Specjalizacja analityk mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D3SPAN-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja analityk mediów |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) - Specjalizacje |
Strona przedmiotu: | http://lbm.uw.edu.pl/o-nas/funkcjonalnosc-lbm-uw |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są metodom badania produkcji, recepcji i efektów oddziaływania mediów. Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, wykorzystywane zarówno w Polsce, jaki na świecie. Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, etnografii, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, okulografia etc. Uczestnicy zajęć będą również prowadzić własne badania, pod okiem prowadzącego (wsparcie, koordynacja, konceptualizacja) |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są metodom badania produkcji, recepcji i efektów oddziaływania mediów. Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, wykorzystywane zarówno w Polsce, jaki na świecie. Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, etnografii, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, okulografia etc. Uczestnicy zajęć będą również prowadzić własne badania, pod okiem prowadzącego (wsparcie, koordynacja, konceptualizacja) |
Literatura: |
• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004 • P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004. • K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000. • R.D.Wimmer, J.R.Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008. • E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: –zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczychj; zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów w Polsce KOMPETENCJE: potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi; potrafi analizować i interpretować wyniki badań zwłaszcza uwzględniając błąd statystyczny (błąd próby); potrafi zinterpretować wyniki badań zwłaszcza oglądalności, słuchalności iczytelnictwa0 INNE KOMPETENCJE: orientuje się w sposobach organizacji i przeprowadzania badań rozumie użyteczność badań medioznawczych dla celów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzenie różnych badań FGI, IDI, CAWi, CAPI, CATI, analiza zawartości, dyskursu, analiza wizerunku, analizy okulograficzne - triangulowane metody badawcze w ramach różnych projektów Zaliczenie związane jest z bardzo aktywną pracą badawczą przy projektach oraz obecnością na zajęciach (max 2 nieobecności) |
Praktyki zawodowe: |
Prowadzenie różnych badań FGI, IDI, CAWi, CAPI, CATI, analiza zawartości, dyskursu, analiza wizerunku, analizy okulograficzne - triangulowane metody badawcze w ramach różnych projektów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.