Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie produkcją i usługami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-D3ZAPU
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie produkcją i usługami
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące zarządzania produkcją i usługami w produkcji audiowizualnej / filmowej.

Pełny opis:

Analiza wszystkich poszczególnych etapów związanych z produkcją i usługami występujących w każdym okresie produkcyjnym filmów i projektów audiowizualnych.

W kolejności:

a. Tworzenie koncepcji projektu – uwzględnienie założeń zarówno artystycznych, jak i ekonomicznych. Opracowanie planu działania developmentu i pozyskiwania partnerów koprodukcyjnych na tym etapie,

b. Praca koncepcyjna a zarządzanie procesami przedsięwzięcia filmowego,

c. Pierwsze projekty i budowanie BIO działalności gospodarczej produkcji audiowizualnej,

d. Zarządzanie poszczególnymi grupami produkcji audiowizualnej,

e. Zarządzanie czasem produkcji filmu – okresy produkcyjne,

f. Usługi występujące w toku produkcji audiowizualnej i związane z nimi koszty,

g. Procesy istotne do uwzględnienia względem okresów produkcyjnych,

h. Założenia artystyczne i ekonomiczne projektu oraz ich wpływ na zarządzanie produkcją filmową, elementy wpływające na przesunięcia kosztów,

i. Tworzenie konceptu względem optymalizacji kosztów filmu,

j. Ocena potencjału koprodukcyjnego projektu,

k. Pitching jako sposób prezentacji projektu i znalezienia potencjalnych koproducentów,

l. Planowanie grupy docelowej i dostosowywanie projektu do warunków sprzedaży,

m. Kosztorysowanie projektu na różnych jego etapach,

n. Struktura finansowania – plan finansowania projektu filmowego i różne źródła finansowania. Podział produkcji pomiędzy trzema partnerami finansującymi realizację tego samego projektu.

o. Produkcja wykonawcza, produkcja mniejszościowa, produkcja wiodąca – różnice,

p. Analiza kosztorysowa – plan kosztów i zarządzanie cashflow produkcji, pomoce w pozyskiwaniu wiedzy na temat potencjalnych kosztów, trudności w kosztorysowaniu projektów audiowizualnych,

q. Organizacja pracy, bezpieczeństwo na planie i plany pracy, zarządzanie ekipą filmową,

r. Koprodukcja trójstronna filmu i wynikający z niej podział zarządzania produkcją i usługami,

s. Ocena potencjału zysku. Alternatywne myślenie – transmedia, crossmedia. Raporty z zysku i rozliczenia.

Literatura:

1. E.L. Honthaner „The Complete Film. Production Handbook”, Third edition, Focal Press, 2001.

2. John J. Lee,jr.,Rob Holt “The Producer’s Business Handbook”, Focal Press, Elsevier, 2006.

3. Andrew Keen „Kultura amatora. Jak internet niszczy kulturę.” Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o., 2007.

4. Mirosław Filiciak „Media, Wersja BETA – film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu.” Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe 2013.

5. Henry Jenkins „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.” Warszawa: WAiP 2007.

6. Maryla Hopfinger „Doświadczenie audiowizualne – o mediach w kulturze współczesnej”, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2003.

7. Dziadzia Bogusław: Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014.

8. Filiciak Mirosław: Media. Wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2013.

9. Jakubowicz Karol: Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2013.

10. Zawojski Piotr: Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.

11. Kubiak M.: Finansowanie produkcji filmowej: utarte ścieżki i niezbadane lądy [online]: https://lswipblog.pl/pl/2017/12/finansowanie-produkcji-filmowej-utarte-sciezki-niezbadane-lady/ [dostęp: 6 kwietnia 2020].

12. Staniszewski M.: Tak na marginesie strategii, Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2016.

13. Jenkins H., Ford S., Green J.: Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Znajomość zadań związanych z procesami zarządzania produkcją od wczesnego etapu koncepcji, poprzez szacowanie kosztów, do ustalania strategii sprzedaży i rozliczenia zysków.

Umiejętności

Szacowanie kosztów na różnych etapach rozwoju projektu.

Umiejętność pracy koncepcyjnej nad projektem.

Dobranie właściwej strategii dla rozwoju projektu.

Umiejętność skonstruowania planu rozwoju projektu.

Umiejętność skonstruowania planu finansowania filmu.

Poprawność planu finansowania z wykorzystaniem wszystkich rynkowych możliwości i innowacyjnych pomysłów.

Świadome zaprojektowanie projektu pod kontem koprodukcji trójstronnej.

Znajomość poszczególnych etapów zarządzania procesami produkcyjnymi w zależności od rodzaju produkcji projektu audiowizualnego.

Wykorzystanie pełnego potencjału projektu.

Inne kompetencje

Umiejętność znalezienie alternatywnych, innowacyjnych rozwiązań.

Ocena jakości projektu i jego potencjału rynkowego.

Umiejętność poszukiwania nowych dróg rozwoju projektów medialnych.

Alternatywne sposoby finansowania.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób oceny:

1 punkt - za pierwsze ćwiczenie – praca koncepcyjna, ćwiczenie wykonywane w grupach

1 punkt – za drugie ćwiczenie – kosztorysowanie, ćwiczenie wykonywane w grupach

0-2 punkty – za trzecie ćwiczenie – plan finansowania projektu, ćwiczenie wykonywane indywidualnie

0-2 punkty – za obecności

SUMA max do uzyskania = 6 punktów = 5! w ocenie USOS.

Możliwe rozbudowanie ilości ćwiczeń w zależności od aktywności i potencjału grupy.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)