Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Iconographical Dictionary of Roman Lamps - ZIP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-AFICON-ZIP
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Iconographical Dictionary of Roman Lamps - ZIP
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne na studiach anglojęzycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course is aimed to introduce the participants to the open a new way to study the discus-scenes adorning Roman lamps, a key for a better understanding of many much more vital topics incompletely known. Trade routes witnessed by original imports will be unveiled, followed by the distribution of the originals within the coastal system or, on the contrary, far away from it. Individual scenes, by their diffusion, adoption, rejection, will show how diversified were the tastes of the inhabitants of several provinces, a taste reflected by the products of local workshops, copying some themes but unveiling their enormous potential of creativity in the creation of new scenes and patterns fitting the tastes of their markets. The regions which never accepted the mainstream Mediterranean tastes will be observed.

Pełny opis:

„Zajęcia oferowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5”).

Literatura: (tylko po angielsku)

Bailey, D. M. (1980) A catalogue of the lamps in the British Museum, 2. Roman lamps made in Italy, London.

Bailey, D. M. (1988) A catalogue of the lamps in the British Museum, 3. Roman provincial lamps, London.

Bonifay, N. (2004) Études sur la céramique romaine tardive d’Afrique (BAR International Series 1301), Oxford.

Bussière, J. (2000) Lampes antiques d’Algérie (Monographies Instrumentum 16), Montagnac, Monique Mergoil.

Bussière, J. (2007). Lampes antiques d’Algérie II. Lampes tardives et lampes chrétiennes (Monographies Instrumentum 35), Montagnac, Monique Mergoil

Cahn E.-M. (2009), 'Die römischen Bildlampen aus Köln', Kölner Jahrbücher 42, pp. 7-391

Casas i Genover, J., Soler i Fusté V. 2006, Llànties romanes d'Empúries. Materials augustals i alto-imperials (Monografies Emporitanes 13), Girona.

Chrzanovski, L. (2020), Lampes antiques, byzantines et islamiques du Nil à l'Oronte. La Collection Bouvier, PCMA Monographs, Warsaw

Chrzanovski, L., Djaoui D. (2018), A (partial) Iconographical Dictionary of Early Roman Imperial Lamps (70-130 AD). A Short Study of 290 Discus-Motifs Adorning the Lamps Discovered within the Harbor Garbage Covering the "Arles-Rhône 3" Shipwreck and of Their Geographic Repartition, in Peuce S.N. XVI, 55-198 (pdf online at http://revistapeuce.icemtl.ro/wp-content/uploads/05-Chrzanovski-Peuce-16-2018_opt.pdf)

Chrzanovski, L., Topoleanu, F., Zhuravlev, D. (2019), Lamps with “temple façade” decoration: witness to urban vitality in the northern and western Black Sea and the ties with Constantinople, Polish Archae-ology in the Mediterranean 28/1, 125-159 (pdf online at Copernicus database)

Goethert-Polaschek, K. (1985), Katalog der römischen Lampen des Rheinischen Landesmuseums Trier. Bildlampen und Sonderformen, Mainz.

Leibundgut, A. (1977) Die römischen Lampen in der Schweiz. Eine kultur– und handelsgeschichtliche Studie, Bern.

Sussman, V. (2012). Roman period oil lamps in the Holy Land: Collection of the Israel Antiquities Authority. Oxford : Archaeopress

Sussman, V. (2017). Late Roman to late Byzantine/early Islamic period lamps in the Holy Land: The collection of the Israel Antiquities Authority. Oxford : Archaeopress

Efekty uczenia się:

Wiedza

• zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań nad zabytkami archeologicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem lampek; K_W02

• ma podstawową wiedzę o zabytkach archeologicznych, ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem badań lychnologicznych; K_W03

• ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię dt. lampek antycznych; K_W04

• ma pogłębioną wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w zakresie archeologii Cesarstwa Rzymskiego; K_W11

• potrafi pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu lych-nologii; K_U19

Umiejętności

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożonej problematyki badań nad lampkami rzymskimi; K_U01

• umie przytaczać aktualne tezy badawcze w zakresie archeologii i lychnologii, formułuje wnioski i dobiera strategie argumentacyjne na poziomie rozszerzonym oraz konstruuje argumenty i kontrargumenty; K_U02

• samodzielnie interpretuje dane archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne oraz potrafi zaprezentować uzyskane wyniki; K_U03

• potrafi posługiwać się rozszerzonymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii, w tym badań nad lampkami rzymskimi; K_U05

• potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym języ-kiem naukowym, terminologią i metodologią właściwą dla lychnologii; K_U12

Kompetencje

• jest gotów do uznania istotnego znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K02

• jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości kultury materialnej i ich roli w odtwarzaniu kultury mate-rialnej Cesarstwa Rzymskiego; K_K04

• jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06

• ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich doku-mentowania; K_W10

• jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym; K_K12

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Will be evaluated:

a. Participation in all meetings,

b. Completing the assignments,

c. The active participation,

d. Oral exam.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)