji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uświadomienie studentom roli i znaczenia użytkownika dla teorii i praktyki informacji, wykazanie związku między omawianą problematyką a dalszym rozwojem dyscypliny i praktyki zawodowej.

Pełny opis:

Pojęcie użytkownika informacji. Kategoryzacja użytkowników informacji. Kategorie użytkowników niekonwencjonalnych. Potrzeby informacyjne. Zachowania informacyjne. Bariery informacyjne. Relewancja i pertynencja. Modele badań użytkowników.

Literatura:

Cisek, S. (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek : metodologia "Sense-Making". W: M. Kocójowa (red.), Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników (ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, nr 5) (pp. 97 - 103): Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński.

Kaminska-Czubała, B. (2007). Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: M. Próchnicka & A. Korycinska-Huras (red.), Miedzy przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa funkcje społeczne na przestrzeni dziejów (pp. 195-202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nicholas, D. (2001). Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Sobielga , J. (1999 ). Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych Zagadnienia Informacji Naukowej 2, 96-102

Świgoń, M. (2006). Bariery informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science, 3(2), 49-55.

Woźniak, J. (1989). O tak zwanych potrzebach informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowej 1, 39-59.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Umiejętności:

Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składać będzie się ocena aktywności na zajęciach oraz ocena z zaliczenia

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)