Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalizacja zarządzanie i marketing w mediach cz. 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-LM-D3SPMM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalizacja zarządzanie i marketing w mediach cz. 1
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student ma przekazane informacje na temat:

- historii mediów i ich roli w historii cywilizacji, roli informacji oraz znaczenia politycznego, gospodarczego i społecznego.

- informacje na temat zasad funkcjonowania współczesnych mediów

- informacje na temat wpływu mediów na przemiany polityczno-gospodarczo-społeczne

- roli mediów jako produktu i towaru na rynku

- podstawowych praw ekonomii w mediach

- struktury organizacyjnej redakcji/przedsiębiorstwa medialnego i sprzedaży

- wpływu nowoczesnych technologii na rynek medialny

- zmian w układzie sił na globalnych i lokalnych rynkach medialnych

Pełny opis:

Zarządzanie i marketing w mediach to znajomość historii powstawania mediów i ich wpływu na rozwój społeczeństw: polityczny, ekonomiczny i kulturalny oraz społeczny. Rola i potęga informacji oraz jej dystrybucja to klucz do oddziaływań i sterowania rozwojem społeczności.

Studenci poznają także media jako przedsiębiorstwa, mechanizmy ekonomiczne jakie nimi rządzą, strukturę organizacyjną mającą wpływ na efektywność, techniki pozwalające na maksymalny udział w rynku oraz wpływ na kształtowanie rzeczywistości. Media jako narzędzie oddziaływania, towar i produkt przynoszący zyski oraz oręż w potyczkach światopoglądowych.

Studenci zaznajamiają się również z nowoczesnymi technologiami mającymi największy wpływ na współczesny rynek medialny – sztuczną inteligencją, botami czy mediami społecznościowymi. Analizują konsekwencje rozwoju tych technologii dla rynku medialnego, m.in. w postaci przetasowań w strukturze rynku.

Literatura:

P.Grochmalski, A.Krygier, Z historii mediów i dziennikarstwa, e-bookowo, 2015

Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008

Briggs A., Burke P.,

Społeczna historia mediów.

Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2015

Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.

Zbiory własne: Archiwum materiałów prasowych

Piekarski K., Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę, 2017

Kreft, J., Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej, Kraków 2023

Kreft, J., Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify, Kraków 2021

Kreft, J., Władza algorytmów, Kraków 2019

Kreft, J., Koniec dziennikarstwa, jakie znamy Agregacja w mediach, Kraków 2016

Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Kraków 2015

O'Neil, C., Broń matematycznej zagłady, jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Warszawa 2020

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza:

Znajomość podstaw historii powstania mediów

Znajomość głównych mechanizmów ekonomicznych i praw rynku. Znajomość teorii popytu i podaży oraz technik ich wspomagania.

Znajomość praw makro i mikroekonomii oraz ich wzajemnego wpływu.

Znajomość struktury organizacji instytucji medialnej/redakcji oraz zasad ich zarządzania

Znajomość procesu produkcyjnego/ wytwórczego i dystrybucji na rynku mediów.

Znajomość wartości towaru jakim jest informacja i sposób jej przekazu

Znajomość nowoczesnych technologii na rynku medialnym.

Umiejętności:

Student umie opracować strategię utworzenia i wdrożenia na rynek nowego produktu medialnego, posiada umiejętności napisania nie tylko business planu ale też strategii marketingowej, reklamowej i PR w celu osiągnięcia sukcesu ekonomicznego.

Umie poruszać się w środowisku bankowości i fundrisingu, dotacji i sponsoringu. Umie analizować trendy na rynku medialnym i oceniać ich konsekwencje dla różnych stron tego rynku – dostawców treści, technologii czy odbiorców.

Inne kompetencje

Wiedza i umiejętności managerskie wydawcy

Metody i kryteria oceniania:

Każda z prowadzących przedmiot wykładowczyń wystawia ocenę cząstkową. Ocena końcowa to średnia dwóch ocen cząstkowych.

Na ocenę cząstkową składają się:

- obecności na zajęciach (40 pkt za obecności na wszystkich zajęciach, mniejsza liczba obecności proporcjonalnie przeliczana na punkty)

- praca zaliczeniowa: praca grupowa na podany temat (60 pkt).

Kryteria oceny prezentacji (60 pkt maksymalnie, po 15 pkt maksymalnie za każdy z wymiarów):

- Poprawność językowa - brak błędów różnego typu

- Przejrzystość wizualna - prezentacja jest przygotowana starannie, jest czytelna dla odbiorcy

- Wyczerpanie tematu, biorąc pod uwagę czas na przedstawienie prezentacji

- Merytoryka - wykorzystanie różnych typów źródeł w prezentacji i umiejętność posługiwania się argumentami z nich (cytowania w prezentacji)

Punkty zostaną przeliczone na oceny według następującej skali:

0-70 pkt - 2

71-75 pkt - 3

76-80 pkt - 3,5

81-85 pkt - 4

86-90 pkt - 4,5

91 pkt i więcej - 5

Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Miotk
Prowadzący grup: Anna Miotk, Małgorzata Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Miotk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)