Użytkownicy informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-Z1UZIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Użytkownicy informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uświadomienie studentom roli i znaczenia użytkownika dla teorii i praktyki informacji, wykazanie związku między omawianą problematyką a dalszym rozwojem dyscypliny i praktyki zawodowej. |
Pełny opis: |
Pojęcie użytkownika informacji. Kategoryzacja użytkowników informacji. Kategorie użytkowników niekonwencjonalnych. Potrzeby informacyjne. Zachowania informacyjne. Bariery informacyjne. Relewancja i pertynencja. Modele badań użytkowników. |
Literatura: |
Cisek, S. (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek : metodologia "Sense-Making". W: M. Kocójowa (red.), Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników (ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, nr 5) (pp. 97 - 103): Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński. Kaminska-Czubała, B. (2007). Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: M. Próchnicka & A. Korycinska-Huras (red.), Miedzy przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa funkcje społeczne na przestrzeni dziejów (pp. 195-202). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nicholas, D. (2001). Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Sobielga , J. (1999 ). Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych Zagadnienia Informacji Naukowej 2, 96-102 Świgoń, M. (2006). Bariery informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science, 3(2), 49-55. Woźniak, J. (1989). O tak zwanych potrzebach informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowej 1, 39-59. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej Umiejętności: Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać będzie się ocena aktywności na zajęciach oraz ocena z zaliczenia |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.