Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od iliryjskich piratów do rzymskich legionistów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DFPIR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Od iliryjskich piratów do rzymskich legionistów
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria dla studiów II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Zajęcia pomyślane są tak, by dać studentom podstawową wiedzę

oraz wiedzę o możliwościach dalszego jej poszerzania. Omawiane będą stanowiska archeologiczne, zabytki i ich interpretacja, ogromna rola położenia geograficznego stanowiska.

Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU (nie referatów studentów!). Mają zawsze ten sam schemat (prezentacja Power Point, bardzo bogato ilustrowana):

1. przedstawienie ogólnego celu danych zajęć

2. przedstawienie celów szczegółowych (od 5 do 8)

3. wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych.

4. podsumowanie.

Pełny opis:

.Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Studenci uczą się interpretacji znalezisk nieruchomych i ruchomych, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji przedmiotu w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych.

Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej.

TEMATYKA ZAJĘĆ

1. Wprowadzenie : tematyka, organizacja, zasady zaliczenia

-------------------------------------------------------------------------------------------------

moduł I. PIRACI

2. Risan – w siedzibie iliryjskich piratów (archeologia)

3. Quiz do rozwiązania na platformie Kampus2 (nie podlega ocenie)

4. Konferencja Wydziałowa

5. Risan – w siedzibie herszta piratów Ballaiosa (znaleziska monet, wielki skarb)

6. Pirackim lembosem między wyspami Adriatyku

7. Zaplecze iliryjskich piratów - na górskich szlakach

-------------------------------------------------------------------------------------------------

moduł II. PROPHĒTAI

8. W oparach absurdu

9. Starożytny Grek u szefa wszystkich bogów

10. Magia teatru (TYLKO ONLINE)

11. Na ateńskim akropolu

12. Trochę małych sensacyjek i wielkich sensacji

-------------------------------------------------------------------------------------------------

moduł III. LEGIONIŚCI

13. Novae – trochę o życiu legionisty (archeologia)

14. Novae – trochę kultury tam gdzie trudno o kulturę (znaleziska monet)

15. Szlakiem rzymskich cesarzy

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Literatura:

podawana na bieżąco na każdych zajęciach

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii

K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk archeologicznych

K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Bałkanów

K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych

K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii klasycznej

K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów

K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym

K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej

K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne

K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią

K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią

K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów

K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów archeologicznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości

K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka

K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji

K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka

K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności

K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego

K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym

K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki

K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę:

Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:

1. KOLOKWIUM CAŁOŚCIOWE (każdy może do niego przystąpić, kto ma takie życzenie)

2. KOLOKWIA CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po każdym module). Aby przystąpić do częściowych kolokwiów należy spełnić warunek obecności (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności). OCENA KOŃCOWA Z KONWERSATORIUM JEST ŚREDNIĄ Z TRZECH KOLOKWIÓW.

Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszych zajęciach, tzw. spotkanie pertraktacyjne, dlatego zaleca się na nim być.

Terminy wszystkich kolokwiów (całościowego, częściowych, poprawkowego) podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Ciołek
Prowadzący grup: Renata Ciołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)