Etyka w działalności informacyjnej i bibliotecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z4ETYKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka w działalności informacyjnej i bibliotecznej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 4 semestr (przedmioty wspólne dla wszystkich ścieżek) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę ogólnej etyki informacyjnej oraz etyki zawodowej w zakresie bibliotekarstwa i usług informacyjnych. Omawiane będą etyczne aspekty społeczeństwa informacyjnego, etyka sfery publicznej, a także wartości i dylematy bibliotekarza i pracownika informacji. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych pojęć i koncepcji oraz kierunków badań związanych z etyką ogólną i etyką informacyjną. Dyskutowane będą zagadnienia społecznych oddziaływań technologii informacyjnych, etyczne problemy związane z wykorzystaniem internetu oraz kwestie dostępu i kontroli. W odniesieniu do etyki sfery publicznej omawiane będą m.in. zagadnienia relacji pomiędzy państwem i jednostką, prawa człowieka - w tym szczególnie prawa wolności słowa, czy prawo do prywatności i anonimowości. W ramach ramach etyki bibliotekarza i pracownika informacji dyskutowane będą następujące zagadnienia : dostęp do informacji, cenzura, własność intelektualna, relacje z użytkownikami bibliotek i usług informacyjnych oraz kodeks etyczny bibliotekarza i pracownika informacji. |
Literatura: |
Jan Woleński, Jan Hartman (red.),Wiedza o etyce, ParkEdukacja 2008. Wprowadzenie do problematyki etyki informatycznej, Poznań 2001. R. Krzanowski, Etyka informacji. Próba zarysu podstawowych problemów, 2015, https://filozofiainformatyki.wordpress.com/2015/01/23/23-spotkanie- %EF%BF%BCetyka-informacji/ Stuart Fergusona, Clare Thornleyb, Forbes Gibb, Beyond codes of ethics: how library and information professionals navigate ethical dilemmas in a complex and dynamic information environment, International Journal of Information Management 36 (2016) 543–556 Wexelbaum, Rachel S., "The Library as Safe Space" (2017). Library Faculty Publications. 56. https://repository.stcloudstate.edu/lrs_facpubs/56 Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji, (http://ebib.oss.wroc.pl/sbp/kodeks_etyki.html) Tekst Deklaracji Praw Człowieka z 1948. |
Efekty uczenia się: |
Studenci rozumieją podstawowe pojęcia i koncepcje etyki ogólnej i etyki zawodowej. Potrafią rozpoznawać i analizować problemy etyczne w obszarze informacji i komunikacji społecznej. Potrafią rozpoznawać i analizować dylematy etyczne, charakterystyczne dla zawodów bibliotekarza i pracownika informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie studium przypadku wybranych problemów/dylematów etycznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Święćkowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Święćkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.