Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Slawista detektywem. Ukryte archiwa Słowiańszczyzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-LU9DETEKTYW Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Slawista detektywem. Ukryte archiwa Słowiańszczyzny
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-15 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Tutorial, 15 godzin, 2 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kobylińska
Prowadzący grup: Anna Kobylińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Tutorial - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Pełny opis:

Żyjemy w kulturze, która z jednej strony owładnięta jest namiętnością otwierania i badania archiwów, z drugiej zaś sama tworzy złożone systemy archiwizacji danych, by udźwignąć swą lawinowo przyrastającą palimpsestową pamięć. Obserwacja tego zjawiska przez pryzmat slawistyki (jako nauki) i Słowiańszczyzny (rozumianej tu jako konstrukt, który sam w sobie jest systemem archiwizacji) jest według mnie fascynującą przygodą intelektualną, która pozwala na nowo odkrywać obszary wymagające uzupełnienia wiedzy lub jej odświeżenia iście detektywistyczną metodą. Kierując się takimi przesłankami i tak skonstruowaną ramą obserwacyjną zapraszam na tutoriale osoby pragnące rozwijać umiejętność (auto)krytycznego myślenia, chcące po obszarach slawistyki przejść się własną drogą, rozpoznać zgodne ze swoimi indywidualnymi predyspozycjami obszary nowych slawistycznych zainteresowań, a także zaciekawione formą i funkcją archiwum, gotowe na własne poszukiwania nieodkrytych lub przykurzonych archiwów i przygodę poruszania się po nich. Zapraszam także studentów, którzy by chcieli poobserwować swój własny sposób naukowego myślenia oraz przestrzenie własnej wyobraźni.

Literatura:

Lektury będą dobierane pod kątem zainteresowań każdego z uczestników cyklu tutoriali i uzgodnionych indywidualnie tematów poszczególnych spotkań. Poniżej podaję przykładowe propozycje lektur wprowadzających w zagadnienie i nakreślających metodologiczno-problemowy kontekst dla zaproponowanego przeze mnie tematu ramowego:

Jacgues Derrida, Gorączka archiwum. Impresja freudowska, przeł. Jakub Momro, Warszawa 2016.

Danuta Ulicka, "Archiwum" i archiwum, "Teksty Drugie" 2017, nr 4, s. 273 - 302.

Carlo Ginzburg, Threads and Traces. True False Fictive, Berkeley - Los Angeles - London 2012.

Uwagi:

Zajęcia są otwarte dla studentów różnych specjalności językowych.

Przedmiot realizowany w formie tutoringu, tj. cyklu 7 indywidualnych spotkań (co ok. 2-3 tygodnie) tutora ze studentem i rozmowy o wspólnie uzgodnionych zagadnieniach, zgodnych z zainteresowaniem studenta i na bieżąco w razie potrzeby modyfikowanych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.