Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy propagandy w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-WAR-D3MPWP
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mechanizmy propagandy w praktyce
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia warsztatowe na temat historii propagandy, narzędzi propagandowych i ich współczesnego wykorzystania z akcentem na praktyczne umiejętności dotyczące dekodowania przekazów propagandowych.

Pełny opis:

Zajęcia warsztatowe na temat historii propagandy, narzędzi propagandowych i ich współczesnego wykorzystania z akcentem na praktyczne umiejętności dotyczące dekodowania przekazów propagandowych.

W ramach zajęć studenci analizują współczesne materiały medialne wyszukując w nich praktycznych zastosowań technik propagandowych. Zajęcia prowadzone przy wsparciu osób o wykształceniu językoznawczym.

Literatura:

Dobek-Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2006 [rozdział Propaganda polityczna jako forma komunikowania politycznego].

Dobek Ostrowska B., Fras J., Ociepka B.: Teoria i praktyka propagandy. Wrocław 1999.

Kula H.M.: Propaganda współczesna. Istota- właściwości. Toruń 2005.

Młyniec E.: Opinia publiczna. Wstęp do teorii. Poznań, Wrocław 2002.

Noelle-Neumann E.: Spirala milczenia. Opinia publiczna- nasza skóra społeczna. Poznań 2001.

Patrick B.A.: 10 przykazań propagandy. Gliwice 2015.

Pratkains A., Aronson E.: Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa 2003.

Schiller H.I.: Sternicy świadomości. Kraków 1976.

Sztumski J.: Propaganda – jej problemy i metody. Skrypt przeznaczony dla studentów nauk politycznych i dziennikarstwa. Katowice 1990.

Szulczewski M.: Propaganda polityczna. Zarys problematyki teoretycznej. Warszawa 1972.

Thomson O.: Historia propagandy. Warszawa 2001.

Wojtasik L.: Propaganda wizualna. Warszawa 1987.

Wojtasik L.: Psychologia propagandy politycznej. Warszawa 1986.

Wojtasik L.: Teoria i praktyka politycznej propagandy wizualnej. Warszawa 1975.

Literatura uzupełniająca:

Teoria propagandy:

Arbatow G.: Propaganda na zachodzie. Doktryny, metody, organizacja. Warszawa 1972.

Blessonow B.N.: Burżuazyjna propaganda manipulacyjna. Warszawa 1976.

Borecki R.: Propaganda a polityka. Warszawa 1987.

Bronisławski J.: Fałszywi prorocy. Warszawa 1984.

Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2003.

Jarecka U.: Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa 2008.

Kuśmierski S.: Świadomość społeczna, opinia publiczna propaganda. Warszawa 1987.

Kwiatkowski Stanisław: Słowa i emocje w propagandzie. Warszawa 1974.

Lepa A.: Świat propagandy. Częstochowa 2006.

Ławrowski J.: Amerykańska propaganda socjologiczna. Warszawa 1975.

Mazurek J.: Informacja społeczna i propaganda. Warszawa 1979.

Popławski D.: Metody propagandy w polityce zagranicznej RFN. Warszawa 1983.

Problemy psychologii społecznej a propaganda. Warszawa 1975.

Wojtasik L.: Zarys psychologii propagandy. Warszawa 1973.

Polityka i perswazja, pod red P. Lissewskiego. Poznań 2007.

Historia, język propagandy, varia:

Adamski W.: Misja w Iraku. Wrocław 2007.

Bater W.: Nikt nie spodziew się rzezi. Notatki korespondenta wojennego. Kraków 2008.

Bralczyk J.: O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Warszawa 2001.

Cloud S., Olson L.: Chłopcy Murrowa. Na frontach wojny I dziennikarstwa. Warszawa 2006.

Czyżniewski M.: Propaganda polityczna władzy ludowej w Polsce 1944-1956. Toruń 2005.

Dudek A.: Mechanizmy i instrumenty propagandy zagranicznej Polski w latach 1946-1950. Wrocław 2002.

Goliszewski Cz.: Wojna w wojnie. Warszawa 1979.

Hajdasz J.: Szczekaczka czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa. Poznań 2006.

Konecki T.: Labirynt dezinformacji w II wojnie światowej. Od Compienge 22 czerwca 1940 do hasła „Dortmund” 22 czerwca 1941. Warszawa 2007.

Kozaczuk W.: Wojna w eterze. Warszawa 1982.

Król E.C.: Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919-1945. Warszawa 1999.

Mazur M.: Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL w latach 1956-1980. Warszawa 2003.

Newcourt-Nowodworski S.: Czarna propaganda. Polska, Niemcy i Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków 2008.

Nowak-Jeziorański J.: Wojna w eterze. Kraków 2006.

Propaganda PRL, pod red. P. Semkowa. Gdańsk 2004.

Szczerbowski T.: O gracj językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych. Kraków 1994.

W służbie propagandy. Polska Agencja Prasowa w latach 1944-1972. Wybór dokumentów i biuletynów. Kielce 2007.

Witkowski I.: Propaganda Trzeciej Rzeszy. Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- studenci posiadają wiedzę na temat historii propagandy, nurtów badawczych zajmujących się tym zjawiskiem, narzędzi wykorzystywanych w działalności propagandowej

- studenci posiadają wiedzę na temat zjawisk związanych z manipulowaniem opinią publiczną takimi jak agenda setting, czy spirala milczenia

- studenci posiadają wiedzę na temat zarządzania informacją oraz kreowania wizerunku, zwłaszcza w czasie trwania konfliktów zbrojnych

Umiejętności

- potrafią zastosować w praktyce narzędzia wykorzystywane przy konstruowaniu przekazów propagandowych

Inne kompetencje

- student potrafi rozpoznawać przekazy propagandowe, wychwytywać zastosowane w przekazach mechanizmy manipulacji

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, aktywność oraz uczestnictwo w projektach dotyczących dekodowania przekazów propagandowych.

O ocenie końcowej decyduje zaliczenie pisemne organizowane w ramach ostatnich zajęć w semestrze, sprawdzające praktyczne umiejętności uzyskane w ramach modułu.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)