Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie narracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D1TEOR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie narracji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład eksploruje klasyczne pojęcia narratologiczne (narrator, fabuła, fokalizacja, akcja, postać) w różnych kontekstach. Konteksty te pozwolą analizować narracje mityczne, filmowe, polityczne a także sposoby istnienia narracji w sztuce dyskursach społecznych.

Pełny opis:

Narracja jest pojęciem łączącym wiele różnych dziedzin humanistyki, rozumiana jest jako najdoskonalszy przekaźnik znaczeń zawartych w kulturze.

Zajęcia będą omawiać definicje narracji i jej składowe elementy, następnie schematy narracyjne, w których zgromadzone są rozmaite treści dotyczące sposobów rozumienia świata. Podczas słuchania i oglądania opowieści człowiek internalizuje znaczenia zmagazynowane w symbolach kultury i w języku i buduje swój wewnętrzny świat, współtworzy społeczne sensy i wyraża siebie w przestrzeni publicznej.

Następnie treść skoncentruje się na narracji odnoszącej się do `tekstu kultury`, albo `tekstu osoby`, albo też jako swego rodzaju dyskurs pewnej grupy wyrażający jej perspektywę, wartości i interes polityczny. Takie spojrzenie umożliwia opis relacji między jednostką a kulturą w aspekcie komunikacji z innymi, współuczestnictwa w kulturze czy procesach politycznych. Będzie to dotyczyć mitologii, narracji w polityce, historiografii, edukacji.

Zajęcia zaprezentują wiele ujęć – od uniwersalnego modelu Arystotelesa, przez opowiadania z latach 60. zawartego w pracach Greimasa, Bremonda, czy Barthesa, psychologiczne Brunnera, po nowe konteksty – Riceura, narracje historyczne (H. White, A. Danto), logika narracyjna F. Ankersmita, kognitywistyczne ujęcia pojęcia narracji czy narratologię feministyczną.

Teorie nie będą wykładane jako systemy, ale jako perspektywy przydatne do analizy różnych przypadków, przykładów, fenomenów.

Literatura:

Ankersmith F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie: Studia z teorii historiografii

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne

Bordwell D., Thompson K., Film art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie

Campbel J., Bohater o tysiącu twarzach

Fog K., Stortelling. Narracje w reklamie I biznesie

Greimas A., Narracja i rytuał

Łotman J., Semiotyka filmu

Politi G., 36 sytuacji dramatycznych

Propp W. Morfologia bajki magicznej

Topolski J. Jak się pisze i rozumie historię

Trzebiński J. Narracja jako sposób rozumienia świata

Vogler C. Podróż autora

Wasilewski J. Opowieści o Polsce

Efekty uczenia się:

Student jest w stanie określić rodzaj narracji i jej składowe, zanalizować konsekwencje reprezentacji rzeczywistości w danej narracji.

Metody i kryteria oceniania:

Potrzebny jest komplet prac zaliczeniowych.

Kryteria oceny pracy – oparcie się na lekturach w kwestii teoretycznego podejścia do analizy, zachowanie elementów formalnych pracy.

Kluczowa jest obecność odwołań teoretycznych, ujęcie konkretnego problemu/fenomenu narracyjnego, analiza wyróżnionych rzeczy (nie opinia o ich), bibliografia.

Ocena będzie się składała z zaliczających krótkich prac praktycznych dotyczących pojedynczej lektury oraz końcowej pracy analitycznej. Praca ma być analiza narracji o wybranym zjawisku; musi zawierać tezę i argumentację, przypisy, bibliografię i zachować format pracy uniwersyteckiej. Może być też w formie graficznej, z zachowaniem wyżej wymienionych elementów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Wasilewski
Prowadzący grup: Jacek Wasilewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Wasilewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)