Medialne obrazy świata w perspektywie socjolingwistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-B861EG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Medialne obrazy świata w perspektywie socjolingwistycznej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Uczestnik seminarium powinien być zainteresowany różnorodnymi przekazami medialnymi (prasa, radio, telewizja, Internet), a także językoznawstwem pragmatycznym. Ponadto powinien interesować się dziedzinami pokrewnymi: socjologią, psychologią, medioznawstwem. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). |
Pełny opis: |
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). Punktem wyjścia jest założenie, że media tworzą, kreują, interpretują rzeczywistość - tworzą medialny obraz świata. Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia socjolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Socjolingwistyka opisuje reguły zachowań językowych i bierze pod uwagę wiele różnych zmiennych (np. płeć, status, wiek nadawcy), dzięki czemu pozwala na zbadanie medialnych obrazów świata. Seminarium będzie prowadzone w cyklu dwuletnim. W trakcie 1. roku są przewidziane m.in. tematy: - Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych) - Genologia medialna a genologia lingwistyczna - Kulturotwórcze funkcje mediów - Badania mediów - przegląd metodologii - Badania językoznawcze - przegląd metodologii - Socjolingwistyka (założenia, narzędzia, podstawowe terminy) - Pojęcie polszczyzny medialnej [Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami] W trakcie 2. roku problematyka zajęć będą uzależniona od tematów przygotowywanych prac magisterskich |
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001. Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013. T. Goban-Klas, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Kraków 2011. Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick, Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Współczesne media. Medialny obraz świata, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2015. B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006. literatura będzie sukcesywnie uzupełniana w trakcie trwania kursu |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) — fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową — metodologie językoznawcze UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: ) napisać dłuższą spójną pracę naukową: — opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; — wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; — poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; — właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; — popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; — składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; — eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; — poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; — obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; — mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: — precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; — dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; — uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; — wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; — utrzymując uwagę słuchaczy; — wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne) — dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; — mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: ) — pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób — wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową — doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury przedmiotu) Po pierwszym roku student przygotowuje projekt dotyczący przyszłej pracy magisterskiej; projekt zawiera: 1. roboczy tytuł rozprawy 2. główne tezy (hipotezy) 3. wstępny opis materiału badawczego 4. wybraną metodologię 5. roboczy konspekt 6. próbkę badań własnych 7. wstępną bibliografię Na roku 2. ocenie podlega umiejętność referowania postępów pracy badawczej (fragmentów przygotowywanej pracy magisterskiej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.