Zarządzanie i marketing w bibliotekarstwie i praktyce informacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z2ZMBPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing w bibliotekarstwie i praktyce informacyjnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 2 semestr (przedmioty wspólne dla wszystkich ścieżek) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z trendami w zarządzaniu i marketingu stosowanymi w bibliotekach jako organizacjach kultury działających w sferze non profit. |
Pełny opis: |
Na zajęciach będą poruszane zagadnienia dotyczące podstawowych terminów odnoszących się do zarządzania i marketingu z uwzględnieniem obszaru bibliotecznego. Przedmiotem refleksji będą: biblioteki wśród instytucji kultury i organizacji non profit, zawód bibliotekarza i stereotypy z nim związane, specyfika zarządzania biblioteką, strategie zarządzania biblioteką, style kierowania, motywowanie pracowników, sieci biblioteczne, badanie jakości usług bibliotecznych; komponenty marketingu, public relation i promocji w bibliotece. Ponadto zostaną uwzględnione aspekty rozwoju nowych technologii i ich wpływu na biblioteki (np. biblioteki cyfrowe, Library 2.0). |
Literatura: |
1. Ball, Rafael: Satysfakcja klienta jako kluczowy czynnik sukcesu biblioteki. Działalność Biblioteki Centralnej Forschungszentrum Jülich na rzecz użytkowników. „Przegląd Biblioteczny” 2009, z. 1, s. 5-15. 2. Ficek, Aleksandra: Stymulowanie innowacyjnych postaw pracowników. „Studia Bibliologiczne” 2006, tom 16, s. 48-56. 3. Głowacka, Ewa: Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) w sferze usług biblioteczno-informacyjnych [online]. „EBIB – Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy” 8/2000. 4. Huczek, Marian: Efektywność działalności biblioteki publicznej. „Studia Bibliologiczne” 2006, tom 16, s. 57-68. 5. Jemielniak, Dariusz; Latusek, Dominika: Zarządzanie. Teoria i praktyka. Ćwiczenia, Warszawa 2005. 6. Kamińska, Joanna: Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice 2006. 7. Kotler, Philip: Marketing. Poznań 2005. 8. Limański, Andrzej, Drabik, Ireneusz: Marketing w organizacjach non-profit. Warszawa 2007. 9. Misztal, Jan: Człowiek w organizacji. Gliwice 2006. 10. Penc, Józef: Komunikacja i negocjowanie w organizacji. Warszawa 2010. 11. Pękaty, Wiktoria: Kapitał intelektualny biblioteki - jego rola i wartości. „Studia Bibliologiczne” 2006, tom 16, s. 39-47. 12. Sargeant, Adrian: Marketing w organizacjach non profit. Kraków 2004. 13. Sidor, Maria: Servqual w badanich jakości usług bibliotecznych. Przegląd wybranej literatury [online]. „EBIB – Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy” 8/2000. 14. Wojciechowski, Jacek: Marketing w bibliotece. Warszawa 1993. 15. Wojciechowski, Jacek: Biblioteka w integracji środowiskowej. „Przegląd Biblioteczny” 2008, z. 2, s. 227-239. 16. Zybert, Elżbieta B.: Kultura organizacyjna w bibliotekach: nowe i stare idee w zarządzaniu biblioteką. Warszawa 2004. 17. Żołędowska-Król, Beata: Wizerunek biblioteki publicznej. Katowice 2006. 18. Żołędowska-Król, Beata: Zarządzanie wiedzą w procesie kształtowania relacji z użytkownikiem biblioteki. „Przegląd Biblioteczny” 2009, z. 2, s. 219-227. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą bibliologię i informatologię. Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia /obszar współpracy w praktyce bibliotecznej i informacyjnej. Ma podstawową wiedzę o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę instytucji informacyjnych z punktu widzenia bibliologii i informatologii, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi), w języku polskim i języku obcym. Potrafi popularyzować wiedzę o bibliotekach i placówkach informacji oraz ich zasobach i usługach. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych niezbędnych w praktyce bibliotecznej i informacyjnej, w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla bibliologii i informatologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, w zakresie bibliologii i informatologii lub w obszarze leżącym na ich pograniczu z innymi dyscyplinami naukowymi. Posługuje się językiem obcym w zakresie bibliologii i informatologii, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Kompetencje społeczne Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie , przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z praktyką biblioteczną lub informacyjną. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będą podlegać: obecność na zajęciach (możliwość dwóch nieobecności), pisemne zaliczenie końcowe: test. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.