Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Struktury mityczno-inicjacyjne w polskim współczesnym filmie fabularnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2020K48
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Struktury mityczno-inicjacyjne w polskim współczesnym filmie fabularnym
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zadaniem konwersatorium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień sytuujących się na styku filmoznawstwa i antropologii kultury. Szczególna uwaga zostanie poświęcona badaniu obecności struktur mityczno – inicjacyjnych w wybranych współczesnych polskich filmach fabularnych.

Pełny opis:

Zadaniem konwersatorium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona badaniu obecności struktur mityczno – inicjacyjnych w wybranych polskich współczesnych filmach fabularnych.

Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół jedności treści i formy dzieła filmowego, zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie oraz ich kontekstami kulturowymi, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki).

Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają praktyczną umiejętność analizy filmu i jego interpretacji, uczą jak korzystać w czasie pracy badawczej dotyczącej dzieła filmowego z wiedzy z zakresu antropologii kultury.

Literatura:

Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, oprac. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2006. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego”.

Efekty uczenia się:

- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,

- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,

- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,

- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego

Student zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych,

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,

Student potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy, społeczny

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)