Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Okcydent vs. Orient. XIX-wieczne korzenie wzajemnej nieufności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-L-OOXIXKW
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Okcydent vs. Orient. XIX-wieczne korzenie wzajemnej nieufności
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Mile widziane zaliczone warsztaty z zakresu historii powszechnej XIX wieku. Uwaga! Literatura w zdecydowanej większości w j. angielskim, dlatego wymagana jest bierna znajomość tego języka na poziomie B2/C1. Znajomość j. francuskiego mile widziana.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Fakultet dedykowany osobom zainteresowanym relacjami Wschód-Zachód oraz osobom chcącym zdobyć podstawową wiedzę z zakresu XVIII i XIX-wiecznej historii Iranu, Afganistanu, Pakistanu, Azji Centralnej i Kaukazu.

Pełny opis:

Zdaniem badaczy takich jak Edward Said czy Jurgen Osterhammel, przełom XVIII oraz XIX wieku był punktem zwrotnym w sposobie postrzegania oraz przedstawiania Wschodu przez zachodnich komentatorów. O ile w epoce nowożytnej na Zachodzie światy te – choć różne – uznawano z reguły za cywilizacyjnie równe, o tyle wraz z chaosem, w którym na przełomie XVIII i XIX wieku pogrążyły się imperia takie jak Imperium Osmańskie, Persja, czy imperium Wielkich Mogołów, przekonanie o równowadze tej zostało zachwiane. Od tej pory postępowy i oświecony Zachód miał zacząć definiować się w kontrze do fanatycznego, despotycznego i zacofanego Wschodu.

W przekonaniu tym europejskich komentatorów utwierdzać miały nie tylko wydarzenia polityczne, ale i nauka, literatura piękna oraz podróżnicza. Z drugiej strony XIX-wieczna działalność Europejczyków na Wschodzie walnie przyczyniła do ich demonizacji w oczach ludności Bliskiego Wschodu i Azji Centralnej.

Celem kursu jest prześledzenie korzeni współczesnej nieufności między Wschodem a Zachodem.

W ramach kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1) Zajęcia wstępne – zdefiniowanie regionów będących przedmiotem kursu. Przedstawienie założeń przedmiotu i zasad zaliczenia.

2) Wstęp do historii politycznej regionu: Persja w XIX wieku.

3) Wstęp do historii politycznej regionu: Imperium Wielkich Mogołów w XIX wieku.

4) Źródła fascynacji starożytnym Wschodem na Zachodzie.

5) Zachód w pismach XIX-wiecznych wschodnich myślicieli i literatów.

6) Wschód w pismach XIX-wiecznych zachodnich myślicieli i literatów.

7) Protektorzy czy niszczyciele? Działalność Europejczyków oczami mieszkańców Azji.

8) Miejscem kobiety jest harem? Pozycja kobiety w Azji w XIX wieku.

9) Nietolerancyjny jak Wschód? Ruchy i mniejszości religijne na Wschodzie w XVIII i XIX wieku.

10) ‘Orientalizacja’ vs. ‘Okcydentalizacja’ – współczesne pokłosie XIX-wiecznych podziałów.

Literatura:

Literatura zostanie dostarczona grupie w formie elektronicznej na tydzień przed każdymi zajęciami.

Efekty uczenia się:

1) Wiedza:

- student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu historii Europy i Azji XIX w.;

- student charakteryzuje różne typy źródeł nowożytnych;

- student posiada zaawansowane słownictwo z zakresu angielskiego

języka akademickiego.

2) Umiejętności:

- student potrafi przeprowadzić samodzielną krytykę źródła

nowożytnego napisanego w języku obcym i ocenić jego wartość

historyczną;

- student potrafi w sposób logiczny uargumentować postawioną przez

siebie tezę w oparciu o posiadany materiał źródłowy;

- student dostrzega analogie i różnice wynikające z procesów

historycznych charakterystycznych dla Europy i Azji okresu nowożytnego.

3) Postawy:

- student potrafi prowadzić polemikę w sposób wyważony;

i merytoryczny, zarówno w odniesieniu do tez stawianych przez

rówieśników, jak i uznanych autorytetów naukowych;

- student rozumie złożoność badań nad epoką i konieczność

nieustannego dokształcania w celu poznania jak największej liczby

perspektyw.

Metody i kryteria oceniania:

Merytoryczny wkład w dyskusje prowadzone w trakcie zajęć. Dopuszczalne dwie nieobecności 'bez konsekwencji' oraz dwie dodatkowe z koniecznością odrobienia materiału w ramach dyżuru online.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)