Struktury mityczno-inicjacyjne w polskim współczesnym filmie fabularnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2020K48 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Struktury mityczno-inicjacyjne w polskim współczesnym filmie fabularnym |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zadaniem konwersatorium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień sytuujących się na styku filmoznawstwa i antropologii kultury. Szczególna uwaga zostanie poświęcona badaniu obecności struktur mityczno – inicjacyjnych w wybranych współczesnych polskich filmach fabularnych. |
Pełny opis: |
Zadaniem konwersatorium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona badaniu obecności struktur mityczno – inicjacyjnych w wybranych polskich współczesnych filmach fabularnych. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół jedności treści i formy dzieła filmowego, zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie oraz ich kontekstami kulturowymi, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają praktyczną umiejętność analizy filmu i jego interpretacji, uczą jak korzystać w czasie pracy badawczej dotyczącej dzieła filmowego z wiedzy z zakresu antropologii kultury. |
Literatura: |
Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, oprac. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2006. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego”. |
Efekty uczenia się: |
- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego, - samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych, - umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego, - umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego Student zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych, - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą, - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze, Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki, - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy, społeczny - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.