Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do edytorstwa - semestr zimowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-IN-Z1WE-EDY
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do edytorstwa - semestr zimowy
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IIN ZAOCZNE II STOPNIA - 1 rok (spec.: EDY)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem jest zdobycie wiadomości, pozwalających na rozumienie zjawisk i procesów dotyczących rynku książki wraz z poznaniem źródeł informacji na ten temat, w tym znajomość zagadnień związanych projektowaniem i zasadami tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji.

Skrócony opis:

Konwersatorium będzie poświęcone poznanie podstaw projektowania i zasad tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji oraz edytorskiego wyposażenia książki (kompozycja wydawnicza).

Pełny opis:

Struktura książki. Normy.

Cechy bibliograficzne i piśmiennicze książki.

Struktura wydawnictwa. Podstawowe pojęcia.

Liczenie objętości książki.

Przygotowanie tekstów.

Korekta tekstów.

Kształtowanie formy wydawniczej książki.

System miar typograficznych.

Pismo, klasyfikacje pism drukarskich.

Zasady składania i założenia typograficzne.

Czytelność druku.

Ocena jakości publikacji książkowych (analiza typograficzna na wybranych przykładach).

Rodzaje druku.

Materiał ilustracyjny.

Teoria barw.

Rodzaje i właściwości papieru drukowego.

Współczesne oprawy.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Ambrose G., Harris P.: Layout- zasad, kompozycja, zastosowanie. Warszawa 2008.

Ambrose G., Harris P.: Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010

Ambrose G., Harris P.: Typografia. Warszawa 2008.

Baines P., Haslam A.: Pismo i typografia. Warszawa 2010.

Bringhurst R.: Elementarz stylu w typografii. Kraków 2008.

Chwałowski R.: Typografia typowej książki. Gliwice 2002.

Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015.

Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta. Kraków 2012.

Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390.

Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015.

Tomaszewski A.: Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów. Warszawa 2011.

Tschichold J.: Nowa Typografia. Łódź 2011.

Willberg H.P., Forssman F.: Pierwsza pomoc w typografii. Gdańsk 2005.

Lektury uzupełniające:

Felici J.: Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu. Gdańsk 2006.

Gaziński E.: Liternictwo. Poznań 1998.

Harrower T. „Podręcznik projektanta gazet”, Ex Press 2006.

Gieysztor Aleksander: Zarys dziejów pisma łacińskiego. Warszawa 1979.

Noordzij G., Kreska : teoria pisma ; przeł. Magdalena Komorowska, Kraków 2014;

Lenk K.: Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk 2011.

Malinowska T., Syta L.: Redagowanie techniczne książki. Warszawa 1981.

Marszałek L.: Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa. Warszawa 1988.

Osuchowska B.: Poradnik autora, tłumacza i redaktora. Warszawa 2005.

Poligrafia: procesy i technika / J. Panák [et al. ; tł. D. Paciukanis, T. Piotrowska-Małek, M. Sulima]. Warszawa 2005.

Richaudeau F. : Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej. Warszawa 1997.

Szanto T., Pismo i styl. Wrocław 1986.

Tomaszewski A.: Leksykon pism drukarskich. Warszawa 1996.

Tomaszewski R.: Druki i druczki. Toruń 1987.

Trzaska F.: Poradnik redaktora. Warszawa 1976.

Tschichold J., Nowa typografia. Łódź 2011;

Tyczkowski K.: Lettera Magica – przewodnik po sztuce typografii. Łódź 2005.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy: rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, potrafi ją twórczo rozwijać i wykorzystywać w zakresie bibliologii i informatologii; Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe; Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii;

Umiejętności: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową; Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym

Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;

Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami;

Metody i kryteria oceniania:

Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.

Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów).

Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.

Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. (Zaliczenie na ocenę po pierwszym semestrze, egzamin pisemny po drugim semestrze)

Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.

Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności).

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)