Religijna literatura żydowska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-JSL-RLZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Religijna literatura żydowska |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Judaistyki I stopnia Przedmioty Judaistyki I stopnia, I roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć Religijna literatura żydowska jest pokazanie podstawowych żydowskich tekstów religijnych, środowisk w jakich powstawały oraz kręgu odbiorców, do których były adresowane. Zajęcia mają formę konwersatorium, złożonego z części wprowadzającej oraz lektury tekstu Szczegółowy opis znajdzie się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych dzieł religijnej literatury żydowskiej oraz omówienie najważniejszych gatunków funkcjonujących w obrębie tej literatury. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Podstawowe koncepcje: naród księgi (am ha-sefer; ahl al-kitab), naród wielu ksiąg (Tora pisana i ustna); rys historyczny: podział chronologiczny i geograficzny; specyfika literatury żydowskiej: podstawowe gatunki i języki: rola języka hebrajskiego; rękopis a druk; obieg książek (domowy, szkolny, synagogalny); etos studiów nad Torą; ahistoryczna idea komentarzy i superkomentarzy; 2. Tora Pisana i Tora Ustna: Tanakh i Talmud – Miszna, Barajta, Tosefta, Gemara, Raszi, Tosafot; 3. Midrasze (midrasz halacha, midrasz agada) i literatura kaznodziejska (kazania; deraszot); 4. Kodeksy halachiczne i responsa (szeelot u-teszuwot); 5. Komentarze biblijne – przekłady (Targum) i interpretacje (perusz; Raszi); rozmaite podejścia do Pisma i jego języka oraz metody egzegezy; 6. Modlitewnik (sidur) i poezja religijna (pijutim; Eleazar Ha-Kalir, Judah Ha-Lewi, Szlomo ibn Gabirol, Abraham ibn Ezra); 7. Literatura mistyczna i chasydzka; 8. Literatura etyczna (musar; Mosze Chajim Luzzatto); 9. Piśmiennictwo filozoficzne (Saadia Gaon, Judah Ha-Lewi, Abraham Ibn Daud, Bachja ibn Pakuda, Mojżesz Maimonides); 10. Poradniki dla kobiet i literatura dziecięca. Zob. "Zakres tematów" w szczegółowym sylabusie w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
1. Majer Bałaban, Historia i literatura żydowska ze szczególnym uwzględnieniem Żydów w Polsce, t. 1-3, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe reprint z 1925. 2. Haim Nahman Bialik, „Halachah and Aggadah”, w: Revealment and Concealment: Five Essays, Jerusalem: Ibis Editions, 2000, s. 45-87. 3. Wojciech Brojer; Jan Doktór; Bohdan Kos, Sefer Jecira czyli Księga stworzenia, Warszawa: Tikkun, 1995. 4. T. Carmi (przeł., oprac.), The Penguin Book of Hebrew Verse, London: Penguin Books, 1981 (lub późniejsze wydania). 5. Abraham Cohen, Talmud, przeł. Regina Gromacka, Warszawa: Cyklady 2002. 6. Izaak Cylkow (przeł.), Machzor rosz ha-szana, Machzor jom kippur, Kraków-Budapeszt: Austeria, 2013 (lub inne wydania modlitewnika). 7. Michał Friedman (oprac.), Ze skarbnicy midraszy, Wrocław: Wydaw. Dolnośląskie, 1995. 8. Michał Friedman (przeł.), „Sentencje ojców”, Literatura na świecie 4 (189), 1987, s. 3-31 (lub dowolny inny przekład). 9. Judah Halevi, The Kuzari, An Argument for the Faith of Israel, przeł. Hartwig Hirschfeld, New York: Schocken Books, 1964. 10. Henryk Halkowski (opr.), Opowieści rabina Nachmana z Bracławia, Kraków: Wydawnictwo Mercury, 1999. 11. Barry W. Holtz, Back To The Sources: Reading the Classic Jewish Texts, New York: Simon & Schuster, 1984. 12. Abraham Ibn Daud, The Book of Tradition, przeł. Gerson Cohen, Philadelphia: The Jewish Publication Society of America, 1967. 13. Ireneusz Kania (oprac.), Opowieści Zoharu. O kabale i Zoharze, Kraków: Oficyna literacka, 1994. 14. Moshe Hayim Luzzatto, Ścieżka sprawiedliwych, Kraków, Wydawnictwo Pardes Lauder, 2005. 15. Moses Maimonides, The Guide for the Perplexed, przeł. M. Friedländer, New York: Dover Publication Society, 2000. 16. Bahya ibn Pakuda, Duties of the Heart, przeł. Menahem Mansoor, Sara Arenson, Shoshana Dannhauser, UK: The Littman Library of Jewish Civilization, 2004. 17. Saadia Gaon, Book of Beliefs and Opinions, przeł. Samuel Rosenblatt, New Haven and London: Yale University Press, 1976. 18. Gershom Scholem, Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, Warszawa: Aletheia, 1997 (lub późniejsze wydania). 19. Eliezer Segal, Reading Jewish Religious Texts, New York, NY: Routledge 2011. 20. Maciej Tomal, Jak modlą się Żydzi?, Warszawa: Verbinum, 2000. 21. Eugen Werber, „Talmud – dziedzictwo historii i kultury”, w: Literatura na świecie 4 (189), przeł. Dorota Jovanka Cirlic, Warszawa, 1989, s. 34-74. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu student będzie: 1. Znał najważniejsze dzieła religijnej literatury żydowskiej, a także główne gatunki funkcjonujące w obrębie tej literatury; 2. Poprawnie posługiwać się odpowiednimi pojęciami dotyczącymi omawianych zagadnień; 3. Potrafił samodzielnie wyszukać i korzystać z literatury dotyczącej prezentowanej tematyki. Symbol efektów uczenia się dla programu studiów: K_W03, K_W04, K_U01, K_U06, K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne w zależności od osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Antosik-Piela, Marzena Zawanowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Paziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Antosik-Piela, Marzena Zawanowska | |
Prowadzący grup: | Marzena Zawanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.