Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do analiz mikroskopowych w archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PA-MIK
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do analiz mikroskopowych w archeologii
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Profile tematyczne - Profil techniczno-metodyczny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Założenia (opisowo):

podstawowa wiedza z zakresu archeologii powszechnej

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania badań mikroskopowych w interpretacji danych archeologicznych. Szczególna uwaga skupiona jest na badaniach traseologicznych najstarszych źródeł pochodzących z epok kamienia i brązu, wykonanych ze skał krzemionkowych, kości, poroża czy też brązu. W trakcie zajęć poruszane są zagadnienia z zakresu metodyki badań, procedur przygotowania i realizacji analiz mikroskopowych, sposobów identyfikacji oraz dokumentacji śladów. Zajęcia mają charakter praktyczny.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzania analiz traseologicznych na podstawowym poziomie, w tym:

- ocenę przydatności poszczególnych okazów do badań,

- wyselekcjonowanie materiałów pod kątem szczegółowych analiz mikroskopowych,

- przygotowanie próbki do badań,

- obsługę sprzętu optycznego,

- przeprowadzanie procesu rejestracji i identyfikacji śladów mikroskopowych powstałych na powierzchniach okazów eksperymentalnych i pradziejowych,

- wykorzystywanie podczas przeprowadzania analiz procedur standardowych dwóch podstawowych metod związanych z badaniami kształtowania i wykorzystania artefaktów - małych i dużych powiększeń.

Treści programowe:

Badania mikroskopowe w archeologii - historia badań.

Możliwości i ograniczenia metody w procesie interpretacji danych archeologicznych.

Założenia i rola eksperymentu w badaniach traseologicznych.

Metodyka badań – procedura przygotowywania materiałów do analiz, rodzaje sprzętu optycznego, sposoby identyfikacji i dokumentacji śladów makroskopowych oraz mikroskopowych.

Charakterystyka poszczególnych śladów technologicznych, użytkowych, opraw oraz podepozycyjnych rejestrowanych na powierzchniach artefaktów (wykruszenia, zaokrąglenia, deformacje liniowe i wyświecenia, pozostałości organiczne i nieorganiczne).

Analizy makroskopowe i mikroskopowe materiałów eksperymentalnych pozyskanych z surowców kamiennych i organicznych oraz interpretacja pozyskanych danych – praktyka.

Badania wybranych źródeł archeologicznych łączonych z epoką kamienia i brązu – praktyka.

Literatura:

Fullagar R. 2014 Residues and usewear. W: J. Balme, A. Paterson (red.), Archaeology in Practice: a Student Guide to Archaeological Analyses, Oxford, s. 232-263.

Keeley L. H. 1980 Experimental Determination of Stone Tool Uses. A Microwear Analysis, Chicago.

Korobkowa G. F. 1999 Narzędzia w pradziejach. Podstawy badania funkcji metodą traseologiczną, Toruń.

Marreiros J. M., Gibaja Bao J. F., Bicho N. F. 2014 Use-Wear and Residue Analysis in Archaeology (Manuals in Archaeological Method, Theory and Technique Book 10), New York.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent

zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologicznych badaniach mikroskopowych, w tym przede wszystkim traseologicznych K_W02

ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologicznych badań traseologicznych K_W08

zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (ze skał krzemionkowych, kości, poroża czy też brązu), właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologicznych badań mikroskopowych K_W09

ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców (organicznych i kamiennych) oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności w odniesieniu do badań traseologicznych K_W15

Umiejętności: absolwent

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach w zakresie przeprowadzonych na nich badań traseologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U01

potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy w kontekście badań mikroskopowych K_U03

potrafi rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne w odniesieniu do badań mikroskopowych K_U12

potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi bazując na badaniach traseologicznych K_U13

Kompetencje społeczne: absolwent

jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu archeologicznych badań traseologicznych oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01

jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych na podstawie badań traseologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03

jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny końcowej jest zaliczenie w formie praktycznej z zakresu umiejętności obserwacji śladów mikroskopowych, a także przygotowanie własnego projektu badań traseologicznych. Uwzględniany jest również aktywny udział słuchaczy (dyskusja) w zajęciach.

Studentka/student może być nieobecna/y na zajęciach dwa razy w semestrze.

Kryteria oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z niedociągnięciami

2,0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pyżewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Pyżewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)