Specjalizacja zarządzanie i marketing w mediach cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-LM-D3SPMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja zarządzanie i marketing w mediach cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-DZIENNE II STOPNIA 3 semestr, 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student ma przekazane informacje na temat: - historii mediów i ich roli w historii cywilizacji, roli informacji oraz znaczenia politycznego, gospodarczego i społecznego. - informacje na temat zasad funkcjonowania współczesnych mediów - informacje na temat wpływu mediów na przemiany polityczno-gospodarczo-społeczne - roli mediów jako produktu i towaru na rynku - podstawowych praw ekonomii w mediach - struktury organizacyjnej redakcji/przedsiębiorstwa medialnego i sprzedaży - wpływu nowoczesnych technologii na rynek medialny - zmian w układzie sił na globalnych i lokalnych rynkach medialnych |
Pełny opis: |
Zarządzanie i marketing w mediach to znajomość historii powstawania mediów i ich wpływu na rozwój społeczeństw: polityczny, ekonomiczny i kulturalny oraz społeczny. Rola i potęga informacji oraz jej dystrybucja to klucz do oddziaływań i sterowania rozwojem społeczności. Studenci poznają także media jako przedsiębiorstwa, mechanizmy ekonomiczne jakie nimi rządzą, strukturę organizacyjną mającą wpływ na efektywność, techniki pozwalające na maksymalny udział w rynku oraz wpływ na kształtowanie rzeczywistości. Media jako narzędzie oddziaływania, towar i produkt przynoszący zyski oraz oręż w potyczkach światopoglądowych. Studenci zaznajamiają się również z nowoczesnymi technologiami mającymi największy wpływ na współczesny rynek medialny – sztuczną inteligencją, botami czy mediami społecznościowymi. Analizują konsekwencje rozwoju tych technologii dla rynku medialnego, m.in. w postaci przetasowań w strukturze rynku. |
Literatura: |
P.Grochmalski, A.Krygier, Z historii mediów i dziennikarstwa, e-bookowo, 2015 Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2015 Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Zbiory własne: Archiwum materiałów prasowych Piekarski K., Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę, 2017 Kreft, J., Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej, Kraków 2023 Kreft, J., Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify, Kraków 2021 Kreft, J., Władza algorytmów, Kraków 2019 Kreft, J., Koniec dziennikarstwa, jakie znamy Agregacja w mediach, Kraków 2016 Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Kraków 2015 O'Neil, C., Broń matematycznej zagłady, jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Warszawa 2020 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: Znajomość podstaw historii powstania mediów Znajomość głównych mechanizmów ekonomicznych i praw rynku. Znajomość teorii popytu i podaży oraz technik ich wspomagania. Znajomość praw makro i mikroekonomii oraz ich wzajemnego wpływu. Znajomość struktury organizacji instytucji medialnej/redakcji oraz zasad ich zarządzania Znajomość procesu produkcyjnego/ wytwórczego i dystrybucji na rynku mediów. Znajomość wartości towaru jakim jest informacja i sposób jej przekazu Znajomość nowoczesnych technologii na rynku medialnym. Umiejętności: Student umie opracować strategię utworzenia i wdrożenia na rynek nowego produktu medialnego, posiada umiejętności napisania nie tylko business planu ale też strategii marketingowej, reklamowej i PR w celu osiągnięcia sukcesu ekonomicznego. Umie poruszać się w środowisku bankowości i fundrisingu, dotacji i sponsoringu. Umie analizować trendy na rynku medialnym i oceniać ich konsekwencje dla różnych stron tego rynku – dostawców treści, technologii czy odbiorców. Inne kompetencje Wiedza i umiejętności managerskie wydawcy |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z prowadzących przedmiot wykładowczyń wystawia ocenę cząstkową. Ocena końcowa to średnia dwóch ocen cząstkowych. Na ocenę cząstkową składają się: - obecności na zajęciach (40 pkt za obecności na wszystkich zajęciach, mniejsza liczba obecności proporcjonalnie przeliczana na punkty) - praca zaliczeniowa: praca grupowa na podany temat (60 pkt). Kryteria oceny prezentacji (60 pkt maksymalnie, po 15 pkt maksymalnie za każdy z wymiarów): - Poprawność językowa - brak błędów różnego typu - Przejrzystość wizualna - prezentacja jest przygotowana starannie, jest czytelna dla odbiorcy - Wyczerpanie tematu, biorąc pod uwagę czas na przedstawienie prezentacji - Merytoryka - wykorzystanie różnych typów źródeł w prezentacji i umiejętność posługiwania się argumentami z nich (cytowania w prezentacji) Punkty zostaną przeliczone na oceny według następującej skali: 0-70 pkt - 2 71-75 pkt - 3 76-80 pkt - 3,5 81-85 pkt - 4 86-90 pkt - 4,5 91 pkt i więcej - 5 Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miotk | |
Prowadzący grup: | Anna Miotk, Małgorzata Starzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miotk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.