Wiedza o kulturze polskiej i historii Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-SP-WOKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o kulturze polskiej i historii Polski |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego - roczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia z obszaru kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Omawiane są zagadnienia teoretycznego i praktycznego ujęcia wiedzy o kulturze, obecne w szczególnej przestrzeni nauczania języka ojczystego jako obcego. Ustalane są inwentarze i zakresy kulturoznawcze. Analizowana dotychczasowa praktyka ich eksponowania w podręcznikach i innych materiałach dydaktycznych. Czynione są porównania z doświadczeniami i metodami eksponowania kontekstu kulturowego w procesie nauczania innych języków, rozumianych jako obce. Analizowane i dyskutowane zasady doboru materiału (tekstów kultury) dającego się wykorzystać na różnych sposobach i poziomach prowadzonych zajęć lektoratowych i towarzyszących. |
Pełny opis: |
Zajęcia z tego przedmiotu obejmują kompendium wiedzy o kulturze polskiej prezentowanej w perspektywie historycznej i współczesnej, co pozwoli na jej głębsze zrozumienie. Celem wykładów jest pokazanie osobliwości oraz swoistości i uniwersalizmu kultury polskiej, a także jej roli w kształtowaniu kultury europejskiej. Zajęcia dotyczą zakresu wiedzy o kulturze możliwego i nadającego się do prezentacji w procesie glottodydaktycznym. Prezentowane są zasady klasyfikacji wiedzy o kulturze oraz jej wieloaspektowość. Omawiane różne definicje takich pojęć jak: kultura narodowa, kanon kultury, kultura „wysoka”, kultura popularna, kultura konwergencji, kultura 2.0, kultura uczestnictwa, culture as a fifth skill, wyposażenie antropologiczne, socjokultura, realioznawstwo, krajoznawstwo, lokus w kulturze, krajobraz narodowy. W ujęciu bezpośrednio językowym (lingwakulturowym) omawiane są zagadnienia frazeologiczne i onomastyczne – pozwalające na historyczne i kulturoznawcze odniesienia do osób, miejsc i zdarzeń. Analizowane jest antropologiczne pojmowanie relacji język-kultura. Grupowane są zagadnienia związane z pojęciem językowego obrazu świata oraz pojęciem tekstów kultury. Przedstawiane są biogramy wybitnych Polaków, miejsca kultury i pamięci narodowej, wybrane zdarzenia historyczne, przejawy obrzędowości i regionalizmy. Budowane propozycje różnych inwentarzy wiedzy kulturowej, historycznej, literackiej, obrzędowej. Rozważane aspekty wielokulturowości oraz wieloetniczności w polskiej rzeczywistości historycznej i geopolitycznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, P.E. Gębal, Kraków 2010. • Tożsamość kulturoznawstwa, red. A. Mankowicz, J. Rokicki, P. Plichta, Kraków 2008. • Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, P. Garncarek, Warszawa 2006. • Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001. • Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004. • Świat języka polskiego oczami cudzoziemców, P. Garncarek Literatura zalecana: • Bogactwo kultur i cywilizacji europejskiej na lektoracie języka obcego, red. R. Kuźmińska, Wrocław 2004. • Obraz Polski i Polaków w Europie, red. L. Kolarska-Bobińska, Warszawa 2003. • Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. E. Nowakowska-Sołtan, Wrocław 1991. • Kalendarium historyczne, J. Łojek, Warszawa 1994. • Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, opr. G. Godlewski, L. Kolankiewicz, A. Mencel. M. Pęczak. • Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, T. Edensor, przekł. A. Sadza, Kraków 2002. • Kulturowe podstawy narodów, A. D. Smith, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2009. • Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa, red. M. Mackiewicz, Poznań 2012. |
Efekty uczenia się: |
Efektem zajęć powinno być nabycie kompetencji kulturowych i historycznych, dotyczących szeroko rozumianej kultury polskiej. Opanowanie metod i wiedza o dotychczasowych strategiach nauczania kultury w procesie glottodydaktycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega gotowość do samodzielnego odszukiwania i prezentowania tematów dotyczących polskiej historii i kultury, naszych tradycji, sylwetek wybitnych Polaków, ważnych zdarzeń i miejsc, a nawet ciekawostek – takich jednak, na które zazwyczaj nie trafia się w podręcznikach szkolnych czy przewodnikach turystycznych. Obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.