Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia archeologii śródziemnomorskiej - st. zoczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-ZOAS
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia archeologii śródziemnomorskiej - st. zoczne
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów zaocznych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

W trakcie wykład będę przedstawione najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem i

obecnym stanem archeologii śródziemnomorskiej. Jej dzieje zostaną przedstawione zarówno

w ujęciu chronologicznym jak i geograficznym. Szczególna miejsce przypadnie archeologii

klasycznej (Grecja i Rzym), uzupełnione o historię badań w Egipcie i na Bliskim Wschodzie.

Zostanie omówiona polska szkoła archeologii śródziemnomorskiej, jej dzieje i osiągnięcia

badawcze.

Pełny opis:

W trakcie wykładu przedstawione będą dzieje archeologii od narodzin zainteresowania

przeszłością (jeszcze w starożytności) przez kolejne etapy uwzględniające ważne zmiany w

zakresie tematyki i metodyki badań - akademickich i wykopaliskowych, aż do ukształtowania

się archeologii jako nowoczesnej dyscypliny. Historia archeologii, zwłaszcza Grecji Rzymu,

uzupełnione o historię badań w Egipcie i na Bliskim Wschodzie, zostanie przedstawiona

zarówno w ujęciu chronologicznym jak i geograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem

zmian w prawodawstwie zarówno krajów europejskich jak i Imperium Osmańskiego i Egiptu,

które wpłynęły na stan i sposób zachowania zabytków starożytnych. Poruszone będą również

zagadnienia z zakresu polskiej szkoły archeologii śródziemnomomorskiej, jej dziejów i

osiągnięć badawczych.

W ramach zajęć zostaną omówione dzieje badań archeologicznych od początków

zainteresowań starożytniczych po czasy współczesne, w obrębie basenu Morza

Śródziemnego. Prezentowane będą różne aspekty (naukowe, kulturotwórcze, społeczne,

polityczne ) wybranych odkryć, które w istotny sposób wpłynęły na rozwój archeologii jako

dyscypliny naukowej na świecie oraz w Polsce. Zostanie także uwzględniony wątek badań

prowadzonych przez Polaków w innych krajach i na innych kontynentach. Podczas zajęć

prezentowane będą różne koncepcje i teorie dotyczące archeologii śródziemnomorskiej.

Literatura:

1. L. Casson, Podróże w starożytnym świecie, Wrocław 1981

2. K. Michałowski, Wspomnienia, Warszawa 1986

3. R. Bianchi Bandinelli, Archeologia jako historia sztuki, Warszawa 1988

4. C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia. Teoria, metody, praktyka, Warszawa 2002 (wybrane

rozdziały)

5. Z dziejów miłośnictwa antyku w Polsce, A. Sadurska ed., Warszawa 1991

6. T. Mikocki, Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce, Wrocław 1990

7. P. Bahn, Archeologia – bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997

8. M. Beard, J. Henderson, Kultura antyku – bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997

Szczegółowa literatura podawana będzie w trakcie trwania zajęć

Efekty uczenia się:

Zdobycie podstawowej wiedzy na temat historii rozwoju archeologii jako dyscypliny

badawczej wraz z znajomością miejsca i jej znaczenia w systemie nauk humanistycznych.

Poznanie powiązań archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przede wszystkim

historią społeczeństw i ich kultury oraz historii sztuki.

Umożliwienie poznania historii rozwoju dyscypliny dzięki wykorzystaniu różnorodnych

źródeł, wskazanych przez prowadzącego. Umiejętność ich krytycznej analizy i interpretacji

dla określenia ich znaczenia i miejsca w oddziaływaniu na proces kształtowania się

dyscypliny w perspektywie historyczno-kulturowej. Docenienie tradycji i roli dziedzictwa

kulturowego ludzkości we współczesnym świecie.

Student zdobędzie pogłębioną wiedzę o znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej

specyfice przedmiotowej i metodologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii

śródziemnomorskiej (K_W01); uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę

obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii śródziemnomorskiej (K_W04); pogłębioną

wiedzę o instytucjach naukowych i kulturalnych zajmujących się dziedzictwem

archeologicznym w krajach basenu Morza Śródziemnego (K_W07); wreszcie – nabędzie

szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju

archeologii śródziemnomorskiej (K_W11).

Umiejętności:

Umie kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb

wynikających ze specyfiki zagadnień dotyczących archeologii śródziemnomorskiej (K_U03).

Kompetencje:

Potrafi docenić znaczenie źródeł archeologicznych i pisanych jako elementów dziedzictwa

kulturowego ludzkości, ze szczególnym uwzględnieniem cywilizacji śródziemnomorskiej

(K_K02); ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w

odtwarzaniu przeszłości człowieka w kontekście cywilizacji sródziemnomorskiej (K_K03);

jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury

kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia

przeszłości człowieka w basenie Morza Śródziemnego (K_K05); rozumie społeczną rolę

archeologii (K_K10) z poszanowaniem różnych punktów widzenia determinowanych

odrębnym podłożem kulturowym (K_K12).

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie wykładu przewidziane 2 obowiązkowe prace pisemne i dyskusja na forum, które

będą podlegać ocenie w skali od 2 do 5.

Na koniec kursu: egzamin pisemny on-line, oceniony według wartości procentowej

zaliczonych pytań: od 0 do 50% - ocena niedostateczna, od 50,1% do 67% - ocena dostateczna,

od 67,1% do 84% ocena dobra, od 84,1 do 100% ocena bardzo dobra.

Końcowa ocena będzie wynikową (średnią) otrzymanych ocen cząstkowych i oceny z

egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Łukaszewicz
Prowadzący grup: Adam Łukaszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)