Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie wydawnictw cyfrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-IN-D3PWC-EDY
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie wydawnictw cyfrowych
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr (spec.: EDY)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):




Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest poznanie procesu powstawania publikacji cyfrowych od koncepcji do umieszczenia publikacji w sklepach (np. AppStore, Google Play) oraz analizy efektów ich dystrybucji. Celem zajęć jest opanowanie podstaw tworzenia publikacji cyfrowych za pomocą specjalistycznego oprogramowania – skonfigurowanego na potrzeby pracy z Adobe Digital Publishing Suite programu InDesign. W trakcie zajęć studenci poznają podstawy działania oprogramowania do tworzenia publikacji cyfrowych, a także podstawowe zasady przygotowania materiałów do publikacji na tablety i smartfony oraz specjalistyczną terminologię wydawniczą i praktyczne zastosowanie wiedzy i teorii związanej z typografią i technologią wydawniczą z uwzględnieniem publikacji cyfrowych.

Pełny opis:

Możliwości narzędzia Adobe Digital Publishing Suite.

Proces powstawania publikacji: treść a aplikacja, konto na acrobat.com, rodzaje aplikacji (single, folio, multi folio).

Konfiguracja InDesign na potrzeby pracy z Adobe Digital Publishing Suite.

Omówienie funkcjonalności Folio Builder.

Aktualizacja narzędzi Adobe Digital Publishing Suite.

Tworzenie dokumentów z założeniem publikacji na iPada.

Poznanie możliwości Palety Overlay Creator: Image Sequence, Hyperlink, Slideshow, Pan&Zoom (audio, video, panorama, Web kontent, smooth scrolling, HTML5, Java Script, Adobe EDGE).

Tworzenie własnej przeglądarki (moduł Viewer Builder).

Tworzenie kont deweloperskich. Obsługa iTunes Connect oraz Google Play Developer Console.

Specyfika makiet dla tabletów.

Konfiguracja ustawień publikacji na acrobat.com.

Testowanie publikacji.

Literatura:

1. Adobe InDesign CS5/CS5 PL : oficjalny podręcznik / [tł. z jęz. ang. Joanna Pasek] .-Gliwice, 2011

2. Burke Pariah, e-Publikacje w InDesign CS6 : projektowanie i tworzenie publikacji cyfrowych dla tabletów, czytników, smartfonów i innych urządzeń; przekł.[z jęz. ang.] Marek Włodarz. Warszawa, 2013.

3. Cyfrowe zyski. „Press” 2011, nr 8, s 56-61.

3. French Nigel, InDesign i tekst : profesjonalna typografia w Adobe InDesign; przekł. [z jęz. ang.] Marek Włodarz. Warszawa, 2010.

4. Harrower Tim: Podręcznik projektanta gazet. Warszawa 2006.

5. Klukowski Bogdan: E-booki w kraju i na świecie. Warszawa 2013.

6. Knuth Donald E.: Digital Typography. 1998.

7. Mitchell Michael, Wightman Susan: Typografia książki. Podręcznik projektanta. Kraków 2012.

8. Using Adobe Digital Publishing Suite [on-line]. Dostępne w WWW: http://help.adobe.com/en_US/digitalpubsuite/using/digitalpubsuite_help.pdf

9. Wołczyk Mateusz: Perspektywy rozwoju polskiego rynku publikacji elektronicznych [on-line]. Dostępne w WWW: http://swiatczytnikow.pl/downloads/MateuszWolczyk-PerspektywyRozwojuPolskiegoRynkuPublikacjiElektronicznych.zip [format MOBI, EPUB oraz plik źródłowy ODT].

10. Przegląd wybranych stron internetowych związanych z narzędziami do publikowania cyfrowego lub zawierającymi e-publikacje:

– Apps4Mobile: http://www.apps4mobile.com/aplikacje/

– Developer: https://developer.apple.com/

– OCG Studios: http://www.ocgstudios.com/

– Półka ReadKid na AppStore

– Półka Wydawnictwa Otwartego na AppStore

– Półka Agory na AppStore

– Untitled Kingdom: http://untitledkingdom.co/

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna terminologię specjalistyczną oraz oprogramowanie specjalistyczne dotyczące projektowania wydawnictw cyfrowych.

Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę dotyczącą cyfrowych procesów wydawniczych.

Rozumie zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej obowiązujące wydawców.

Umiejętności:

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych;

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności w zakresie procesów wydawniczych i kształtować własną karierę zawodową;

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie przygotowania publikacji cyfrowych w języku polskim i obcym.

Kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie , przyjmując w niej różne role.

Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego kraju.

Interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi związanymi z książką i jej instytucjami.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Metody praktyczne - metoda projektów

Metody programowe - z użyciem komputera

Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne

Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie

Kryteria oceniania:

Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie wykonanego przez siebie projektu obejmującego wiedzę zdobytą przez niego w trakcie zajęć.

Student będzie podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.

Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności).

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)