Zarządzanie produkcją i usługami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-LM-D3ZAPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie produkcją i usługami |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące zarządzania produkcją i usługami w produkcji audiowizualnej / filmowej. |
Pełny opis: |
Analiza wszystkich poszczególnych etapów związanych z produkcją i usługami występujących w każdym okresie produkcyjnym filmów i projektów audiowizualnych. W kolejności: a. Tworzenie koncepcji projektu – uwzględnienie założeń zarówno artystycznych, jak i ekonomicznych. Opracowanie planu działania developmentu i pozyskiwania partnerów koprodukcyjnych na tym etapie, b. Praca koncepcyjna a zarządzanie procesami przedsięwzięcia filmowego, c. Pierwsze projekty i budowanie BIO działalności gospodarczej produkcji audiowizualnej, d. Zarządzanie poszczególnymi grupami produkcji audiowizualnej, e. Zarządzanie czasem produkcji filmu – okresy produkcyjne, f. Usługi występujące w toku produkcji audiowizualnej i związane z nimi koszty, g. Procesy istotne do uwzględnienia względem okresów produkcyjnych, h. Założenia artystyczne i ekonomiczne projektu oraz ich wpływ na zarządzanie produkcją filmową, elementy wpływające na przesunięcia kosztów, i. Tworzenie konceptu względem optymalizacji kosztów filmu, j. Ocena potencjału koprodukcyjnego projektu, k. Pitching jako sposób prezentacji projektu i znalezienia potencjalnych koproducentów, l. Planowanie grupy docelowej i dostosowywanie projektu do warunków sprzedaży, m. Kosztorysowanie projektu na różnych jego etapach, n. Struktura finansowania – plan finansowania projektu filmowego i różne źródła finansowania. Podział produkcji pomiędzy trzema partnerami finansującymi realizację tego samego projektu. o. Produkcja wykonawcza, produkcja mniejszościowa, produkcja wiodąca – różnice, p. Analiza kosztorysowa – plan kosztów i zarządzanie cashflow produkcji, pomoce w pozyskiwaniu wiedzy na temat potencjalnych kosztów, trudności w kosztorysowaniu projektów audiowizualnych, q. Organizacja pracy, bezpieczeństwo na planie i plany pracy, zarządzanie ekipą filmową, r. Koprodukcja trójstronna filmu i wynikający z niej podział zarządzania produkcją i usługami, s. Ocena potencjału zysku. Alternatywne myślenie – transmedia, crossmedia. Raporty z zysku i rozliczenia. |
Literatura: |
1. E.L. Honthaner „The Complete Film. Production Handbook”, Third edition, Focal Press, 2001. 2. John J. Lee,jr.,Rob Holt “The Producer’s Business Handbook”, Focal Press, Elsevier, 2006. 3. Andrew Keen „Kultura amatora. Jak internet niszczy kulturę.” Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o., 2007. 4. Mirosław Filiciak „Media, Wersja BETA – film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu.” Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe 2013. 5. Henry Jenkins „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.” Warszawa: WAiP 2007. 6. Maryla Hopfinger „Doświadczenie audiowizualne – o mediach w kulturze współczesnej”, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2003. 7. Dziadzia Bogusław: Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. 8. Filiciak Mirosław: Media. Wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2013. 9. Jakubowicz Karol: Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2013. 10. Zawojski Piotr: Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016. 11. Kubiak M.: Finansowanie produkcji filmowej: utarte ścieżki i niezbadane lądy [online]: https://lswipblog.pl/pl/2017/12/finansowanie-produkcji-filmowej-utarte-sciezki-niezbadane-lady/ [dostęp: 6 kwietnia 2020]. 12. Staniszewski M.: Tak na marginesie strategii, Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2016. 13. Jenkins H., Ford S., Green J.: Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Znajomość zadań związanych z procesami zarządzania produkcją od wczesnego etapu koncepcji, poprzez szacowanie kosztów, do ustalania strategii sprzedaży i rozliczenia zysków. Umiejętności Szacowanie kosztów na różnych etapach rozwoju projektu. Umiejętność pracy koncepcyjnej nad projektem. Dobranie właściwej strategii dla rozwoju projektu. Umiejętność skonstruowania planu rozwoju projektu. Umiejętność skonstruowania planu finansowania filmu. Poprawność planu finansowania z wykorzystaniem wszystkich rynkowych możliwości i innowacyjnych pomysłów. Świadome zaprojektowanie projektu pod kontem koprodukcji trójstronnej. Znajomość poszczególnych etapów zarządzania procesami produkcyjnymi w zależności od rodzaju produkcji projektu audiowizualnego. Wykorzystanie pełnego potencjału projektu. Inne kompetencje Umiejętność znalezienie alternatywnych, innowacyjnych rozwiązań. Ocena jakości projektu i jego potencjału rynkowego. Umiejętność poszukiwania nowych dróg rozwoju projektów medialnych. Alternatywne sposoby finansowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób oceny: 1 punkt - za pierwsze ćwiczenie – praca koncepcyjna, ćwiczenie wykonywane w grupach 1 punkt – za drugie ćwiczenie – kosztorysowanie, ćwiczenie wykonywane w grupach 0-2 punkty – za trzecie ćwiczenie – plan finansowania projektu, ćwiczenie wykonywane indywidualnie 0-2 punkty – za obecności SUMA max do uzyskania = 6 punktów = 5! w ocenie USOS. Możliwe rozbudowanie ilości ćwiczeń w zależności od aktywności i potencjału grupy. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.