Wstęp do edytorstwa - semestr zimowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z1WE-EDY |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do edytorstwa - semestr zimowy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IIN ZAOCZNE II STOPNIA - 1 rok (spec.: EDY) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem jest zdobycie wiadomości, pozwalających na rozumienie zjawisk i procesów dotyczących rynku książki wraz z poznaniem źródeł informacji na ten temat, w tym znajomość zagadnień związanych projektowaniem i zasadami tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium będzie poświęcone poznanie podstaw projektowania i zasad tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji oraz edytorskiego wyposażenia książki (kompozycja wydawnicza). |
Pełny opis: |
Struktura książki. Normy. Cechy bibliograficzne i piśmiennicze książki. Struktura wydawnictwa. Podstawowe pojęcia. Liczenie objętości książki. Przygotowanie tekstów. Korekta tekstów. Kształtowanie formy wydawniczej książki. System miar typograficznych. Pismo, klasyfikacje pism drukarskich. Zasady składania i założenia typograficzne. Czytelność druku. Ocena jakości publikacji książkowych (analiza typograficzna na wybranych przykładach). Rodzaje druku. Materiał ilustracyjny. Teoria barw. Rodzaje i właściwości papieru drukowego. Współczesne oprawy. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Ambrose G., Harris P.: Layout- zasad, kompozycja, zastosowanie. Warszawa 2008. Ambrose G., Harris P.: Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010 Ambrose G., Harris P.: Typografia. Warszawa 2008. Baines P., Haslam A.: Pismo i typografia. Warszawa 2010. Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Kraków 2008. Chwałowski R.: Typografia typowej książki. Gliwice 2002. Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015. Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009. Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta. Kraków 2012. Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390. Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015. Tomaszewski A.: Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów. Warszawa 2011. Tschichold J.: Nowa Typografia. Łódź 2011. Willberg H.P., Forssman F.: Pierwsza pomoc w typografii. Gdańsk 2005. Lektury uzupełniające: Felici J.: Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu. Gdańsk 2006. Gaziński E.: Liternictwo. Poznań 1998. Harrower T. „Podręcznik projektanta gazet”, Ex Press 2006. Gieysztor Aleksander: Zarys dziejów pisma łacińskiego. Warszawa 1979. Noordzij G., Kreska : teoria pisma ; przeł. Magdalena Komorowska, Kraków 2014; Lenk K.: Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk 2011. Malinowska T., Syta L.: Redagowanie techniczne książki. Warszawa 1981. Marszałek L.: Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa. Warszawa 1988. Osuchowska B.: Poradnik autora, tłumacza i redaktora. Warszawa 2005. Poligrafia: procesy i technika / J. Panák [et al. ; tł. D. Paciukanis, T. Piotrowska-Małek, M. Sulima]. Warszawa 2005. Richaudeau F. : Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej. Warszawa 1997. Szanto T., Pismo i styl. Wrocław 1986. Tomaszewski A.: Leksykon pism drukarskich. Warszawa 1996. Tomaszewski R.: Druki i druczki. Toruń 1987. Trzaska F.: Poradnik redaktora. Warszawa 1976. Tschichold J., Nowa typografia. Łódź 2011; Tyczkowski K.: Lettera Magica – przewodnik po sztuce typografii. Łódź 2005. W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, potrafi ją twórczo rozwijać i wykorzystywać w zakresie bibliologii i informatologii; Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe; Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii; Umiejętności: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową; Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem. Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów). Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi. Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. (Zaliczenie na ocenę po pierwszym semestrze, egzamin pisemny po drugim semestrze) Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów. Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.